laparoskopia tehty

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piippi

Uusi jäsen
04.09.2008
27
0
1
HEI!
Vihdoin ja viimein sain tahtoni läpi, ja mulle tehtiin laparoskopia tällä viikolla.
(takana 8 vuotta lapsettomuutta, syytä ei ole löytynyt, yksi lapsi synt. 1 ivf-hoidosta 04, 2 ivf-tehty kevättalvella siitä ei tulosta ja nyt 3. hoitoon ollaan jonossa)
Itse olen ajatellut että endometrioosi mulla on, koska kärsin kovista kivuoista koko ajan, tästä asiasta olen moneen kertaan sanonut, mutta asiaa ei ole millään noteerattu. Nyt sitten vihdoin vaadin tähystämistä ja siihen sitten suostuttiin. Tulos: endometrioosia joka paikka täynnä ! vasen munatorvi jouduttiin endon takia poistamaan. Pahimmat pesäkkeet poistettiin, ja suolta ym. irrotettiin kohdun seinämästä...
Nyt harmittaa kovasti, kun en aikaisemmin vaatimalla vaatinut tätä tähystystä, koska tiesin , että endoa on. Kuitenkin lohduttaa, että oikea munatorvi ja munasarjat pitäisi toimia normaalisti. Lääkäri sanoi, että ei pitäisi mahdottomana jos tulisin raskaaksi normaalistikkin.
Onko muilla positiivisia kokemuksia raskautumisesta endon poiston jälkeen ?

Mulla todettin kans laparoskopiassa endo mutta toisella tavalla. Menin laparoskopiaan että tarkistavat että kaikki vehkeet on kunnossa jne., lopputulos oli laaja-alainen limakalvoendometrioosi, levinnyt joka paikkaan. Siinä mielessä hyvä tuuri ettei ollut vahingoittanut suuremmin paikkoja. Lääkäri sanoi silloin että en välttis koskaan tule saamaan lasta.

Viiden laparoskopian, melkein 8 vuoden lapsettomuuden jälkeen ja vuoden pillereiden syönnin jälkeen tulin raskaaksi pillereiden välikuukauden aikana. Mun piti vaihtaa e-pillerit minipillereihin (käytettiin endon hoitona) ja sitä varten pidin välikuukautta. Välikuukauden aikana kuitenkin miehen kanssa päätettiin ettei niitä pillereitä aloitetakaan vaan tää on meidän viimeinen yritys hankkia lasta. Ja tässä vaiheessa olinkin siis jos raskaana.

Ja tämän pitkän selostuksen jäkeen voin sanoa vain että älä menetä toivoa! Lääkärikin jos on ollut toiveikas, hän kuitenkin sen endon tilan tietää :)

Kovasti teille jaksuja! :hug:

Yhteistyössä