Lapsella todettu herpes suussa, kuinka helposti tarttuu jne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Naapuri ilmoitti että heidän lapsellaan herpes suussa. Suu täynnä rakkoja ja ollut kotona karanteenissa pari viikkoa. Edes kouluun ei ole saanut mennä. Ilmeisesti tarttuu siis helposti? :/

Mietin että annanko lasteni enää nähdä kaveriaan. Kuinka herkästi tuo herpes tarttuu vaikka oireita ei olisi jne?

En halua omille lapsille sukupuolitautia(?) vielä tässä vaiheessa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Huuliherpes ei ole sukupuolitauti. Rakkuloiden pitäisi parantua muutamassa päivässä.

Mutta voi tarttua kuulemma alapäähänkin käsien välityksellä.

Herpes voi tarttua mihin ruumiinosaan tahansa. Se, että se voi tarttua sinnekin ei taida tehdä siitä sukupuolitautia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huuliherpes ei ole sukupuolitauti. Rakkuloiden pitäisi parantua muutamassa päivässä.

Herpes voi tarttua mihin ruumiinosaan tahansa. Se, että se voi tarttua sinnekin ei taida tehdä siitä sukupuolitautia.

Tarkoitat kai, että mihin tahansa limakalvolle

Alkuperäinen kirjoittaja seffis:

Sitäkin, se voi kuitenkin levitä esim. huulten ympäristöön, nenän alueelle jne. Tarttuu toki herkemmin limakalvoille.

no eikö melkein jokaisella ihmisellä ole huuliherpes! ei voi olla totta että ap on noin kauhuissaan... etenkin lapsilla sitä on koko ajan, aikuisena on ollut mulla harvemmin.

voihan se tarttua vaikka silmään tai minne vain limakalvoille (silmä on tosi inhottava paikka!) mutta ei kuitenkaan kovin helposti verrattuna suuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja tiutau:
no eikö melkein jokaisella ihmisellä ole huuliherpes! ei voi olla totta että ap on noin kauhuissaan... etenkin lapsilla sitä on koko ajan, aikuisena on ollut mulla harvemmin.

voihan se tarttua vaikka silmään tai minne vain limakalvoille (silmä on tosi inhottava paikka!) mutta ei kuitenkaan kovin helposti verrattuna suuhun.

Pitää paikkansa, se on lähes jokaisella, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö sen kanssa kannattaisi olla varovainen, ettei sitä levitä kehon muihin osiin itselleen tai muille.

Alkuperäinen kirjoittaja tiutau:

Pitää paikkansa, se on lähes jokaisella, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö sen kanssa kannattaisi olla varovainen, ettei sitä levitä kehon muihin osiin itselleen tai muille.
joo toki.

Mulla itselläni on par'aikaa herpes huulessa. Huomasin sen lauantaina ja vieläkin on tartuntavaara. Niin kauan, kun herpeksessä on rakkula, tartunta vaara on. Mä olen kyllä ymmärtänyt, ettei herpes tartu "terveelle iholle" eli esim. pusuttelukaverilla pitäis olla huulessa haaava, että herpes tarttuis. Arpivaiheessa ei ole enää tartuntavaaraa.

Herpes on tosi viheliäinen vitsaus (itse olen saanut sen perintötekijöissä), joten suosittelen välttämään...

Alkuperäinen kirjoittaja seffis:

Herpestä tosiaan voi esiintyä muuallakin kuin limakalvoilla. Itselläni herpes tulee aina nenään ihon puolelle ja ystävälläni herpes ilmestyy aina otsaan.

Lapsi tuskin on karanteenissa vaan parantelemassa itseään. Herpes on vittumainen juttu muttei se tartu tuosta noin vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Niknak:
Mulla itselläni on par'aikaa herpes huulessa. Huomasin sen lauantaina ja vieläkin on tartuntavaara. Niin kauan, kun herpeksessä on rakkula, tartunta vaara on. Mä olen kyllä ymmärtänyt, ettei herpes tartu "terveelle iholle" eli esim. pusuttelukaverilla pitäis olla huulessa haaava, että herpes tarttuis. Arpivaiheessa ei ole enää tartuntavaaraa.

Herpes on tosi viheliäinen vitsaus (itse olen saanut sen perintötekijöissä), joten suosittelen välttämään...

No ei sitä geeneissä saa :D olet saanut ehkä äidiltäsi tai isältäsi sen hyvin varhaisessa lapsuudessa tai muilta muksuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Niknak:

Kyllä herpes tarttuu terveellekin iholle.

Herpes tarttuu herkästi rakkulavaiheessa. Huuliherpes ei ole sukupuolitauti, vaikka periaatteessa voi kyllä tarttua myös alapään limakalvoille. Lähes jokaisella suomalaisella on herpesvirus elimistössään, mutta kaikille ei vain tule rakkuloita.

Herbes simplex on aivan jokaisella ihmisellä!Joillekin se vain sitten puhkeaa...eli ei se ole perintötekijöistä kiinni.
Lapsi voi olla päivähoidossa ja koulussa kunhan pidetään käsienpesusta huolta. Eikä pussailla ensimmäisen kolmen päivän aikana puhkeamisesta.
Minulla on Herbes ja elän sen kanssa ihan ok..kuuluin niihin joilla se puhkesi.
Miehelläni on se ollut jo lapsesta.
Ja apteekista saa laastareita herbekseen sekä muutenkin löytyy hoitoapua eli ei se nyt maailmaa kaada. Muistutan vielä että se on KAIKILLA!