Lapsella äkillisiä, kipeitä vihlaisuja päässä - onko kenelläkään kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Meillä on 4-vuotias lapsi valittanut nyt vajaan vuoden ajan kipeitä vihlaisuja pään/niskan alueella. Vihlaisu saattaa tulla ihan milloin vaan; yhtäkkiä kipeä vihlaisu joka menee saman tien ohi. Ei siis ole varsinaista pääkipua vaan tuollaisia iskumaisia tuikkauksia.

Alkuaikoina tuikkaukset kävivät niin kipeää että' lapsi parahti itkemään mutta nykyään vaan säpsähtää ja sanoo että taas tuikkasi. Välissä saattaa olla viikkoja, jopa kuukausia ettei näitä tule mutta välillä saattaa tulla useampia päivässä.

Neurologinen tutkimus on tehty usean lääkärin toimesta lapselle jossa kaikki on ollut kunnossa. Kaularanganröntgen on otettu jossa nikamat ym. todettiin olevan ihan oikeilla paikoillaan eikä mitään häikkää sielläkään. Magneettikuvauksiin menoa tässä kevään aikana nyt odotellaan - lasten neurologi ehdotti että tutkitaan onko kallonpohjassa jotain rakenteellista joka aiheuttaisi hermopinteen niskaan joka näin ollen aiheuttaisi tuikkaukset.

Alussa pelkäsin ihan hullun lailla aivokasvainta tai muuta vakavaa sairautta. Ja vaikka lääkärit ovat minulle vakuuttaneet että mikään ei viittaa tuollaiseen, on odottavan aika pitkä. Muita oireita ei lapsella siis ole.

Kysyisinkin nyt, onko kenelläkään muulla tällaisia kokemuksia? Joko omia tai jonkun kertomana? Onko löytynyt mitään syytä tai onko edes tutkittu? Onko jatkunut vai mennyt ohi ajan kanssa? Kiitos miljoonasti jos joku minulle vastaisi!

Suomalainen lääketiede ja lääkäreiden koulutus on todella huippua! Odottavan aika on varmasti pitkä, mutta aivan varmasti lääkärit osaavat hommansa. Voimia teille! :) Tekevät varmasti kaiken mahdollisen jotta saavat syyn noille tuikkauksille.

en tiedä lapsista, mutta mulla tollaset johtu hartiaseudun lihasten tulehduksesta jumista, veri ei päässy aivoihin ja punasolut ei siis saanu happea perille, sanoi fysiatri.

pää kuvattiin kahdesti kasvainten varlta, migreenit tutkittiin, lääkkeitä popsin joka lähtöön. mut toi oli syy

Kiitos teille vastauksista. :)

Kyllä haluan luottaa lääkäreihin ja siis niin monta kertaa on lapsi jo tutkittu että luulisi kai jotain poikkeavaa löytyneen jos jotain olisi. Magneettikuvaus vielä ja sen jälkeen ei kai enäää mitään osata tutkia jos ei mitään löydy.
Viimeisimmällä kerralla lääkäri totesi minulle että kaikki lapsessa on normaalia ja joku vielä enemmänkin normaalia. ;) Äidin huoli on vaan valtava.

Mä kärsin noista kivuista pitkään. Mulla oli jo muistihäiriöitäkin. Olen hyvin elastinen enkä tuntenut yhtään, että hartiat olisivat jumissa. Kävin jopa kansanparantajalla ja hän sanoi heti että tyttö rukka sulla on jokapaikka tulehtunut. Olin sitä ennen käynyt fysioterapeutilla 10 kert hoidossa. Mutta lopulta tie vei fysiatrille ja sieltä sain avun. Tuikki puudutuspiikkejä kipupisteisiin (n. kymmenen kpl.)selkärangan puoliväliin, niskaan ja hartioihin. Määräs lääkkeet stesolideja ja jotain panadolia tms. käski tulla takas jos vihlasut ei helpota 2vko:ssa. menin takas la piikitti vielä 5 piikkiä ja joka toisella sanoi lihaksen parantuneen.

Minulla on tuollaisia ollut niin kauan kuin muistan lapsuudesta asti. Nyt olen 37-vuotias ja vihlaisuja tulee erittäin harvoin. Olen niihin niin tottunut, etten edes ajattele enää asiaa. Ikinä niille ei ole mitään syytä löytynyt, mutta ihan elossa olen edelleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja miumiu:
Mä kärsin noista kivuista pitkään. Mulla oli jo muistihäiriöitäkin. Olen hyvin elastinen enkä tuntenut yhtään, että hartiat olisivat jumissa. Kävin jopa kansanparantajalla ja hän sanoi heti että tyttö rukka sulla on jokapaikka tulehtunut. Olin sitä ennen käynyt fysioterapeutilla 10 kert hoidossa. Mutta lopulta tie vei fysiatrille ja sieltä sain avun. Tuikki puudutuspiikkejä kipupisteisiin (n. kymmenen kpl.)selkärangan puoliväliin, niskaan ja hartioihin. Määräs lääkkeet stesolideja ja jotain panadolia tms. käski tulla takas jos vihlasut ei helpota 2vko:ssa. menin takas la piikitti vielä 5 piikkiä ja joka toisella sanoi lihaksen parantuneen.

Eli sinulla oli joku tulehdus?

Meillä iha alkuaikoina lääkäri määräsi Pronaxen-kuurin kun vihlaisut alkoivat ja tulivat melko tiuhaan tahtiin. Ja alussa olivat niin kipeitä että lapsi aina alkoi itkemään. Vihlaisut jäivät lääkekuurin jälkeen pois lähes kolmeksi kuukaudeksi kunnes taas alkoivat tulla silloin tällöin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla on tuollaisia ollut niin kauan kuin muistan lapsuudesta asti. Nyt olen 37-vuotias ja vihlaisuja tulee erittäin harvoin. Olen niihin niin tottunut, etten edes ajattele enää asiaa. Ikinä niille ei ole mitään syytä löytynyt, mutta ihan elossa olen edelleen :)

Onko kuinka paljon tutkittu? Mihin kohtiin vihlaisu sinulla tulee? Kiitos vastauksestasdi, piristää kun saa lukea muiden kokemuksia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
siis niskani oli "jumissa" tai miten se kansankielellä sanotaan

Ok. Olen miettinyt tuotakin mutta voiko niin pienellä kuin 4-vuotiaalla olla niskat niin jumissa?

Eipä sitä tavallinen tallaaja tiedä mitä vaivoja sitä minkäkin ikäisellä voi ollakkaan. Kävin parhaalla lääkärillä ikinä. Parantaa kaikkien kummat vaivat, Oulun Mehiläisessä fysiatri Sinikka Levoska ("lääkärimuoto" fysioterapeutista.)
Sanoi, että yleinen vaiva. N. 5 potilasta viikossa valittaa outoja oireita vihlaisuja yms. ja syynä niskajumi. Veri ei pääse aivoihin.

Kaikki muut lääkärit liihotti jossain sfääreissä eikä kukaan edes kuvitellut oireiden johtuvan niskoista.

Eipä sitä tavallinen tallaaja tiedä mitä vaivoja sitä minkäkin ikäisellä voi ollakkaan. Kävin parhaalla lääkärillä ikinä. Parantaa kaikkien kummat vaivat, Oulun Mehiläisessä fysiatri Sinikka Levoska ("lääkärimuoto" fysioterapeutista.)
Sanoi, että yleinen vaiva. N. 5 potilasta viikossa valittaa outoja oireita vihlaisuja yms. ja syynä niskajumi. Veri ei pääse aivoihin.

Kaikki muut lääkärit liihotti jossain sfääreissä eikä kukaan edes kuvitellut oireiden johtuvan niskoista.

Kiitos vinkistä. :) Siis nimestä. :)

En osaa sanoa kuin omasta kokemuksesta. Eli vihlaisut johtuu selkä- tai niskalihaksista esim. jossain tietyssä asennossa kuten kumartuessa voi päätä vihlaista pian ekan vihalisun jälkeen. Ilmeisesti sängyssä, patjassa tai nukkuma-asennossa on jotain vikaa.

Mulla sängyssä maatessa jos päähän vihlaisee oikealle puolen on pakko painaa vasenpuoli tyynyyn ja sitten helpottaa, mutta jos painan sen puolen päätä tyynyyn mille puolen vihlaisi niin kipu pahenee.

Vihlaisu tuntuu siltä kuin työnnettäis äkisti sukkapuikko aivoihin

Ok. Olen miettinyt tuotakin mutta voiko niin pienellä kuin 4-vuotiaalla olla niskat niin jumissa?

Vihalisuihin en osaa mitään sanoa, mutta niskat tosiaan voi olla jumissa. Meidän lapsella on pariin kertaan vetänyt niskat totaalijumiin niin, että kiikutin lääkärille. Pronaxen-kuuri auttoi nopeasti. Mutta niskat oli niin jumissa, että lapsi ei suostuntu kävelemäänkään. Istui vaan ja itki jos piti liikkua. Ekalla kerralla oli just 3 täyttänyt.

Mulla sängyssä maatessa jos päähän vihlaisee oikealle puolen on pakko painaa vasenpuoli tyynyyn ja sitten helpottaa, mutta jos painan sen puolen päätä tyynyyn mille puolen vihlaisi niin kipu pahenee.

Vihlaisu tuntuu siltä kuin työnnettäis äkisti sukkapuikko aivoihin

Just tuolla tavalla on minullakin joskus vihlaissut. Kuvannut siis samalla tavalla tuota kipua että ihan kuin sukkapuikolla tuikattaisiin pään läpi. Mies on sanonut että myös hänellä aika ajoin tulee tuollaisia. Olen miettinyt sitäkin että voiko olla perinnöllistä tai jtn mutta ei meillä kummallakaan niin usein tuollaisia ole tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja p:

Vihalisuihin en osaa mitään sanoa, mutta niskat tosiaan voi olla jumissa. Meidän lapsella on pariin kertaan vetänyt niskat totaalijumiin niin, että kiikutin lääkärille. Pronaxen-kuuri auttoi nopeasti. Mutta niskat oli niin jumissa, että lapsi ei suostuntu kävelemäänkään. Istui vaan ja itki jos piti liikkua. Ekalla kerralla oli just 3 täyttänyt.

Kiitos. Tämä on hyvä tietää että kyseessä siis saattaisi olla joku jumitus niskassa.

Oikeasti pistä tuon lääkärin nimi muistiin. Paras kaikista =)

Pistän muistiin. :) Nyt lähden pois netin ääreltä mutta olisi kiva jos jollain olisi vielä lisää kertoa kokemuksia. :wave: Lueskelen myöhemmin tämän. :)

Hyvä juttu että pääsette myös magneettikuvaan. Meillä lapsella löytyi melko pienillä oireilla rakennepoikkeavuus, joka aiheutti vähän saman kaltaisia oireita. Ei siis varsinaisesti mitään vakavaa, mutta selitti oireet. Tyttö on nyt 6v.

(jatkan vielä). Meillä tyttö siis täysin ikätasoisesti kehittynyt. Kaikki neurologiset testit joita tehty, olivat kunnossa. Siksi en osannut odottaa että magneettikuvista löytyisi yhtään mitään.

Meillä tytöllä täsmälleen sama vaiva!
Käyty myös neurologilla ja itsekin pelkäsin kasvainta silloin aluksi. Vaiva alkoi joskus 3v muistaakseni ja aluksi tyttö myös parahti itkemään ja näytti aina samaa paikkaa päästä (vasen puoli sivulla) missä kipu tuntui. Mitään vikaa ei löydetty ja kun oireet ei ole pahentuneet, oikeastaan vihlaisuja ei ole nyt tullut aikoihin (ikää kohta 6v) niin olen jo melkein unohtanut koko jutun. Nykyään vihlaukset eivät ole niin dramaattisiakaan, tyttö vain ilmoittaa että taas kävi niin.
Tuskinpa on mitään vakavaa, vaikka selittämätöntä onkin.