Lapsella laktoosi-intoleranssi/maito-ruoka-aineallergia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä äiti

Vieras
Nyt aupuja! Meillä 4v on alkanu valittaa mahakipua, on oikeesti ihan todellinen vaiva, kun saattaa yölläkin herätä siihen. PIereskelee ihan kamalanhajuisia pieruja ja kakka on välillä ripulia.
KOskaan ei oo aiemmin mitään allergioita ollu.

Voisko laktoosi-intoleranssi olla noin pienellä? Eikä ruoka-aineallergiat yleensä tuu jo ihan vauvana?

Tuntuu, että oireilee selvemmin jos ollssn syöty esim. riisipuuroa tms. maitoruokaa. Nuo maidottomat/hyla kokeilut katkeaa aina päiväkotiin mennessä...en muista siellä sanoa. Saakohan hylaa ihan vaan pyynnöstä vai pitääkö olla joku lääkärintodistus.

Tutkitaanko noita intoleransseja vai onko se vaan kokeiluluontoinen juttu?

Meillä kans tyttö on 4v ja nyt noin vuoden ollut vähälaktoosisella ruokavaliolla. Päiväkotiin tarvittiin neuvolasta lappu. Ei testattu mitenkään mutta neuvolatädin mielestä oireet oli niin selvät.

Kotona teen ruoat pääasiassa vähälaktoosisena itseni takia niin eron huomasi selvästi kun hoidossa sai tavallista maitoa. Maha meni löysälle maitopuurojen jälkeen ja kun ruoalla joi tavalista maitoa maha tuli vähän ajan päästä tosi kipeäksi.
Nyt tällaisia oireita ei ole.

miten nopeesti oireiden pitäis helpottaa kun jättää maidon pois/alkaa käyttää hylaa? Ja siis onhan niin, että toi hylä on laktoositonta?
Voi, kun oon oikeesti niin tumpelo näissä...ei oo itellä, eikä miehellä, eikä muilla lapsilla mitään ruokaan liittyviä rajoituksia...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miten nopeesti oireiden pitäis helpottaa kun jättää maidon pois/alkaa käyttää hylaa? Ja siis onhan niin, että toi hylä on laktoositonta?
Voi, kun oon oikeesti niin tumpelo näissä...ei oo itellä, eikä miehellä, eikä muilla lapsilla mitään ruokaan liittyviä rajoituksia...

Hyla on vähälaktoosinen, laktoositon on eriasia ja maidotonkin on vielä eriasia. Kannattaa kokeilla ihan sitä laktoositonta maitojuomaa, on hyvän makuista ja monelle käy, jos tavallinen maito tekee vaivoja.

Hyla on vähälaktoosista ja se maito on makeaa eikä meidän tytsy sitä ainakaan juo. laktoositonta maitoa juo.
Kyllä sen aika pian huomaa jos kaikki maitopohjaiset syömiset on vähälaktoositonta tai laktoositonta.

Hyla-ruokavalioon saa päivähoitoon neuvolasta lapun, mutta laktoositon ruokavalio vaatii lääkärintodistuksen. Hylassa on vähän laktoosia, laktoosittomassa ei ole juuri lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Hyla on hylaa eli vähälaktoosista. Laktoositon on todellakin laktoositonta. Miksei ihmiset ota asioista selvää??

Höh, tässähän ap juuri yrittää ottaa selvää. Miksi pitää heti valittaa?

Tämä asia vaan tulee harvase päivä eteen. Useat pitopalvelutkaan eivät ymmärrä näiden eroa.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Hyla on hylaa eli vähälaktoosista. Laktoositon on todellakin laktoositonta. Miksei ihmiset ota asioista selvää??

No tosiaan kun ei oo koskaan kenelläkään ollu aiemmin minkäänlaista ruokailurajoitetta, niin eipä oo tullu otettua selvää...ostan siis het huomenna laktoositonta maitojuomaa ja kokeilen sitä...voiko siihen tehdä puurot yms?
Vai kannattaako ensin kokeilla hylaa? ja jos senkin jälkeen vaivoja niin sit vasta täysin laktoositonta?
No mut entä jugurtit, viilit, juusto...

mut siis pitää kuitenkin saada neuvolasta lappunen päiväkotiin..? meillä 4v nla tulossa n, kuukauden kuluttua, ja silloin lapsikin jää kesälomalle pk:sta, niin jättäiskö sit loman jälkeen vasta? Mut mitäs hyötyä mun on kotona tarjota sitä hylaa jos pk tarjoaa tavallista maitoa...

Ensin maito kokonaan pois ainakin viikoksi. Sitten kokeilet laktoosittomalla muutaman päivän ja sen jälkeen vähälaktoositonta, hylaa tai intoa, valmistajasta riippuen. Ja päivähoidossa myös kokonaan maito pois.

mut siis pitää kuitenkin saada neuvolasta lappunen päiväkotiin..? meillä 4v nla tulossa n, kuukauden kuluttua, ja silloin lapsikin jää kesälomalle pk:sta, niin jättäiskö sit loman jälkeen vasta? Mut mitäs hyötyä mun on kotona tarjota sitä hylaa jos pk tarjoaa tavallista maitoa...

Soitat neuvolaan ja kerrot oireista. Näi minä tein. Kannattaa pyytää lappu päiväkotiin jo nyt, koska ei todellakaan ole hyötyä jos kotona saa hyla tuotteita ja hoidossa normituotteita.

Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:

Soitat neuvolaan ja kerrot oireista. Näi minä tein. Kannattaa pyytää lappu päiväkotiin jo nyt, koska ei todellakaan ole hyötyä jos kotona saa hyla tuotteita ja hoidossa normituotteita.

Ok, kiitti, näin teen! Sit kun vielä muistais kun menee kauppaan

Hyla on vähälaktoosinen. Laktoositon on täysin laktoositon. Maidoton on täysin maidoton. Jos on maidoton ruokavalio se ei saa sisältää maitoproteiinia yhtään.

Laktoosi-intoleranssi selvinnee viikossakin, kun on käyttämättä tavallisia maitotuotteita. Siirry suoraan laktoosittomaan.
Ala käyttämään ruokapäiväkirjaa; kirjaa ruoat ja oireet.
Päiväkodis voi sanoa, että on menossa laktoositon kokeilu, mutta vaativat yleensä lääkärintodistuksen, jos pitää olla laktoositon ruokavalio.