Lapsella ongelma päiväkodin nukkarissa! auttakaahan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttöjen äiti

Vieras
Meidän nelivuotias on alkanut pelkäämään päiväkodin nukkaria. Kerran menin hakemaan lapsia yhdeltä ja lapsi syöksyi nukkarista suljetun oven takaa suoraan syliini itkien, kun ilmeisesti kuuli ääneni.
Olen nyt koittanut selvittää mikä siellä pelottaa. Ensin lapsi kertoi, ettei haluaisi nukkua ollenkaan, koska ei väsytä. Lapsi menee vasta yhdeksältä hoitoon, joten kysyi, että voisiko jättää päiväunet väliin. Ei kuulemma käy, kun hänelle on kerran sänky varattuna. Ei siellä ole pakko nukkua, mutta pitää maata hiljaa paikallaan ja sitten jos ei väsytä saa tulla pois. Jostain syystä lapseni makaa hiljaa paikallaan ja hoitotätit jättävät hänet sinne huoneeseen. Sitten tyttö pelkää olla siellä, kun ei ole aikuista.
Eilen tyttö kertoi miehelleni, että pelkää kun siellä joutuu riisumaan ittensä pelkkiin pikkareihin ja aluspaitaan. On kuulemma pakko. Ajattelin sanoa ensi viikolla, että meidän tytöt ei tarvitse riisua itseään jossei halua.
Kerran lapsi kertoi yhdestä harjoittelijasedästä, että se kutittelee tyttöjä siellä nukkarissa. Kysyin, että mistäs se kutittelee. Sanoi, että vatsasta. Muttei kuulemma poikia kutittele ollenkaan.
Olen aika huolissani, kun en oikein tajua tilannetta. En tiedä, voinko vaatia, että lasta ei enää laiteta päikkäreille ollenkaan, jos hän ei halua ja ettei hänen tarvi riisua.

Tuota, ei kuullosta "kutitteleva" setä ollenkaan hyvältä :o
Jos tää ei ole provo niin olisin sinuna todella huolissani.

No ei todella ole mikään provo. Minä sitä kyselin siis tytöltä ja että mistä kutittaa. Kuulemma vaan mahasta. En oikein nyt tiedä, että onko se oikein, kun toisaalta eihän mahasta kutittaminen ole mikään sillai vielä tuomittava juttu. Mut toisaalta, mun mielestä on aika sopimatonta. Olen ite ollut harjottelussa päikkärillä, eikä olis tullu mieleenkään ruveta siellä kutittelemaan ketään. Musta toi kuuluu vaan vanhempien ja lasten suhteeseen. Siis jos vaikka kutittaa mahasta tai esim. pärisyttää vatsaan suulla.

Meilläkin on tuo sama ongelma, että uni tulee harvoin silmään päiväuni aikaan ja tyttö aina kotona sanoo, että ei halua päiväunille, kun nukkarista ei pääse pois. Nyt hieman helpottanut, kun on ikäistensä kanssa samassa ryhmässä ja siellä moni muukaan ei nuku.
Lapselle on aika pitkä aika maata paikoillaan tunti, jos ei yhtään väsytä. Monesti joutuu nukkariin, vaikka ollaan aamulla nukuttu esim. 9-10 asti ja mennään hoitoon vasta puolilta päivin.
No ymmärtäähän sen tosiaan, et ne päiväkodin tädit ja sedät tarvii kahvitauon. Mutta miksi lapset ei vois vaikka selailla kirjoja tai piirtää sen aikaa, kun ne kahvit on juotu.
Toinen tappelua aiheuttanut kysymys on se, että miksi lasta ei voisi herättää päiväunilta esim. tunnin päästä nukahtamisesta? Meillä illat aikoinaan venyivät kohtuuttoman pitkiksi, kun päivällä nukkui reilu 2h unia hoidossa.

Meillä tyttö nukkuu pk:ssa päikät mielellään, mut sit rupes just illat venymään. Nyt tyttö saa herätyksen siellä tunnin nukuttuaan. :) Nukahtaa illalla sitten viim 21 aikaan. Onneksi on niin mukavat hoitajat. Luulisin tuon muuallakin toimivan.

Ota yhteyttä tarhaan ja kerro että tyttöä pelottaa olla siellä yksin. Ehkä hän ei ole uskaltanut tarhan tädeille kertoa.

Ja älä vedä liian hätäisiä johtopäätöksiä tuosta mahasta kutittelusta, koska se voi oikeasti olla ihan vaan mahasta kutittelua. Mutta kannattaa sekin ottaa puheeksi, siis ihan asiallisesti, että lapsi ei tykkää kun se ja se työntekijä aina kutittelee mahasta.

Tällä tavalla asia tulee puheeksi ja selvitetyksi, muttei kuitenkaan vedetä hätäisiä johtopäätöksiä jos kyse ei ole mistään kutittelusta kummemmasta. Kyllä minun miehenikin kutittelee meidän tyttöä masusta ja jalkapohjista, ja minä itsekin - ja jos ei kutita, niin neiti on vänkyämässä maha pystyssä syliin, tai huutelee omasta sängystään että tuuuuuulkaaaa kutittamaaaaaaaaaan.

Siis ymmärsinkö oikein, siellä ei ole nukkuaikaan aikuista ollenkaan samassa huoneessa :o Täällä istuu kokoajan 1 aikuinen valvomassa ja välillä vaihdetaan tätiä. Yleistähän tuo on että vaatteita vähennetään, mutta esim täällä riittää ett heittää vaan päällyshousut ja paidan pois, eli jos on sukkikset alla ne saa olla.

Tuo kutittelu ei kyllä miusta kuuluu asiaan, kuka nyt pystyskään nukahtamaan vaikka haluais jos joku siellä kutittelis. Tuosta huomauttasin kyllä päiväkotiin.

Eihän teidän lapsi pelkää pimeetä, onko nukkarissa siellä yövaloa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Tuo kutittelu ei kyllä miusta kuuluu asiaan, kuka nyt pystyskään nukahtamaan vaikka haluais jos joku siellä kutittelis. Tuosta huomauttasin kyllä päiväkotiin.

Samaa minäkin ajattelin. Eihän silloin pitäisi kutitella, jos pitäisi rauhoittua nukkumaan!

:o

Meidän likan päiväkodissa lapset kuuntelee sadun ja kun aikuinen poistuu saa myös hereillä olevat lapset tulla pois etteivät herätä nukkuvia. Välillä meidän likka nukuu välillä ei.
On päiviä jolloin toivon että nukkuisi pääiväunet jos illalla jotain erityistä ja tällöin hoitajat on nukuttaneet häntä silittämällä selästä tai mahasta riippuen miten päin sängyssä pötköttelee.
Silloin kun olen vienyt lapset myöhemmin hoitoon ovat kyllä aina saaneet itse päättää menevät lepäämään vai jäävätkö leikkimään leikkihhuoneeseen joka on mahdolisimman kaukana lepohuoneesta ja kanslian vieressä.

Jos teilläkin on se että hoitaja yrittää rauhoittaa ja saada tyttäresi nukahtamaan silittelemällä häntä ja tyttö kokee sen kutiteluksi jotkuthan kutisee herkemmin, mutta oman mielenrauhasi vuoksi jos yhtään epäilyttää kannattaa henkilökunnan kanssa asiasta keskustella ja ottaa myös tuo kutittelu puheeksi.

Yhteistyössä