Laparoskopia ja alkuraskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katrin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katrin

Vieras
Hei,
En tiedä onko tämä oikea osasto kirjoittaa, mutta kysyn kuitenkin jos joku osaisi vastata. Olen menossa tähystysleikkaukseen jossa minulta poistetaan munasarjasta noin 7cm kokoinen kysta. Kyseessä ei ole endo ja munasarjakin pitäisi säästyä. Nyt minua askarruttaa kun "tärppiaika" on noin 5 päivää ennen leikkausta. Tutkitaanko ennen leikkausta onko hedelmöitys tapahtunut vai pystytäänkö yleensäkään noin nopeasti todeta hedelmöitystä? Ja onko haittaa jos hedelmöitys on tapahtunut, silloinhan olisi kyseessä vasta rv 3? Tosin tarkoitus ei ole raskautua ennen leikkausta mutta jos kuitenkin näin kävisi? Entä osaako joku vastata kauanko sairaslomaa kirjoitetaan ja kauanko toipuminen kestää? Itse leikkauksestakin kuulisin mielelläni, koska minua ei ole edes koskaan nukutettu... hirvittää koko toimenpide! Kiitos jo etukäteen.

Hei Katrin,
itse kävin laparoskopiassa 10/2005. Minulta poistettiin endoa pieniä paikallisia pesäkkeitä eli ei mitään radikaalia. Meillä oli sama tilanne raskautumisen yrityksen suhteen ja sitä ei mitenkään siellä testattu. Kysyin asiaa ja sanoivat ettei muutaman päivän jälkeen voi sanoa mitään varmaa. Lapsen kehitys todennäköisesti loppuisi ja sulle tulisi ihan normit menkat. Tarkista asia vielä omalta gyneltäsi tai sairaalasta mutta tää on sitä tietoa mitä itse sain.

Leikkaus sinällään oli varsin mutkaton toimenpide. Kävin edellisenä päivänä tutustumassa osastolla, gynen tutkimuksessa ja anestesialääkärin haastattelussa. Aamulla sisälle, esilääkitys ja navan puhtauden tarkitus (antavat esikäynnillä ohjeet putsauksesta), tukisukat jalkaan ja leikkauskaapu päälle. Mut kärrättiin leikkuriin ja anestesialääkäri sanoi että voit laskea kymmenestä alaspäin.. Pääsin kohtaan kymme ja sit jo nukuttiin. Heräämössä havahduin kylmyyteen ja sain lämpöpeiton päälleni kun sitä pyysin. Vähä oli huono olokin mutta siihenkin tuli heti lääkettä. Valuin ihan vähän verta emättimestä mutta minulle tehtiinkin samaan soittoon nukutuksessa munatorvien aukiolotutkimus. Kannattaa pyytää sitä kun olette kerran raskautta suunnittelemassa.

Pääsin samana päivänä kotiin viiden maissa. Vatsa oli suuri ja turvonnut kun pumppaavat sinne sitä kaasua ihan reilusti. Ota siis löysät housut mukaasi. Kääntyminen ja sohvalta nousu on hankalia mutta ei mahdottomia kun oppii oikean tekniikan. Mulla on leikkausarpi navassa sisällä ja vähän alempana vasemmalla sentin mittainen pieni viilto. Kumpaakaan ei huomaa jos ei tiiraa tarkkaan:)

Mene turvallisella mielellä. Endometrioosiyhdistyksen sivuilla on hyviä tarinoita ja vinkkejä laparoskopiaan meneville. Käy tutkailemassa sieltä mitä siellä kerrotaan. Niin jos sulle tehdään laparoskopia eikä laparostomiaa. No, se selvinnee. Piipahda kertomassa kävi!

Onnea leikkaukseen - se ei ole niin paha kun vois kuvitella;)

Hei!
Mulle tehtiin myöskin 10/2005 laparoskopia, jossa poistettiin yli 10cm endometriooma munasarjasta ja siivottiin koko vatsaonteloa endometrioosista.

Multa kysyttiin ennen leikkausta että olenko varma että en ole raskaana, ja koska silloin söin pilereitä niin melko varma asiasta olin. Luulisin että jos epäily raskaudesta on, niin eivät tee leikkausta.

Leikkauksesta jäi ihan hyvä kokemus. Aamulla sairaalaan, hetken odottelun ja esilääkityksen jälkeen leikkuriin ja sitten heräsinkin jo heräämöstä. Jouduin olemaan heräämössä aika pitkään koska verenpaineet ei tasoittuneet tjsp. Olin myös todella kipeänä, en voinut liikkua, syödä tai edes käydä vessassa. Olin osastolla yötä, ja hoitaja toi kipulääkkeitä aina kun pyysin :). Seuraavana päivänä pääsin kotiin, ja meni n. viikko toipumiseen, alussa en voinut kuin maata sängyssä. Yleensä saikkua saa 2-3 päivää tietääkseni, mutta mulle annettiin suoraan toi viikko, ja se onneks riitti.

Vuotoa tuli aika paljon, olivat vielä katkoneet vahingossa jonkun verisuonen kohdunkaulalta, siellä oli pari tikkiä. Mun kivuliaisuuteni tais johtua siitä, että vatsaa oli todella ronkittu ihan urakalla. Vatsaan jäi kolme pientä arpea, jotka tosin tällä hetkellä venyy ja paukkuu :). Leikkauksessa käytetään apuna sellaista kaasua, joka turvottaa vatsan ihan valtavan kokoiseksi ja saattaa aiheuttaa hartiakipua jälkeenpäin.

Mulle tehtiin myös toi munatorvien aukiolotutkimus ja onneksi munasarjatkin säästyivät. 12/2005 pitelinkin käsissäni jo positiivista raskaustestiä, uskon että ilman laparoskopiaa en olisi millään tullut raskaaksi heti ensi yrittämällä. Ehkä senkin takia muistelen leikkausta niin lämmöllä, vaikka kovillehan se silloin otti, henkisesti ja fyysisesti.

Onnea matkaan ja kysy lääkäreiltä kaikki mikä on epäselvää, niiltä on joskus vaikeaa saada tietoa!

Hei Elna ja Nipsu,
Kiitos vastauksistanne. Ihmettelen kun minulle sanottiin että pari vuorokautta sairaalassa ja pari viikkoa sairaslomaa! Olisi ihanaa päästä samana päivänä jo kotiin toipumaan. Mutta olen ilmoittanut työnantajalleni jo parin viikon saikusta ja sen jälkeen aloitan kesäloman. Pitääkö munatorvien aukiolotutkimusta pyytää erikseen vai tekevätkö automaattisesti? Itselläni on takana yksi keskenmeno 03/06 joten uskon että kaikki on muuten ok. Nipsu; saiko heti leikkauksen jälkeen alkaa yrittämään raskautta?

Toipuminen riippuu varmaan todella paljon siitä mitä toimenpiteessä tehdään. Joillakin vain kurkataan vatsaan, ja toisilla myllätään kaikki paikat. Kuulostaa kyllä aika pitkältä tuo pari päivää sairaalassa, mutta ehkä lääkäri antoi varovaisen arvion? Toivottavasti sulla toipuminen on nopeeta!

Multa kysyttiin että haluanko munatorvien aukiolotutkimuksen, sitä ei kai automaattisesti tehdä. Jos sulla ei oo ollut ongelmia raskaaksi tulemisessa, niin eihän sitä välttämättä tarvitakaan. Itsekin vaan masennuin kun siitä tuloksena oli "toinen tukossa, toinen päästää vähän läpi", mutta hyvin kävi silti.

Raskautta saimme yrittää heti, ja lopetin pillerit vähän leikkauksen jälkeen. Jälkivuotoa (ja kipuja) kesti monta viikkoa, ja sen aikana yhdyntä on tulehdusriski, joten vähän joutui odottamaan :).

Yhteistyössä