V
vieras
Vieras
Tilanne on se, että 6-vuotiaalla lapsella on monia asioita, mihin ollaan kiinnitetty huomiota.
Ensimmäisenä näistä varmaan yksittäin pieneltä tuntuva (mutta laitoin tähän jos liittyisi johonkin diagnoosiin) S-äänne, joka ei onnistu oikealla tavalla.
Sitten kasteluasia, jota tapahtuu päivällä sekä yöllä.
Sekä karsastus.
Ja motoriikan vaikeudet. Hienomotoriikan kehitys ehkä vähän jäljessä. On molempikätisyyttä. Karkeamotoriikka vaikeaa, jalat väärässä asennossa lähtien lonkasta, varvastamista, kipuja..
(Niin ja luultavasti hampaiden oikomishoitoonkin joutuu.)
Nyt ilmeni vielä että eskarissa tarkkaavaisuuden häiriöitä sekä tilanhahmottamisongelmia (mitä kotona ei ehkä niin huomaa kuin siellä ryhmätilanteessa).
Jokaisesta asioista noista (paitsi tarkkaavaisuus), on jonkinnäköisessä hoidossa.
Lääkärit eivät nyt osaa sanoa onko näillä jotain yhtäläisyyttä vaan joka lääkäri on puuttunut siihen omaan juttuunsa. Joku puuttui kasteluun, joku motoriikkaan (tai oikeastaan jalkojen virheasentoon, ei niinkään motoriikan vaikeuksiin), joku puuttui karsastukseen, joku sulki reuman pois.. Mutta kukaan ei ota tätä tilannetta nyt haltuunsa kokonaisuutena!
Että voikohan noilla nyt olla jotain yhtäläisyyksiä tai voikohan noi kaikki olla nyt jonkun yhden diagnoosin alla?! Hänellä siis on diagnoosit, jotka liittyvät kasteluun, motoriikkaan ja karsastukseen.
Nyt kun tuli tieto tuosta tarkkaavaisuuden ongelmista, niin en enää tiedä miten tätä lähteä viemään eteenpäin! Oli vain puhetta siitä että kouluunlähtemisessä ei ongelmaa, mutta opettajalle infottava asiasta etukäteen. Nyt en tiedä että oliko se jotenkin "hälyttävä" juttu sitten että sille pitäisi diagnoosi lähteä hakemaan (helpottaa tukiasioissa ja ehkä siellä koulun puolella ymmärtämään lasta) vai oliko se vain tuollainen huomio. Tuli tavallaan niin puun takaa etten tajunnut kysellä enempää. (voin sen kyllä ensi viikolla tehdä, mutta sinne tuntuu olevan nyt ylitsepääsemättömän pitkä aika)
Toisaalta järki sanoo että jos noin paljon ongelmia, niin niitä pitäs puida kaikkia nyt samana mahdollisena "sairautena" eikä eritellä kaikkia omiksi "vioiksi". Äh
Välähti vaan ajatuksia add;sta, aspergerista, tai mbd;stä.. voiskohan oireet viitata..
Ihan poikki tän pyörittämisen kanssa
Ensimmäisenä näistä varmaan yksittäin pieneltä tuntuva (mutta laitoin tähän jos liittyisi johonkin diagnoosiin) S-äänne, joka ei onnistu oikealla tavalla.
Sitten kasteluasia, jota tapahtuu päivällä sekä yöllä.
Sekä karsastus.
Ja motoriikan vaikeudet. Hienomotoriikan kehitys ehkä vähän jäljessä. On molempikätisyyttä. Karkeamotoriikka vaikeaa, jalat väärässä asennossa lähtien lonkasta, varvastamista, kipuja..
(Niin ja luultavasti hampaiden oikomishoitoonkin joutuu.)
Nyt ilmeni vielä että eskarissa tarkkaavaisuuden häiriöitä sekä tilanhahmottamisongelmia (mitä kotona ei ehkä niin huomaa kuin siellä ryhmätilanteessa).
Jokaisesta asioista noista (paitsi tarkkaavaisuus), on jonkinnäköisessä hoidossa.
Lääkärit eivät nyt osaa sanoa onko näillä jotain yhtäläisyyttä vaan joka lääkäri on puuttunut siihen omaan juttuunsa. Joku puuttui kasteluun, joku motoriikkaan (tai oikeastaan jalkojen virheasentoon, ei niinkään motoriikan vaikeuksiin), joku puuttui karsastukseen, joku sulki reuman pois.. Mutta kukaan ei ota tätä tilannetta nyt haltuunsa kokonaisuutena!
Että voikohan noilla nyt olla jotain yhtäläisyyksiä tai voikohan noi kaikki olla nyt jonkun yhden diagnoosin alla?! Hänellä siis on diagnoosit, jotka liittyvät kasteluun, motoriikkaan ja karsastukseen.
Nyt kun tuli tieto tuosta tarkkaavaisuuden ongelmista, niin en enää tiedä miten tätä lähteä viemään eteenpäin! Oli vain puhetta siitä että kouluunlähtemisessä ei ongelmaa, mutta opettajalle infottava asiasta etukäteen. Nyt en tiedä että oliko se jotenkin "hälyttävä" juttu sitten että sille pitäisi diagnoosi lähteä hakemaan (helpottaa tukiasioissa ja ehkä siellä koulun puolella ymmärtämään lasta) vai oliko se vain tuollainen huomio. Tuli tavallaan niin puun takaa etten tajunnut kysellä enempää. (voin sen kyllä ensi viikolla tehdä, mutta sinne tuntuu olevan nyt ylitsepääsemättömän pitkä aika)
Toisaalta järki sanoo että jos noin paljon ongelmia, niin niitä pitäs puida kaikkia nyt samana mahdollisena "sairautena" eikä eritellä kaikkia omiksi "vioiksi". Äh
Välähti vaan ajatuksia add;sta, aspergerista, tai mbd;stä.. voiskohan oireet viitata..
Ihan poikki tän pyörittämisen kanssa