Lapsella huuliherpes, miten voi estää ettei koko perhe sairastu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
itellä on tosi äkänen huuliherpes,tulee usein ja moniin kohtiin just tollasia rakkula rykelmiä..ei mullakaan esim etukäteen kihelmöi ym..yhtäkkiä se vaan on siinä!!nyt oon just saanu estilääkityksen kun tulee niin usien ja pahana,usein 2.3 kohdassa tollasia mega rykelmiä mm nenänpielessäkin jne..toi ylähuulen kaaren kohta on sen näkönen et siihen tulee viel lisää rakkularykelmää ja se on sellanen kohta mikä sit kutisee!!!mulla ei ainakaan niinkään huulissa olevat rakkulat kutise vaan just huulien rajoilla olevat..voi raukkaa..inhottava vaiva :(

itellä on tosi äkänen huuliherpes,tulee usein ja moniin kohtiin just tollasia rakkula rykelmiä..ei mullakaan esim etukäteen kihelmöi ym..yhtäkkiä se vaan on siinä!!nyt oon just saanu estilääkityksen kun tulee niin usien ja pahana,usein 2.3 kohdassa tollasia mega rykelmiä mm nenänpielessäkin jne..toi ylähuulen kaaren kohta on sen näkönen et siihen tulee viel lisää rakkularykelmää ja se on sellanen kohta mikä sit kutisee!!!mulla ei ainakaan niinkään huulissa olevat rakkulat kutise vaan just huulien rajoilla olevat..voi raukkaa..inhottava vaiva :(

Mutta kun ei kutise tai ole mitään muitakaan oireita... ei ole itse edes huomannu koko hommaa ennen kuin mä menin sanomaan että mikä sulla on huulessa... :/

[QUOTE="äiti";25141938]Mutta kun ei kutise tai ole mitään muitakaan oireita... ei ole itse edes huomannu koko hommaa ennen kuin mä menin sanomaan että mikä sulla on huulessa... :/[/QUOTE]

Mulla ei kutise, rakkulat tulee ja vietävän kipeitä.

ja sitten kasvojas. Suosittelen ottamaan lääkäriin yhteyttä. Ja joka on osaa iho sairaudet. Ei päivystys lääkäreille vaan sellaselle joka osa homman ja lukenut.

Joku mainitsi että gen.herpes olisi sitten paha juttu. Ei sen huuliherpestä pahempi ole (muuta kuin vauvalle synnytyksen yhteydessä) ja sitäkin kantaa meistä 20 %, useat tietämättään.

Ap: Minkä ikäinen vauva teillä on? Yrit'ä suojata häntä tartunnalta. Täysin se ei onnistu mutta niin että isompi ei pääse suoraan koskemaan vauvaan. Onneksi hänellä on varmasti sinulta saatuja vasta-aineita, etköhän sinäkin ole viruksen joskus saanut.

Ei tosiaan elä jokaisessa tuo virus. Minulta on otettu aikuisena sellainen selkäydinnäyte & verikoe-yhdistelmä, jossa näkyi tieto useamman viruksen osalta että onko niitä elimistössä tai onko vasta-aineita niille. Siihen kuului herpesviruksetkin ja mulla ei ollut niitä elimistössä eikä vasta-aineitakaan.

[QUOTE="reetu";25142027]Joku mainitsi että gen.herpes olisi sitten paha juttu. Ei sen huuliherpestä pahempi ole (muuta kuin vauvalle synnytyksen yhteydessä) ja sitäkin kantaa meistä 20 %, useat tietämättään.

Ap: Minkä ikäinen vauva teillä on? Yrit'ä suojata häntä tartunnalta. Täysin se ei onnistu mutta niin että isompi ei pääse suoraan koskemaan vauvaan. Onneksi hänellä on varmasti sinulta saatuja vasta-aineita, etköhän sinäkin ole viruksen joskus saanut.[/QUOTE]

Vauva on puolivuotias. Isompi lapsi meinaa koko ajan suukotella, halailla, leikkiä vauvan leluilla jne. enkä mä voi koko aikaa vahtia, pelkään että vauvaan tarttuu... :(

äiti: Ei se puolivuotiaalle enää vaarallinen ole, mutta voi aiheuttaa kipeän suutulehduksen kyllä. Eli siksi kannattaa välttää sen minkä voi. Ikä on juuri sellainen ettei vasta-aineet enää kovin hyvin suojaa mutta tuon ikäiselle jos tarttuu niin yleensä ei saa oireita, puhkeaa vasta sitten isompana lievemmillä oireilla.

[QUOTE="vieras";25141991]ja sitten kasvojas. Suosittelen ottamaan lääkäriin yhteyttä. Ja joka on osaa iho sairaudet. Ei päivystys lääkäreille vaan sellaselle joka osa homman ja lukenut.[/QUOTE]

Jahas... taitaa tämä vieras olla oikea valelääkäri...
Toisille tulee herpes moneen paikkaan, eikä se vaella kasvoilla paikasta toiseen vaan asuu hermoradoissa ja sieltä aktivoituu.

vieras: Kyllähän herpes aiheuttaa vakaviakin aivojuttuja jolloin niihin voi kuolla, MUTTA siihen nähden kuinka monella herpes on niin noita ikäviä sairausmuotoja on vähän. Aika monet "perus"virukset voi tehdä tappavan taudin mutta se on harvinaista!

Kannattaa koittaa suojella vauvaa, joillakin se primääri-infektio voi olla tosi raju ja vie sairaalaan! Suurin osa onneksi saa viruksen "kaikessa hiljaisuudessa". Lapsella voi siksi olla vaarallinen että jos lapsi näplää sitä koko ajan, se voi levitä muualle, esim silmään, mikä on jo pahempi juttu. Eli ottaisin vaivan vakavasti siinä mielessä että tekisin kaikkeni ettei lapsi pääse levittämään virusta juuri tuossa vesirakkulavaiheessa, jolloin se tarttuu herkästi. Laastarit olisi mielestäni tuossa tilaneessa toimivin keino jos vain lapsi antaa niiden olla paikallaan. Ja ehdoton kosketuskielto vauvaan.

[QUOTE="reetu";25142027]Joku mainitsi että gen.herpes olisi sitten paha juttu. Ei sen huuliherpestä pahempi ole (muuta kuin vauvalle synnytyksen yhteydessä) ja sitäkin kantaa meistä 20 %, useat tietämättään.

Ap: Minkä ikäinen vauva teillä on? Yrit'ä suojata häntä tartunnalta. Täysin se ei onnistu mutta niin että isompi ei pääse suoraan koskemaan vauvaan. Onneksi hänellä on varmasti sinulta saatuja vasta-aineita, etköhän sinäkin ole viruksen joskus saanut.[/QUOTE]

no keksitkö se uuden luonnosta löytyvän lääkkeen. Miten puolustat itseäs virukselta muuten kuin vastus kyvällä siksi ne rokotteet. Ja miksi ei kehitetä huuli herpekseen rokotetta koska se ei tapa.

[QUOTE="reetu";25142087]vieras: Kyllähän herpes aiheuttaa vakaviakin aivojuttuja jolloin niihin voi kuolla, MUTTA siihen nähden kuinka monella herpes on niin noita ikäviä sairausmuotoja on vähän. Aika monet "perus"virukset voi tehdä tappavan taudin mutta se on harvinaista![/QUOTE]

kuppa tarttuuu ja raskaana olevat naiset eivät huomaa sitä että olen saanut kupan. Se menee aivoihin hoitamottana! siks kannattas noudattaa lääkärin ohjetta joka kolmas kuukaus gynekolokilla. Miehet tietystä jää ulkopuolelle. Jos eivät vaan kyllästy kirvelemiseen kun käy kusella. Kirveliminen on just oire sairaudesta jos kirveltää kusella käynti suosittelen lääkäriä!

Jotkut ovat vannoneet, että valkosipulin mehulla hoitaminen esim viikon ajan parantaa jo aktivoituneen herpeksen ja voi estää aktiovitumisen vuosiksi. Googlettakaa herpes ja valkosipuli.

joo toi sokeri on vanhan kansan juttu...sokeripalalla pitäs pikkusen kevyesti raaputella sitä herpesä,ei se kivalta tunnu..sokeri lievittää kihelmöintiä ja se pala imee ne nesteet ym..ei se mulla ainakaan pahentanu oo...oon kokeilli kaikki kotikonstit,kun mulla ei ne rasvat tehoa..ainostaan suun kautta otettava tabletti tehoaa..mut kannattaa kokeilla kaikkea..ei ne oikeesti ainakaan pahenna!

Kyllä tuo huuliherpekseltä näyttää, itselleni tulee kyllä yleensä vain yksi rakkula, mutta ensimmäisellä kerralla voi olla rajukin. Herpes kutiaa puhjetessaan, mutta itse rakkulavaihe ei ole minulla enää kipeä enemmänkin kiusallinen.

Paitsi ettei leviä!
Herpesvirus leviää siitä rakkulan eritteestä!
Hyviä vinkkejä on tullutkin. Ahkera käsipesu, herpeslaastari, omat pyyhkeet. Käsittääkseni se ei elä kovin kauaa pinnoilla, vaan tartunta pitäisi saada eritteestä, mutten ole varma. Kannattaa myös vaihtaa lapsen hammasharja heti, kun rakkulavaihe on ohi.

Juuri eilen tätä koulussa käsiteltiin ja kysyttiin viellä erikseen kuinka se tarttuu. Se virus kun sieltä lähtee liikkeelle (hermosolusta) niin se jo erittää ja tartuttaa, myös n. viikko rakkulan katoamisen jälkeen. voithan tarkastaa asian joltain hoitoalan ammattilaiselta, mä oon vasta opiskelija.

[QUOTE="äiti";25142056]Vauva on puolivuotias. Isompi lapsi meinaa koko ajan suukotella, halailla, leikkiä vauvan leluilla jne. enkä mä voi koko aikaa vahtia, pelkään että vauvaan tarttuu... :([/QUOTE]

vaikka tarttuukin. Vauva vaan saa sen pusuista suojan siihen tartuntaan. Herpes on samanlainen kuin nykyisin infulenssa. et voi eristää kaikilta taudeilta vaikka kuinka haluisit. tai voit mutta sinun pitäs asua pallossa. Aina on tauteja ja aina voi tarttua. Mene kauppaan tai vie lapsesi hoitoon aina tulee sairauksia. Et voi eristäytyä sen vuoksi että pelkäät tartuntaa. MEILLÄ on jo suoja pienestä pitäen. Allergia on sitten eri asia.

Yhteistyössä