Laittaisitteko 5v. ikäerolla olevia, eri sukupuolta edustavia lapsia samaan huoneeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fakljdöad
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fakljdöad

Vieras
Meillä on kolmio ja tuskin tämän isompaa pystymme hankkimaan täältä alueelta, kun emme saa lainaa niin paljoa. Lapsiemme ikäeroksi tulee melkein viisi vuotta ja ovat eri sukupuolta. Vauva nyt tulee menemään ainakin 1-vuotiaaksi asti vanhempien makkarissa, mutta mitäs sitten? Voiko noin suurella ikäerolla olevia lapsia änkeä samaan huoneeseen ja miten sitten kaikki tavarat/lelut ym.? Ois niiiiiin paljon helpompaa kun he edustaisivat samaa sukupuolta, jolloin leikkikalutkin olis pitkälle samat. Ja huone ei ole niin suuri, että sitä voisi mitenkään sermeillä jakaa...

En. Pienempi on vaan riesaksi isommalle, etenkin, kun isompi menee aika pian kouluun ja alkaa kaverit käymään kylässä. Jos oltais hankittu "liian pieneen" asuntoon lisälapsi, se oli vanhempien päätös, joten mielestäni vanhempien pitää majoittaa kyseinen lapsi omaan makkariinsa, eikä isomman huonetta sotkemaan.

Minä jaoin aikoinaan huoneen 6v vanhemman isoveljen kanssa. Hengissä selvittiin siitäkin. En edes muista että ois tapeltu paljoa. Sen sijaan kun välillä olin 3v nuoremman siskoni kanssa samassa huoneessa, tapeltiin jatkuvasti.

Nyt asun kolmiossa omien lasten, tytön ja pojan kanssa, joilla 3v ikäeroa ja ovat samassa huoneessa. Ja saavat ollakkin. En ota yhtään isompaa lainaa, ihan tarpeeksi on maksamista tässäkin.

Kyllä mä laittaisin. Juuri noin, että jollain hyllyllä tms. järjestelyllä vähän tekisin omat puolet. Meillä on lapset 8v tyttö ja 6v poika ollut aina samassa huoneessa. Ei edes kaipaa omia huoneita. Pienin on 1v ja isommat ovat jo kysyneet koska hän muuttaa heidän huoneeseen. :D No, ei muuta, kun saadaan lisää tilaa, mutta siinä näkee miten paljon ajatus pikkusisaruksesta samassa huoneessa haittaisi... ;)

Meillä ikäeroa kahdella vanhimmalla 6v, enkä voisi kuvitellakaan heitä samaan huoneeseen.

Lapset ovat nyt 3v ja 9v ja pienempi on jo vuodenverran tehnyt tihutöitään isosiskon huoneessa. Hän on hakenut sieltä sakset...

...ja ennen kuin kukaan alkaa nillittämään, niin kyllä, sakset olivat kirjahyllyn päällä (korkeus 150 cm) mutta äkkiäkös 3v hakee tuolin ja kiipeää sen avulla hyllyn päällä olevien aarteiden kimppuun.

3v on myös monasti hakenut siskonsa tussit ja tehnyt niillä kauniita taideteoksia. Seiniin.

Siskolta on myös sen tuhannen kertaa käyty hakemassa palapeli...jonka kaikkia paloja ei ole enää senkoomin löytynyt.

Ja lehdet...ne on ihan parhainta. Ne on kiva repiä kaikki lattialle ja niitä on kiva lukea. Repien.

ONNEKSI kaikkien lapsukaiset eivät ole ihan niin ehtiväisiä, kuin omani. Mutta uskoakseni lapsemme ei kuitenkaan ole tältä osin ainutlaatuinen. Isosisko on monasti aivan hiilenä pikkusiskonsa tempauksiin ja tämän toki ymmärrän.

Nyt, kun isosiskon huoneen ovea ei enää 3v saa auki (kahva irti) niin siskon tavarat ovat saaneet olla rauhassa.

Ei...en todellakaan, ikinä, milloinkaan voisi sijoittaa tuota 3v lapsosta isosiskonsa huoneeseen. Ja nyt näyttää vahvasti siltä, että pienin sisko 2v tulee hyvää vauhtia perässä...onneksi on tosiaan nyt se kahva irti. Säästytään paljolta.

Meillä ikäeroa kahdella vanhimmalla 6v, enkä voisi kuvitellakaan heitä samaan huoneeseen.

Lapset ovat nyt 3v ja 9v ja pienempi on jo vuodenverran tehnyt tihutöitään isosiskon huoneessa. Hän on hakenut sieltä sakset...

...ja ennen kuin kukaan alkaa nillittämään, niin kyllä, sakset olivat kirjahyllyn päällä (korkeus 150 cm) mutta äkkiäkös 3v hakee tuolin ja kiipeää sen avulla hyllyn päällä olevien aarteiden kimppuun.

3v on myös monasti hakenut siskonsa tussit ja tehnyt niillä kauniita taideteoksia. Seiniin.

Siskolta on myös sen tuhannen kertaa käyty hakemassa palapeli...jonka kaikkia paloja ei ole enää senkoomin löytynyt.

Ja lehdet...ne on ihan parhainta. Ne on kiva repiä kaikki lattialle ja niitä on kiva lukea. Repien.

ONNEKSI kaikkien lapsukaiset eivät ole ihan niin ehtiväisiä, kuin omani. Mutta uskoakseni lapsemme ei kuitenkaan ole tältä osin ainutlaatuinen. Isosisko on monasti aivan hiilenä pikkusiskonsa tempauksiin ja tämän toki ymmärrän.

Nyt, kun isosiskon huoneen ovea ei enää 3v saa auki (kahva irti) niin siskon tavarat ovat saaneet olla rauhassa.

Ei...en todellakaan, ikinä, milloinkaan voisi sijoittaa tuota 3v lapsosta isosiskonsa huoneeseen. Ja nyt näyttää vahvasti siltä, että pienin sisko 2v tulee hyvää vauhtia perässä...onneksi on tosiaan nyt se kahva irti. Säästytään paljolta.

Ihan normaalia lapsiperheen arkea, jos talossa on pieni. Loppuu, kun lasta opettaa ja hänelle tulee järkeä päähän. Mun mielestä kyllä 3v alkaa olla jo aika iso noin hölmöön touhuun, anteeksi nyt vaan... Se telkeäminen ja portittaminen ym. mitä monet harrastaa ei lapselle sitä järkeä tuo päähän ja sit tulee näitä 3v täystuhoja. Nämä asiat opitaan jo 2v!!!!!!!!! :/

Isä rakensi talon ja saatiin yläkertaan omat huoneet aina kun valmistui. Ensimmäinen huone oli tarkoitettu minulle ja vuotta vanhemmalle sisarelleni. Mutta aluksi isoveli oli kanssamme samassa huoneessa vuoden verran. Olin itse jotain 10-11 ja broidi jo viisitoista. Se nytkytteli iltaisin peiton alla ja me siskon kanssa ei tajuttu mitään. Vasta myöhemmin kun se oli jo omassa huoneessaan tajuttiin, että se runkkasi. Mutta ei tässä mitään traumoja ole.

• Tykkää
Reactions: Poppeliini
Isä rakensi talon ja saatiin yläkertaan omat huoneet aina kun valmistui. Ensimmäinen huone oli tarkoitettu minulle ja vuotta vanhemmalle sisarelleni. Mutta aluksi isoveli oli kanssamme samassa huoneessa vuoden verran. Olin itse jotain 10-11 ja broidi jo viisitoista. Se nytkytteli iltaisin peiton alla ja me siskon kanssa ei tajuttu mitään. Vasta myöhemmin kun se oli jo omassa huoneessaan tajuttiin, että se runkkasi. Mutta ei tässä mitään traumoja ole.

:laugh:

[QUOTE="Heh";26736322]Ihan normaalia lapsiperheen arkea, jos talossa on pieni. Loppuu, kun lasta opettaa ja hänelle tulee järkeä päähän. Mun mielestä kyllä 3v alkaa olla jo aika iso noin hölmöön touhuun, anteeksi nyt vaan... Se telkeäminen ja portittaminen ym. mitä monet harrastaa ei lapselle sitä järkeä tuo päähän ja sit tulee näitä 3v täystuhoja. Nämä asiat opitaan jo 2v!!!!!!!!! :/[/QUOTE]

Opetettu ollana yritetty...eli puuttuu siten varmaan vaan se järki?!?

3v on vielä kovin pieni hölmöilijä...mä kun tiedän monta aikuistakin, jotka hölmöilee. Teineistä tai kymppivuotiaista puhumattakaan. Ei se hölmöily kaikkien kohdalla lopu koskaan...aina löytyy joku "mummojenpotkija".

Voipi olla, ettei portit, telkeämiset jne. tuo järkeä päähän. Mutta säästyypähän ainakin silmät ehjinä, kun pikkulapset ei pääse saksiin käsiksi.

Kuinka iso teidän oma makkari on? Onko isompi vai pienempi kuin nykyisen lapsen huone? Meillä annettiin isoin makkari silloin 1 ja 3v sisaruksille (tyttö ja poika), alkuun siis olivat pienessä esikoisen huoneessa kahdestaan pari kuukautta. Pätkääkään en ole katunut sitä. Nyt pysyy lelutkin huoneessa pidemmän aikaa ja huoneessa mahtuu jopa leikkimään =)

Yhteistyössä