Läpsäisin lastani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta sinun kannattaisi nyt keskittyä ihan satasella siihen esikoisen syömiseen. Eli kaikki muu on toisarvoista sen vaikka 15 min (varmaan riittää ellei jopa 10 min alkuun) aikana kun esikoisella on ruoka edessä. Nyt ihan oikeasti vahdit sitä kuin haukka. Heti ensimmäisestä yrityksestä sotkea puutut peliin ja katkaiset huonon käytöksen ottamalla haarukka kädestä tai siirtämällä maitolasi pois tai lautanen syrjään. Ja torut kun tekee väärin ja kehut kun syö hienosti. Jos ei halua syödä niin pois pöydästä. Ja tosiaan pienenpieniä annoksia, ei ole niin paljon sotkettavaakaan, ja lisää ruokaa voi aina antaa kun edelliset on syöty. Ja ruoka-ajoista pidetään kiinni, ei ylimääräisiä välipaloja kun tulee nälkä heti ruuan jälkeen.

Meillä lapsi ei ole koskaan sotkenut. Itse inhoan sitä sotkujen siivoamista kun se on niin turhaa työtä. Minun tavoitteeni oli heti alusta että opettelee syömään nätisti. Minulla nyt on vaan yksi lapsi ja ymmärrän että kolmen kanssa on vähän eri asia mutta koska tämä on selvästi teillä ongelma niin kannattaa nyt kunnolla puuttua siihen. Se vie oman aikansa mutta siihen kannattaa satsata. Sitten kun lapsi oppii käyttäytymään hyvin ja HALUAA käyytäytyä hyvin ruokapöydässä on kaikilla paljon helpompaa.

Kovasti jaksuja sinne.

Syömisen kanssa ei kannata alkaa valtataisteluun. Laitat niin pieniä annoksia, että lapsi suoriutuu varmasti, ja kun on syönyt annoksen niin sitten vasta juominen esille. Kyse voi olla aluksi vaan parista lusikasta. Ei liikaa huomiota, eikä liikaa reagointia.

Niin sitä piti vielä sanoman että jos et nyt ryhdy hommiin tämän yhden "sikailijan" kanssa niin pian sinulla saattaa olla niitä kolme =U( Lapsilla kun on taipumusta ottaa toisistaan mallia...

[QUOTE="vieras";25086741]Syömisen kanssa ei kannata alkaa valtataisteluun. Laitat niin pieniä annoksia, että lapsi suoriutuu varmasti, ja kun on syönyt annoksen niin sitten vasta juominen esille. Kyse voi olla aluksi vaan parista lusikasta. Ei liikaa huomiota, eikä liikaa reagointia.[/QUOTE]

Eri mieltä.
Tuo toimii jos ongelmaa ei ole ehtinyt kehittyä. Nyt ogelma on jo sen laajuinen että pitää ottaa vähän järeämmät keinot käyttöön että huonon käytöksensaa kitkettyä.

Päiväkodissakin annetaan yksi laji kerrallaan, ainakin pienille. Siis ruoka ilman maitoa ja leipää. Sitten kun syöty niin ekana pois tyhjä tai vajaa lautanen ja sitten saa maidon jne. Ei kannata tehdä ongelmaa ruokailusta, jos lapsi ei syö niin pois pöydästä vaan, eikä mitään välipaloja. Kylläse lapsi siitä oppii eikä varmaan nälkään tule kuolemaan. Kannattaa olla tiukkana, varsinkin kun on noin monta pientä lasta. Johdonmukaisuus ennenkaikkea tai kohta oot ihan pulassa niiden kanssa!

[QUOTE="mamma";25086794]Eri mieltä.
Tuo toimii jos ongelmaa ei ole ehtinyt kehittyä. Nyt ogelma on jo sen laajuinen että pitää ottaa vähän järeämmät keinot käyttöön että huonon käytöksensaa kitkettyä.[/QUOTE]

Näin toimimme päiväkodissa, ja yleensä siirretään lapsi vielä yksin istumaan, ettei saa huomiota. Joten kokeile ap!

[QUOTE="vieras";25086829]Näin toimimme päiväkodissa, ja yleensä siirretään lapsi vielä yksin istumaan, ettei saa huomiota. Joten kokeile ap![/QUOTE]

Mitenköhän monta ruokapöytää ap:lla mahtaa olla siellä kotona että voi siirtää yksin istumaan =D

Ei kotona tarvitse noudattaa päiväkodin rutiineja, ympäristö on aivan toinen kuin koti ja ihmisetkään eivät ole oma äiti jota kohdellaan aivan erityisellä tavalla. Samaa ilmapiiriä kuin päiväkodissa ei minusta kannata tavoitella kotona.

Mulla tuli sellanen konsti mieleen, että laita esikoiselle semmosia ruokia millä on hankala sotkea :)
Tai anna itse annostella...tai laita niin miniminiannoksia, että jaksaa yhdellä kertaa syödä.

Voimia joka tapauksessa, tiedän miten paljon tuo syömättömyys stressaa. Meillä esikoinen nirsoili ja on nirso edelleen. Ei kuitenkaan sikaillut. Nykynen kuopus (2v 3kk) kans tosi huono syömään, mutta en jaksa enää niin ressata...ei kuitenkaan oo mikään hiirulainen kooltaan, vaan suht vankkaa tekoa :)

Ei tarvitse ihmetellä jos -10 käyrillä seurataan painoa, kun taas naapurin Sannan painokäyrä menee -15 eikä tarvitse painoa neuvolassa seurata.

Lapset on erilaisia. Omalla lapsella meni painokäyrä -18, lastenlääkäri vain totesi että ei hän edes näytä niin laihalta mitä käyrät antaa ymmärtää, ruumiin rakenteeltaan siro tyttö.

Nyt ensinnäkin, poistat lapselta sen mahdollisuuden sotkemiseen. Maitolasi pois, annat välillä ottaa huikan ja pidät itse kiinni lasista, sitten taas lasi pois. Istut kokoajan lapset vieressä. Ja jos sikailee ja tahallaan sotkee, niin pistät sen lapsen itse siivoamaan. Ja vielä sellainen juttu, että heti kun näyttää ettei ruoka enää maistu, niin pois pöydästä, turha siihen pöytään on jäädä sotkemaan jos ei aio syödä enää.

[QUOTE="vvv";25085919]Kamalaa! Meillä on samanikäinen, ja se on jo yli vuoden istunut tavallisella tuolilla ja lusikoi keittonsa läikyttämättä -kunnes kyllästyy syömiseen ja saa nousta pöydästä oli lautanen tyhjä tai ei.

Onko varma ettei ole mitään ruoka-allergioita, refluksia, keliakiaa?

Mä en katselis tuollaista ollenkaan, ottaisin sen polvien väliin ja syöttäisin että suu auki, pure, niele, suu auki, pure... Meillä isoveljellä oli pienenä syömisen kanssa hankaluuksia, johtuen kala-allergiasta jonka huomaaminen pitkittyi, mutta sen jälkeen jäi tuollaista syömättömyyttä, ja sen kanssa toimittiin tuolleen napakasti ja ongelma meni ohi muutamassa kuukaudessa.[/QUOTE]

Ai pakkosyöttäminen parempi vaihtoehto? Se että kerran menettää hermonsa lapselle, läppäsee ja pyytää asiaa anteeksi lapselta, ei mun kirjoissa ole vielä maailmanloppu. Mutta systemaattinen pakkosyöttö on alistavaa ja brutaalia, puhumattakaan traumaattisesta. Huh! Kokeileppa ite miltä tuntuu, jos sulle pakkosyötetään jotain mitä et halua syödä! Sairasta.

Kiitos hyvistä vinkeistä! Eli järeät keinot vaan käyttöön. Aloitetaan hyvin pienellä ruoka-annoksella enkä anna juotavaa samaan aikaan. Pelkään että läppäisen uudestaan jos sama sikailu vaan jatkuu ja jatkuu. Tuntuu että nyt katkesi kamelin selkä lopullisesti, ei kukaan kaveriäitikään siivoile enää 3,5-vuotiaan jäljiltä koko keittiötä. Moni on luopumassa jo ruokalapustakin, meillä on edelleen käytössä sellainen jumalaton pitkähihainen muoviessu tai -paita jotta edes jotain säästyy.

Yksin on hankala missään istuttaa, muutenkin periaatteesta vastustan yksin jättämistä ja hylkäämistä rangaistuksena. Tähän mennessa sotkija on kyllä istunut yksin koska en voi omistaa kaikkea aikaani yhden syömiselle.

Kiitos hyvistä vinkeistä! Eli järeät keinot vaan käyttöön. Aloitetaan hyvin pienellä ruoka-annoksella enkä anna juotavaa samaan aikaan. Pelkään että läppäisen uudestaan jos sama sikailu vaan jatkuu ja jatkuu. Tuntuu että nyt katkesi kamelin selkä lopullisesti, ei kukaan kaveriäitikään siivoile enää 3,5-vuotiaan jäljiltä koko keittiötä. Moni on luopumassa jo ruokalapustakin, meillä on edelleen käytössä sellainen jumalaton pitkähihainen muoviessu tai -paita jotta edes jotain säästyy.

Yksin on hankala missään istuttaa, muutenkin periaatteesta vastustan yksin jättämistä ja hylkäämistä rangaistuksena. Tähän mennessa sotkija on kyllä istunut yksin koska en voi omistaa kaikkea aikaani yhden syömiselle.

kuulostaapa haastavalta teidän tilanne. ja ei todellakaan voi pelkästään yhteen lapseen keskittyä koko ajan, jos lapsia on muitakin. mutta mä olen kans sen kannalla, että maito pois. sen voi juoda lopuksi, ennen kuin lähtee pöydästä. saman tien, jos sotkeminen alkaa, mä nostaisin ruuan ja lapsen pois pöydästä, enkä antaisi takaisin, vaikka minkälaiset huudot nostais. luulisi, että jos päivän verran on nostettu lapsi ja ruoka pois pöydästä sotekmisen takia, seuraavana päivänä jo vähän paremmin maistuu ruoka? mutta järeät konstit käyttöön, päättäväisyyttä, ei yhtään piirua periksi lapselle. näytä, että sä oot perheessä se, joka määrää, lapsi ei määrää muuta kuin sen, kuinka paljon jaksaa syödä. sitten jos ei ruuat maistu, ei tietenkään mitään herkkujakaan. tsemppiä tilanteeseen!

Älä jätä yksin, silloinhan hän sotkee.
Satsaa yhden viikon ajan tähän ongelmasyöjään juuri tasan se aika kun hän saa syötyä... tai jättää syömättä. Se on 10 min x5/pvä. Kun homma alkaa toimia on kaikilla helpompaa ja ihmettelet että miksi et jo aikaisemmin puuttunut asiaan.
Varmaan saat jo alle viikossa tuloksia.

Älä vaan lähde pakkosyöttämiseen! Kuten joku vatipää täällä neuvoo.

Lapsen alistamista, jää henkisiä traumoja loppuelämäkseen.

Hei, ja mulla on hoikka lapsi. Ota rennosti, jos lapsi terve!!! Niin teen minäkin. Joten, relax (vaikkei helppoa olekaan).

Itse poistaisin pöydästä välittömästi kun alkaa temppuilemaan ja maito vasta kun on syönyt ruokansa.

Lapsi hoksannut, että saa huomiota temppuilemalla ja hänen ruokailuunsa kiinnitetään huomiota. Itse tein esikoisen kanssa samaa. Kun oli pieniruokainen ja temppuili minkä kerkesi pöydässä. Sitten otin kovan linjan. Heti pöydästä pois kun alkoi temppuilu. Ihmeen hyvin se ruokakin alkoi maistumaan kun pari päivää oli hölmöillyt.
Vieläkin tuo eskarilainen yrittää välillä saada huomiota pöydässä temppuilemalla ( kotona ) mutta en kiinnitä mitään huomiota, niin loppuu hyvin lyhyeen.

Koeta ymmärtää et 3,5v on hyvin hyvin pieni ihminen, hän tarvii sua (vanhempiaan) enemmän ku koskaan.
Hänen elämänsä on mullistettu kaksi kertaa, molemmilla kerroilla tämä esikoinen painuu aina vaine nemmän sinne ootatus asteelle.Oota äiti sitä äiti tätä..

Joku auttamaan kahden pienemmän kanssa et saat kuluttaa aikaasi esikoiseen.

[QUOTE="mamma";25086877]Mitenköhän monta ruokapöytää ap:lla mahtaa olla siellä kotona että voi siirtää yksin istumaan =D

Ei kotona tarvitse noudattaa päiväkodin rutiineja, ympäristö on aivan toinen kuin koti ja ihmisetkään eivät ole oma äiti jota kohdellaan aivan erityisellä tavalla. Samaa ilmapiiriä kuin päiväkodissa ei minusta kannata tavoitella kotona.[/QUOTE]

Kyse ei tietenkään ole saman ilmapiirin luomisesta, haloo. Päiväkodissa vaan aika hyvin osataan tuo kasvatuspuoli ruokailutilanteessakin. Kannattaa ottaa mallia, niin minäkin olen tehnyt. Enkä ole päiväkodissa töissä. Tsemppiä ja halauksia ap:lle, ei ole helppoa kolmen noin pienen lapsen kanssa, mutta usko tai älä: kyllä pian helpottaa. Mulla tosin kaksi pientä vaan, mutta voin kuvitella tilanteesi.

[QUOTE="Tiu";25087200]Kyse ei tietenkään ole saman ilmapiirin luomisesta, haloo. Päiväkodissa vaan aika hyvin osataan tuo kasvatuspuoli ruokailutilanteessakin. Kannattaa ottaa mallia, niin minäkin olen tehnyt. Enkä ole päiväkodissa töissä. Tsemppiä ja halauksia ap:lle, ei ole helppoa kolmen noin pienen lapsen kanssa, mutta usko tai älä: kyllä pian helpottaa. Mulla tosin kaksi pientä vaan, mutta voin kuvitella tilanteesi.[/QUOTE]

Noh, pointti oli se että jos lapsi sotkee kun kääntää selkänsä niin ei kai sitä sitten kannata jättää yksin rauhassa sotkemaan kun siitä nimenomaisesta sotkemisesta on tullut ongelma? Vai miten se oli?
Silloin kun ollaan jo niin pitkällä että sotkeminen on ollut ongelma ½ vuotta ei siitä päästä eroon sillä että antaa rauhassa sotkea, ei edes päiväkodissa. Luulen että tädit melko pian ottaisivat uudet, tehokkaammat keinot käyttöön melko pian.

Mä itse olen vastaavien tilanteiden jälkeen miettiyt enemmä omaa käytöstäni, kuin lapsen "ongelmaa". Lapsellahan ei ole ongelmaa, vaan sinä koet lapsen käytöksen ongelmalliseksi. Miksi? Miksi tilanne herättää niin suuria tunteita sinussa?

Ite ole yleensä päätynyt siihen, että turhaudun lapsen käytökseen ja se saa tuntemaan minut itseni epäonnistuneeksi äidiksi. Mutta onko lapsen temppuilu merkki epäonnistumisesta? Ei ole!

Jätä ne järeämmät keinot kokonaan pois! Sä itse vain hermostut enemmän kun asiat ei mene niin kuin haluaisit. Ja eihän ne mene, ton ikänen keksii aina keinot pistää ranttaliksi!

Sen sijaan koeta itse rentoutua. Sulla on kolme pientä lasta hoidossa, asiat ei vaan voi mennä aina putkeen! Yritä keskittyä hetkeksi hyvään. Lapset temppuilee, muttei varmasti loppu ikää. Yritä kestää huonoakin käytöstä ja keskity damage controlliin: liiat tavarat pois pöydältä ja maito pois käden ulottuvilta ja jos joudut poistumaan niin lautanen toiselle pöydälle.

P.S. Ei se muakaan aikoinaan naurattanut kun tuli jugurtti keskelle otsaa kaksi aamua peräkkäin, mut kyllä se nyt jo vähän hymyilyttää..

Sinuna miettisin kuitenkin enemmän ihan sitä omaa käytöstä.Aika pitkälti lapsen käytös kun on peräisin siitä mitä vanhemmat tekee ja sanoo...
Ja jossain täytyy olla vikaa(muussa ku lapsessa!) ku lastaan läpsii, opeta itselles johdonmukaisuutta ja vaadi vasta sit lapseltas täydellistä käytöstä.
Ei mulla muuta..katso peliin..

[QUOTE="vieras";25087334]Ei se muakaan aikoinaan naurattanut kun tuli jugurtti keskelle otsaa kaksi aamua peräkkäin, mut kyllä se nyt jo vähän hymyilyttää..[/QUOTE]

Taitaa ap:llä kuitenkin olla vähän eri tason ongelma kuin sulla aikoinaan...

Yhteistyössä