Lapsella rippijuhlat kesällä ja koko suku vaan ilmoittaa että tulevat juhliin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
ite olin ajatellut että pyydetään vaan kummit ja isovanhemmat. Noistakin tulee jo 10 aikuista ja 20 lasta. Tuohon oma väki (8 henkeä ) päälle.
Nyt sitte mun sisarukset vaan ilmoittaneet kun ollu jotain puhetta noista rippijuhlista että kiva kun päästään juhliin. tarkoittaa 4 aikuista ja 6 lasta lisää.

Kyllä kait ne siinä sivussa menee mutta jos sataa esim vettä tää meidän talo käy kyllä pieneksi. Ja olin ajatellu et jos osa ei tule kirkkoon (on eri paikkakunnalla minne 80 km) niin ois voinu pyytää noita vieraita eri aikaan.

Mutta ainakin nuo mun sisarukset on kaikki tulossa kirkkoon ja sieltä suoraan meille. Yksi sisaruksista myös kummi.

Miten nuo rippijuhlat menee yleensä/virallisesti? On meidän (ja kuten arvata saattaa suvun) ensimmäinen lapsi joka pääsee ripille.

Niin.. tulevatko kaikki yhtä-aikaa. Voitko ajatella et vuokraisit jonku isoman tilan jos teille ei mahdu? Rippujuhliin saa käskeä kenet haluaa, mutta pitää varautua siihen että osa vetää herneen syvälle nenään. Kumpaan olet valmis?

no varmasti sitten vetävät herneet nenukkiin. toki voit yrittää selittää, miksi kutsutaan vain tietyt ihmiset ja osa jää kutsumatta, vaikka haluaisivat tulla. toki voit vuokrata jotkut isommat tilat. sille vaan voi tulla oma hintansa

Kyllä meidän suvun rippijuhlissa on yleensä melkein se koko suku kutsuttu. Ja meillä siis iso suku. Ei oikein kehtaa jättää ketään kutsumattakaan. Ja tuollaisissa isommissa juhlissa ollaan yleensä säästetty niin, että itse tehdään ruuat sun muut. Ja jostain yritetty löytää suht edullinen pitopaikka.

Virallisesti kuuluu kummit ainakin kirkkoon kutsua. He tai joku heistä siunaa lapsen alttarilla konfirmaatiotilaisuudessa, se on tavallaan kummin uran päätepiste.

Kaiken muun voi sitten ihan päättää itse, miten asian hoitaa. Jos teillä on omakotitalo, niin laittakaa pihalle joku pihakatos ja penkit ja pöydät sinne, jos ei ole aivan hirveä myrskysää, niin kyllä siellä pärjää vähän huonommallakin ilmalla.

En osaa kuvitella, etteikö sinun ja miehesi sisaruksia perheineen kutsuttaisi rippijuhliin... Meillä on ollut lisäksi vielä isovanhempien sisarukset puolisoineen sekä lähimpiä naapureita. Jos on kesäjuhlista kysymys, niin kannattaa tosiaan harkita sitä telttaa pihalle. Tai sitten pidätte juhlat vaikka isovanhempien luona, jos siellä on enemmän tilaa. Mutta ihmeesti se sopu sijaa antaa!

Eikös rippijuhlat ole vähän semmoinen koko suvun juhla, johon tullaan ilman kutsuakin? Vähän niin kuin ylppäritkin? Kirkkoon ei välttämättä saa tulla kuin kummit ja vanhemmat, monesti on ihan sääntönä kun muuten kaikki ei mahtuisi.

Ei oikein ole mitään järkevää tilaa mitä vuokrata. Ja oma hommansa sekin sitte laittaa. Kun kuitenkin aamulla pitää olla kymmeneltä siellä 80 km:n päässä kirkosta ja jos vieraat tulee yhtäaikaa meidän kans sieltä. Kaitpa pitää tuonne pihalle joku katos juttu kehitellä. Kun ei ole edes katettua terassia. Miehen mielestä vaan kaikki turhaa vouhotusta.
Luultavasti palkkaan jotain nuoria meille keittiölle tiskaamaan niin saavat sit kirkon aikana laittaa tarjottavia ym loppuun.

meillä ei ole kutsuttu koskaan ketään vaan ne tulee jotka tulee. ja sellainen nonstop kahvipöytä ja keittiön puolelta sai ruokaa jos oli pitkä matka. kirkon jälkeen alkoi ja loppui jokus illal. itse häivyin kavereille joskus klo19. tää siis sillo 16vuot sitte.

Hei, niiltä sisaruksilta voi myös pyytää apua! Ne on kuitenkin niin läheisiä, että ihan hyvin voit pyytää edellisenä iltana auttamaan. Ne vuokratilatkin laitetaan kyllä valmiiksi edellisenä iltana yleensä, sitten vain tarjottavat vadeille, kahvit tippumaan ja juhlat on valmiit.

Pihalle sit vaan jos et kehtaa olla kutsumatta.

Onneks meidän lapset ei mee rippikouluun, ois meinaan sama homma esikoisen kanssa tiedossa tänä kesänä.
(Tai saisivat mun puolesta mennä kun isommat on aikanaan kastettukin mutta tätä isointa ei ainakaan kiinnosta.)

Meillä oli lähisuku eli noin 50 hlöä. Hyvin mahtui ja tein kaikille ruuat + makeat tarjottavat.
Miten 20 hlö voi olla ylitsepääsemättömän paljon ? meillä on normisynttäreilläkin sen verran

En osaa kuvitella, etteikö sinun ja miehesi sisaruksia perheineen kutsuttaisi rippijuhliin... Meillä on ollut lisäksi vielä isovanhempien sisarukset puolisoineen sekä lähimpiä naapureita. Jos on kesäjuhlista kysymys, niin kannattaa tosiaan harkita sitä telttaa pihalle. Tai sitten pidätte juhlat vaikka isovanhempien luona, jos siellä on enemmän tilaa. Mutta ihmeesti se sopu sijaa antaa!

Miehen sisaruksia ei ole tulossa muita kuin yksi joka on kummi. Ja ei ole meitäkään kutsuttu heidän lasten rippijuhliin. Että se on ihan ok. Sais tuon vieras määrän kertoa kahdella.

Isovanhempien luona ei sen enempää tilaa eikä äiti kyllä halua järjestää edes siellä juhlia. Eikä mun hermot edes riittäis kun äiti niin tarkka joka asiassa ja tiedän jo nyt että tulee olemaan asioita missä pitää luistaa ja oikoa mutkia suoraksi.
anopilla mt ongelma ja ei halua kotiinsa outoja ihmisiä (eikä luultavasti tule edes koko rippijuhliin, mutta se on sit oma juttunsa) .

[QUOTE="ruu";25608703]Meillä oli lähisuku eli noin 50 hlöä. Hyvin mahtui ja tein kaikille ruuat + makeat tarjottavat.
Miten 20 hlö voi olla ylitsepääsemättömän paljon ? meillä on normisynttäreilläkin sen verran[/QUOTE]

Se 50 meillekin tulossa.

[QUOTE="a p";25608666]Ei oikein ole mitään järkevää tilaa mitä vuokrata. Ja oma hommansa sekin sitte laittaa. Kun kuitenkin aamulla pitää olla kymmeneltä siellä 80 km:n päässä kirkosta ja jos vieraat tulee yhtäaikaa meidän kans sieltä. Kaitpa pitää tuonne pihalle joku katos juttu kehitellä. Kun ei ole edes katettua terassia. Miehen mielestä vaan kaikki turhaa vouhotusta.
Luultavasti palkkaan jotain nuoria meille keittiölle tiskaamaan niin saavat sit kirkon aikana laittaa tarjottavia ym loppuun.[/QUOTE]

tosiaan palkkaa tai pyydä jotain tuttuja/naapureita tms auttamaan sillä aikaa kun olette kirkossa
- kata pöydät edellisenä päivänä
- tee seisova pöytä kylmistä ruuista ja ne on helppo vaan kantaa pöytään ( salaatteja: kanamakaroni, vihersalaattii, patonkia, marinoituja oliiveja, leipäjuustoa, chililohi, savusiika, lihapullat, sisäfile ohuina siivuina, vesimeloonia jne ) Kaikki nuo voi tarjota kylmänä.
- jälkkäriksi vain muutama kakku ja ehkä jutain pikkuleipiä

Itse tein noin 60 hlön juhlat. Tarjoilut tein kahdessa päivässä

tosiaan palkkaa tai pyydä jotain tuttuja/naapureita tms auttamaan sillä aikaa kun olette kirkossa
- kata pöydät edellisenä päivänä
- tee seisova pöytä kylmistä ruuista ja ne on helppo vaan kantaa pöytään ( salaatteja: kanamakaroni, vihersalaattii, patonkia, marinoituja oliiveja, leipäjuustoa, chililohi, savusiika, lihapullat, sisäfile ohuina siivuina, vesimeloonia jne ) Kaikki nuo voi tarjota kylmänä.
- jälkkäriksi vain muutama kakku ja ehkä jutain pikkuleipiä

Itse tein noin 60 hlön juhlat. Tarjoilut tein kahdessa päivässä

Tarjoiluja en oo vielä miettiny yhtään. Kuin kauan aikaisemmin voi esim pikkuleivät leipoa pakastimeen. tuo sankari ite nimittäin leipoo aika hyviä pikkuleipiä niin sais ne sit tehdä.
Mulla on yks kaveri joka tekee täytekakkuja ja toinen tekee voileipäkakkuja et oon ne ajatellu tilata valmiina jos vaan suinkin sit onnistuu.

meillä ainakin pappi ja kirkon henkilökunta lähetti kotio toivetta, että kirkkoon tulisi vain vanhemmat ja kummit, koska sinne ei muuten mahdu. voisko käyttää sukulaisille tuota syynä?

[QUOTE="hmmm";25608886]meillä ainakin pappi ja kirkon henkilökunta lähetti kotio toivetta, että kirkkoon tulisi vain vanhemmat ja kummit, koska sinne ei muuten mahdu. voisko käyttää sukulaisille tuota syynä?[/QUOTE]

Ei vielä ole kuulunut mitään. Mut varmaan kesällä tulee tarkemmat ohjeet. En viitti kyllä valehdellakkaan jos ei oikeasti tuota pyyntöä esitetä. Ei kyllä ole mikään iso kirkko että voi olla ihan mahdollista että vielä tuleekin tuo pyyntö.

Ei kait tässä auta kuin alkaa järjestämään asioita siihen malliin että vieraita tulee ja jos huono ilma niin se on vaan ahtaampaa.

Ja tuli mieleen että tiedän yhden jolla on puolijoukkue teltta joten taidan kysellä sitä lainaan. Tai sit meillä on itellä tämä mut ei kyllä juhlakäyttöön mitenkään optimaalinen mut tyhjää parempi.
https://kauppa.rellunkulma.fi/product/686/anar-siita-perheteltta

[QUOTE="hmmm";25608886]meillä ainakin pappi ja kirkon henkilökunta lähetti kotio toivetta, että kirkkoon tulisi vain vanhemmat ja kummit, koska sinne ei muuten mahdu. voisko käyttää sukulaisille tuota syynä?[/QUOTE]

Juu yleensä rajoitetaan tota kirkkoon tulevien määrää, koska eipä sinne kirkkoon nyt niin hirveesti väkeä mahdu...

Kyllä se teltta pitää olla joku tuollainen huviteltta, ellei sitten ole tarkoitus, että siellä on vain lapset kesknään tms. Pitää olla seisomakorkeus.

Esim. tämä tai Clas Ohlssonilta löytyy myös edullisesti: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Juhlateltta/Huviteltta-polyeteenikangasta-263191/

Toivon kyllä et tulis tuolta kirkon puolesta toivomus vieraiden rajoittamisesta niin vois sitte noille muille sukulaisille sanoa et tulevat meillekin vasta vähän illempana. Ei siis sinänsä mitään sitä vastaan että kaikki tulossa mut hirvittää jos kaikki tulee yhtäaikaa.
Mut ei siinä mennään sit tilanteen mukaan.

Ja jos tuon pojan mukaiset juhlat pidettäs niin ne ois jossain mettäkämpällä. Mietin jo jotain kuksa kattausta mut saa nähdä päädytäänkö perinteiseen juhlasysteemeihin ja lapsi saa kyllä sanoa ite aika pitkälle mitä ja millaista haluaa.

Kyllä se teltta pitää olla joku tuollainen huviteltta, ellei sitten ole tarkoitus, että siellä on vain lapset kesknään tms. Pitää olla seisomakorkeus.

Esim. tämä tai Clas Ohlssonilta löytyy myös edullisesti: Huviteltta, polyeteenikangasta - Biltema

Ei tuosta juuri apua ole jos yhtään tuulee tai sataa..
Lähinnä kait noille lapsille jokin tila että saa vähän tilaa tänne sisälle aikuisia varten. Ja myös ainakin ajoittain meteliä vähemmäksi.
Meillä siis alakerta vain 100 neliöä ja yläkerta 50 että tuo yläkertakin vähän hillitsee tuota meteliä.
Ei nimittäin mikään rauhallinen tilaisuus missä mun puolen sisarusten lapset yhdessä paikkaa..