Lapsella oppimisvaikeuksia, miten te vanhemmat jaksatte? Antakaa neuvoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maria

Vieras
Meillä on toisella luokalla oleva tyttö, jolla on oppimisvaikeuksia. Läksyjen kanssa taistellaan lähes joka päivä, että ne saadaa tehtyä. Tyttö ei malta/jaksa keskittyä kovin pitkäksi aikaa läksyihin. Yritän auttaa parhaani mukaan, mutta välillä vaikeaa, kun ei oikein tiedä, miten voisi mahdollisimman helposti opettaa asioita kotona.

Toinen ongelma on se, että minulla ei tällä hetkellä ole omasta mielestäni tarpeeksi aikaa tytön neuvomiseen ja läksyjenteon vahtimiseen, koska nuorimmainen lapsi on vasta 4 kk (on täysimetyksellä) ja vanhempikin koululainen (on viidennellä luokalla) tarvitsee välillä apua. Miten saisin mieheni ottamaan aktiivisemmin osaa koululaisten auttamiseen ja heistä huolehtimiseen? Tuntuu, että kaikki vastuu kaatuu minulle...

Meillä samantapaisia ongelmia, ollut jo päiväkodista lähtien- ja niihin saatu apua. Kehoittaisin juttelemaan opettajan kanssa ja kartoittamaan mahdollinen avuntarve, esim. luokkakohtainen avustaja tytölle tunneille, niin ettei läksyjä tule kotiin niin paljon. Pyydä huomioimaan perheenne tilanne.
Miehen tilanteeseen en osaa sanoa mitään, mietin itsekin miten saisin miehen kiinnostumaan edes omien vaatteidensa paikalleen laitosta, niin että minäkin saisin joskus vapaapäivän.
Mies on meillä kyllä tarkka lasten läksyistä ja harrastuksista, joten ehkä minun ei pitäisi harmitella mitään.

Sinun tehtäväsi EI ole opettaa läksyjä, se on koulun tehtävä! Jos lapsi ei osaa tehdä läksyjään, hän tarvitsee sitten tukiopetusta kerran koulun opetus ei ole riittävästi mennyt perille. Sinä voit toki tarkistaa läksyt ja auttaa niissä, mutta sinä et voi asioita opettaa kun et tosiaan tiedä miten se tapahtuu.

Lapselle kannattaa aloittaa vahva kalaöljyvalmiste, missä on mahdollisimman paljon EPAa (oma tarkkaavaisuusongelmainen lapseni käyttää 1 g/vrk), siitä on tutkimusten mukaan saatu selkeää hyötyä ja meilläkin on silminnähtävästi auttanut. Lapsi on rauhallisempi ja keskittyväisempi nykyään kun aivot toimivat enemmän niin kuin pitää.

Yhteistyössä