Lapsella monia "ongelmia", auttakaa, varsinkin tarkkaavaisuushäiriöistä tietävät!!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tilanne on se, että 6-vuotiaalla lapsella on monia asioita, mihin ollaan kiinnitetty huomiota.

Ensimmäisenä näistä varmaan yksittäin pieneltä tuntuva (mutta laitoin tähän jos liittyisi johonkin diagnoosiin) S-äänne, joka ei onnistu oikealla tavalla.
Sitten kasteluasia, jota tapahtuu päivällä sekä yöllä.
Sekä karsastus.
Ja motoriikan vaikeudet. Hienomotoriikan kehitys ehkä vähän jäljessä. On molempikätisyyttä. Karkeamotoriikka vaikeaa, jalat väärässä asennossa lähtien lonkasta, varvastamista, kipuja..
(Niin ja luultavasti hampaiden oikomishoitoonkin joutuu.)
Nyt ilmeni vielä että eskarissa tarkkaavaisuuden häiriöitä sekä tilanhahmottamisongelmia (mitä kotona ei ehkä niin huomaa kuin siellä ryhmätilanteessa).

Jokaisesta asioista noista (paitsi tarkkaavaisuus), on jonkinnäköisessä hoidossa.
Lääkärit eivät nyt osaa sanoa onko näillä jotain yhtäläisyyttä vaan joka lääkäri on puuttunut siihen omaan juttuunsa. Joku puuttui kasteluun, joku motoriikkaan (tai oikeastaan jalkojen virheasentoon, ei niinkään motoriikan vaikeuksiin), joku puuttui karsastukseen, joku sulki reuman pois.. Mutta kukaan ei ota tätä tilannetta nyt haltuunsa kokonaisuutena!
Että voikohan noilla nyt olla jotain yhtäläisyyksiä tai voikohan noi kaikki olla nyt jonkun yhden diagnoosin alla?! Hänellä siis on diagnoosit, jotka liittyvät kasteluun, motoriikkaan ja karsastukseen.

Nyt kun tuli tieto tuosta tarkkaavaisuuden ongelmista, niin en enää tiedä miten tätä lähteä viemään eteenpäin! Oli vain puhetta siitä että kouluunlähtemisessä ei ongelmaa, mutta opettajalle infottava asiasta etukäteen. Nyt en tiedä että oliko se jotenkin "hälyttävä" juttu sitten että sille pitäisi diagnoosi lähteä hakemaan (helpottaa tukiasioissa ja ehkä siellä koulun puolella ymmärtämään lasta) vai oliko se vain tuollainen huomio. Tuli tavallaan niin puun takaa etten tajunnut kysellä enempää. (voin sen kyllä ensi viikolla tehdä, mutta sinne tuntuu olevan nyt ylitsepääsemättömän pitkä aika)
Toisaalta järki sanoo että jos noin paljon ongelmia, niin niitä pitäs puida kaikkia nyt samana mahdollisena "sairautena" eikä eritellä kaikkia omiksi "vioiksi". Äh :(

Välähti vaan ajatuksia add;sta, aspergerista, tai mbd;stä.. voiskohan oireet viitata..

Ihan poikki tän pyörittämisen kanssa :(
 
Oletko ollut yhteydessä neuvolaan, terveyskeskukseen yms jotta saisit lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Ehdottomasti olisi syytä jotta lapsi saa apua ajoissa jos tarvetta on. Neurologi olisi ainakin mielestäni hyvinkin aiheellinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja erkkalapsen äiti:
Oletko ollut yhteydessä neuvolaan, terveyskeskukseen yms jotta saisit lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Ehdottomasti olisi syytä jotta lapsi saa apua ajoissa jos tarvetta on. Neurologi olisi ainakin mielestäni hyvinkin aiheellinen.

Kyllä on käynyt vauvasta asti silmäpolilla, kohta leikkaus.
Fysioterapeutilla kävi n.5 vuotta. Vasta ennen kuutta ikävuotta sain ITKEMÄLLÄ!! lähetteen eteenpäin että tutkivat jalat (lapsella kipuja). siellä ilmenikin ongelmia, mitä meidän fysioterapeutti ei ollenkaan ollut nähnyt ja vaiva mitä hän hoiti, ei ollut olemassakaan.
Kastelusta lääkäri sanoi että ei hätää koska kastelee SEKÄ päivällä ETTÄ yöllä!! Käytin yksityisellä -> tutkimuksiin. Nyt nää sit hoitaa kukin sitä omaa asiaansa VAIKKA olen puhunut muista vaivoista esim. neurolla (+fysioterapeutti) missä käytiin motoriikan ongelmien takia(?!)

Nyt vaan kukaan ei tiedä tuosta tarkkaavaisuudesta mitään, mistä eskariopella oli huoli.
 
No jo on omituista toimintaa. Mielestäni neurolta pitäisi päästä testeihin liittyen juuri tuohon tarkkaavaisuuteen. Ja kaikki nuo muut kertomasi asiat pitäisi kulkea myös yhden "osaston" kautta. Ja mielestäni neuron poli olisi paras. Sieltä kuitenkin lähettävät esim. silmäpolille yms. Yksityistä ei ehkä kannata suosia, koska julkinen puoli hoitaa nämä asiat kokonaisvaltaisemmin. Itse kävimme yksityisellä ainoastaan esim korvien putkitukset ja muut pikku lastentaudit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja erkkalapsen äiti:
No jo on omituista toimintaa. Mielestäni neurolta pitäisi päästä testeihin liittyen juuri tuohon tarkkaavaisuuteen. Ja kaikki nuo muut kertomasi asiat pitäisi kulkea myös yhden "osaston" kautta. Ja mielestäni neuron poli olisi paras. Sieltä kuitenkin lähettävät esim. silmäpolille yms. Yksityistä ei ehkä kannata suosia, koska julkinen puoli hoitaa nämä asiat kokonaisvaltaisemmin. Itse kävimme yksityisellä ainoastaan esim korvien putkitukset ja muut pikku lastentaudit.

mistähän mä saisin sinne neuron polille lähetteen, kun ei tuo meidän lääkäri kirjota lähetteitä.. Auttaskohan soittaa sille neurologille, kenellä viimeksi käytiin..
yksityiselle menin siksi kun ei saatu siihen pissaan lääkkeitä eikä lähetettä. ja tosiaan se fys. lähete piti itkeä, koska lääkäri tai tk-fysioterapeutti ei nähnyt mitään vikaa lapsen jaloissa! Ja sillä aika paljonkin ongelmia..
 
En tiedä onko hyötyä soittaa neurologille. Tosin jos olette kerran jo käyneet niin kyllä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Miksi teidän oma lääkäri ei kirjoita lähetettä? Katsooko se ettei ole tarvetta lisätutkimuksiin? Me käymme Tampereen Yliopistolisesa sairaalassa ja meidän hoito on ollut ihan hyvää ja pääsimme tutkimuksiinkin suht koht helposti. Kun nyt luen "oireitanne" niin ihme ettei ole tutkittu asiaa yhtenä kokonaisuutena. Me olemme käyneet ja tulemme käymään mm ihopolilla, silmäpolilla ja sydänpolilla, mutta pääpaikka on silloinkin lasten neurologinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mun mielestä:
Eikös yksityiseltäkin voi saada lähetteen julkiselle puolelle? Eli kysyisit yksityiseltä sitä lähetettä neurologille?

Niin yksityinenhän kirjoittaa myös lähetteitä julkiselle puolelle. Eli jos olette menossa sinne niin kannattaa kysyä. On se kumma kun välillä joutuu suorastaan tappelemaan että lapsi saa hoitoa. Kuitenkin äiti yleensä sen huomaa jos jotain ei ole ihan kuin "taviksella".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mun mielestä:
Eikös yksityiseltäkin voi saada lähetteen julkiselle puolelle? Eli kysyisit yksityiseltä sitä lähetettä neurologille?

saa sieltä, mutta ei viitsisi taas tätä asiaa viemään vielä yhdelle eri taholle. eli jos saisi soittamalla samaan paikkaan. soitin neurolle kyllä silloinkin kun tarvitsin c-lausunnon ja se sentäs suostu kirjottamaan samalle paperille eri asioista!! (3kk tapeltiin että kuka sen kirjottaa ja mistä)
 
Alkuperäinen kirjoittaja erkkalapsen äiti:
En tiedä onko hyötyä soittaa neurologille. Tosin jos olette kerran jo käyneet niin kyllä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Miksi teidän oma lääkäri ei kirjoita lähetettä? Katsooko se ettei ole tarvetta lisätutkimuksiin? Me käymme Tampereen Yliopistolisesa sairaalassa ja meidän hoito on ollut ihan hyvää ja pääsimme tutkimuksiinkin suht koht helposti. Kun nyt luen "oireitanne" niin ihme ettei ole tutkittu asiaa yhtenä kokonaisuutena. Me olemme käyneet ja tulemme käymään mm ihopolilla, silmäpolilla ja sydänpolilla, mutta pääpaikka on silloinkin lasten neurologinen.

lääkäri tosissaan sanoi että jos päivä- ja yökastelua niin ei hätää. Jos olisi ollut pelkkää yökastelua, olisi saanut lääkkeet ja hoidettu!
Tämä yksityinen sanoi että juuri silloin PITÄÄ tutkia, kun on molempia ja kirjoitti heti lääkkeet.
Jalkoja tutki sen verran että käski nostaa lahkeet ylös ja nousta varpailleen "joo kaari tulee, ei tälle voi sitten tehdä mitään". En minä ymmärrä miten se voi olla niin vaikeeta laittaa eteenpäin. Itkun kanssa väänsin että kun sen jalkoihin sattuu! Käski vaan syödä kipulääkettä, mutta sanoin että minä en lähe tästä mihinkään ennenkun saa lähetteen että jalat tutkitaan, niin kirjotti lähetteen. Ja vikaahan sieltä löytyi.. Nyt ollaan saatu kunnon ohjeita oikeisiin vaivoihin ja lastat ja jatkosuunnitelmat :)
Mutta ei tuosta meidän tk:sta ole mihinkään!!
Tuo vain mättää että ei ketään kiinnosta että onko ne yhtä samaa vaivaa. "voi olla, tai voi olla ettei ole" on ollut vastaus..
 
Näköjään pitää välillä vaatia että tapahtuu. Todella outoa tuokin että jos kastelua sekäettä niin ihan "normaalia". Pelkkä yökastelu satunnaisesti on normaalia, mutta ei jatkuva kastelu aina. Meille tulee nykyään aina kotiin kutsut koska pitää käydä siellä sun täällä polilla, ei tarvitse itse muistaa. Hyvä kun sait asian eteenpäin vaikka olipa kyllä vaikeassa...
 

Yhteistyössä