Lapsella eripituiset jalat, pitäisiköhän asiaan puuttua jotenkin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mulla ja siskollani on jalat erimittaiset ja selät ihan mäsänä...liekö tuolla jotekin yhteyttä?

Esikoisen jalatkin lienevät erimittaiset tai sitten lantio on vino, sillä housunlahkeet ovat aina eri korkeudella. Kun lapsi seisoo suoraan niin toinen lahje osuu maahan ja toinen on selvästi ylempänä. Näin joka housuissa.

Pitäisikö tähän puuttua jotenkin (viedä lapsi lääkäriin ja keskustella toisen jalan korotuksesta pohjallisen avulla tjtn? vai onko tämä asia joka vaan on ja jolle ei tehdä mitään?

Neuvolassa/lääkärintarkistuksessa arvioidaan tuo silmämääräisesti. Pyydä kouluterkkarilta lähetettä tarkempiin tutkimuksiin.

Mm. selkävaivaahan tuo aiheuttaa.

Mä tykkään tehdä alaraajojen pituusmittauksia röntgenillä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Neuvolassa/lääkärintarkistuksessa arvioidaan tuo silmämääräisesti. Pyydä kouluterkkarilta lähetettä tarkempiin tutkimuksiin.

Mm. selkävaivaahan tuo aiheuttaa.

Mä tykkään tehdä alaraajojen pituusmittauksia röntgenillä :D

Ok...mä pyydän lähetteen KOWALSKIN röntgeniin :laugh:

Mutta voisin tosiaan olla kouluterkkariin yhteydessä ja kysellä vähän että pitäisiköhän asiaa vähän tutkia...jos vaikka likka säästyis sitten selkävaivoilta.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Eikö neuvolassa/kouluterveydenhoitajalla ole huomattu asiaa? Mä varmaan soittaisin just terkalle, hän varmaan osaa neuvoa että mihin taholle kannattaa ottaa yhteyttä. :)

Ei ole. Enkä mäkään ole sitä nähnyt muutoin paitsi juuri housujen puntien kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Mutta voisin tosiaan olla kouluterkkariin yhteydessä ja kysellä vähän että pitäisiköhän asiaa vähän tutkia...jos vaikka likka säästyis sitten selkävaivoilta.
Syys-lokakuussa sitten, silloin mä seuraavaks kuvaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Syys-lokakuussa sitten, silloin mä seuraavaks kuvaan :D

No niille nurkille se varmaan menis :)

Veisin lääkäriin/fysiterapeutille tms. Mun miehellä meni selkä niin paskaksi aikoinaan että vietti käytännöllisesti katsoen petipotilaana melkein vuoden päivät ja törkeissä kipulääkkeissä. Kaikkee ne tutki ja lopun pitäen vika löytyi juuri eripituisista jaloista, ja pohjallisten ansiosta pystyy nykyään toimimaan täysin normaalisti ilman kipuja.

Minulla oli lapsena pituus eroa jaloissa ja jouduin käymään sen takia terveydenhoitajalla ja sitten sain lähetteen jumppa yksikköön jossa neuvottiin miten venytetään kotikonstein jalkaa =( Se sattui ja paljon =( niisk....

Mulla oli muksuna jalkaongelmia ja niihin liityen mitattiin jalat, ja mulla oli jalat millilleen saman mittaset. Taysin erikoislääkäri siloin sanoi, että mä oon harvinaisuus kun on saman mittaset jalat.

Eli siis erimittaisuus on normaalia, mutta tietysti siinäkin on rajansa ei saa olla liian suurta eroa. Kysäse neuvolasta/kouluterkalta oliskos syytä tarkempiin tutkimuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Neuvolan kautta eteenpäin

Ei kuulu eää neuvolan piiriin, mutta kouluth:n piiriin kuuluu :)

Meillä ne on käytännössä sama paikka. Koulussa syynäavät juuri tuota juttua, samalla katseltiin selkärangan suoruutta. Ota yhteyttä sinne terveydenhoitajaan, hän neuvoo sopivan tahon.

mulla oli tuttu, jolla oli eripituset jalat ja valitti särkyjä jatkuvasti... no ne meni sitten kiropraktikolle ja jamppapa pamautti jalat paikoilleen ja säryt loppu siihen paikkaan. kannattaa tutkituttaa jossain.

Tyttärellä on eripituiset jalat. Nyt teini-ikä häämöttää ja selkävikoja ja kipuja alkaa nyt olla jo. Selkäranka on lievästi kieroutunut. Mentiin tarkempiin tutkimuksiin ja todettiin, että puolen sentin korote riittäisi. Kannattaa tutkituttaa.

Mulle on ortopedi joskus sanonu että mulla on eripituiset jalat. Ei maininnu miten paljon mutta ei haittaa menoa (paitsi että toinen lahje kuluu :) )

Lapsella huomattiin kouluunlähtötarkastuksessa että muuten on suorassa, mutta toinen puoli lonkasta korkeammalla. Terkkari lähetti fysioterapeutille tutkimuksiin. Toinen jalka n 8mm pidempi. Tällä hetkellä toisessa kengässä ylimääräinen pohjallinen ja seuraillaan.

Lähiaikoina on uusi fysioterapeutin aika ja katsotaan onko tapahtunut mitään. Jos eroa on yli 1cm (muistaakseni) niin sitten alkavat tehdä jotain (ilmeisesti terapiaa/venytystä )

Lapsi valittaa monesti pitkien kävelylenkkien jälkeen jalkoja (esim. tivolireissun jälkeen)

Mun tyttärellä, joka on nyt 15v, huomattiin eripituiset jalat 5-vuotistarkastuksessa. Eroa aluksi arviolta 1,5cm, mutta ero kutistui lopulta senttiin jääden siihen. Tälle ei tehdä mitään,
mutta olimme 9vuotta paikallisen yliopistosairaalan kasvuseurannassa, ettei ero suurene
yli 2 cm. Silloin olisi tehty toiseen jalkaa kasvupisteen hidastus. Pyytäkää lähete keskussairaalan lasten kirurgisen ortopedille, jos asia vaivaa vähäänkään. Me jaksoimme tosiaan 9v vuotta kontrollikäynnit ja eilen, jippii, sanottiin, ei tarvitse tulla enää. Asia on ohi ja sentin ero on, mutta se jää normaalien raja-arvojen piikkiin. Voi käyttää 0,5 pohjallista toisessa kengässä jos haluaa. Asia ei ole mitenkään draamaattinen, vaan kuulemma hyvin yleistä. NÄitä vai ei ole edellisinä vuosikymmeninä huomattu eikä tutkittukaan.

Yhteistyössä