lapselle kaste vai ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuohtunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuohtunut

Vieras
minä en kuulu kirkkoon, me skuuluu. päätettin yhdessä ettei lastamme kasteta. no, nyt vuosi myöhemmin mietsä on alkanut kaduttamaan kun lasta ei kastettu. olisi kuulemma halunnu kasteen mutta kun minä en suostunu. sukuni ei kuulu kirkkoon eikä kukaan olisi kastetilaisuuteen tullut, siis minun puolelta. mieskin totesi että oishan se aika hölmöä ku hänen sukunsa ois ainoana paikalla.

äitille kun ilmoitin ettei lastamme kasteta, hän laittoi että kivi putosi sydämeltä. miehen äiti taas puhui selän takana siitä kun lastamme ei ole kastettu.

olen sitä mieltä etten minä voi päättää lapsen uskontoa, hän saa itse päättää kunhan kasvaa. ja siihen asti kuuluu elämänkatsomukseen..

nytkin taas riidellään tästä uskonnosta. sanoin miehelleni että lapsi saa isän sukunimen ja äidin uskonnon.. ollaan nyt sitten turpa mutrulla juu..

sanoin miehelle että senkus järjestää tulevalle vauvalle kastejuhlan, minä eikä sukuni siellä olla. ompahan hänen ätinsä tyytyväinen..

miksi lapsi kastaa kun ei kuitenkaan kävisi kirkon tilaisuuksissa kuten ei isänsäkään.. ei kaste tee hänestä yhtään parempaa..

mun mielestä ihan oikein se, että lapsi saa itse vanhempana päättää, mihin uskoo ja mihin liittyy. mutta onhan se tosi vaikea tilanne tuo, lapsi vielä pieni ja vanhemmat eri mieltä :/

Kai nyt vieläkin voi kastaa? Aika vaikea tilanne. Mutta miksi olet tuohtunut? Miehelläsi on yhtäläinen oikeus mielipiteeseensä. Mekään emme tapaa käydä kirkossa, mutta silti kaste oli meille tärkeä juttu. Juhlassa oli myös kirkkoon kuulumattomia. Miksi sinä et voisi olla oman lapsesi tilaisuudessa läsnä?

minä olen ed. sitä mieltä että miksi kuulua kirkkoon vain ja ainostaan sen vuoksi että kuuluu. mielestäni lapsen uskontoa ei voi päättää. anoppi oli tyttärelleenkin sanonut että kun hänet on kerran kirkkoon kastettu, sieltä ei tarvitse erota. jos lapsi kastetaan kirkkoon, saa hän myös käydä niissä tilaisuuksissa isänsä kanssa jos kerta tuo kaste on niin tärkeä..
voisinhan minä sinne kastetilaisuuteen mennä.. mutta kun en halua että lapsi kastetaan, kun hänellä on oikeus päättää myöhemmin oam uskonto.. no vaikeeta tää on..

Niin, eihän sitä kastetta tarvitse vain kasteen vuoksi, tai siksi, että suku haluaa lapsen kastaa. Eikä sitä kastetta tarvita edes siihen kirkossakäymiseen, saa siellä käydä kastamattomatkin. :)

anoppi oli meidän vauvalle ihan kastemekon neulonut ilman asiasta meiltä kysymättä.. ja voisi mutrusuuta kun sanottiin ettei kasteta meidän poikaa.. ympäri kylää huuteli kun ei hänen kastemekkonsa meille kelpaa kun hyvää hyvyyttään sen meidän pojalle neuloi..

Meidän lapset taas kastettiin, vaikka isänsä on ateisti. Eipä hänellä ollut mitään sitä vastaankaan. (On siis aikuisena eronnut kirkosta.)
Mutta meidät vihittiin samaisesta syystä maistraatissa, ateisti ei voi mennä kirkossa naimisiin. (Minun mielipiteeni siis, ei voi Jumalan edessä tahtoa, jos ei edes usko koko ukkoon.)

Aapeelle. Oliskos asiasta voinut sanoa anopille jo ennen kuin lapsi oli edes alulla tai samalla kun keroitte vauvauutisen? Minusta anoppi on ihan aiheesta mutrullansa.

Ei se kaste ketään pelasta. Meidän lapsia ei ole kastettu, menevät sitten itse kasteelle kun sen asian ymmärtävät. Ei Raamatussa puhuta lapsikasteesta vaan Uskovien kasteesta.

Minä taas en ymmärrä miksi moinen haloo aloittajan puolelta. Jos sinun mielestä jumalaa ei ole edes olemassa, mitä haittaa siitä kasteesta on? Eikö sinulle olisi vain juhla, jossa lapsi saa nimen, teidän tapuksessa juhlistaa sitä? Vai onko sinulle kuitenkin tärkeintä olla kuulumatta kirkkoon?

Jos miehesi vähäisestä kirkossa käynnistä mitään voi päätellä, kyseessä on Suomen valtauskonto evankelisluterilaisuus. Eli sinulla ei olis pelkoa siitä, että lapsesi tultaisiin vahvasti aivopesmään mihinkään kummalliseen uskonlahkoon, josta ei pääsisi irti. On nykyään varsin helppoa tuo kirkosta eroaminen. Kasteen eteen pitää vähän enemmän nähdä vaivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tuohtunut:
kamalinta oli kuulla kun anoppi sano että mhin hänen poikansa elämä on menossa kun ei poikaansa kasta ja niin edelleen

joillekin se uskonto ja kastaminen on oikeasti tärkeä. Itse en koe olevani mikään himouskovainen, mutta uskokaa tai älkää niin meillä aikanaan yhden lapsukaisen kastetilaisuutta aikaistettiin (minun toiveestani) kun olin vauvan kanssa kaksistaan lähdössä autolla toiselle puolelle Suomea. En vain osaa selittää mutta sellainen tunne tuli että pitää niin tehdä.... Ei sitä varmaan ymmärrä sellainen jolle itselle ei tuota tunnetta ole tullut.

nämä on hankalia asioita jos perheessä elämänkatsomukset poikkeaa noin rajusti. Mutta sitä minäkin ihmettelen että jos jumala ja kaste ei merkkaa jollekin oikeasti mitään, niin haittaako se papin lapsen pään päälle veden valelu ja tietyt "höpinät" mitään? Jos ap:n mielestä jumalaa ei ole niin ei kai siinä lapselle mitään "tapahdu" mutta mies ja muut on tyytyväisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Meidän lapset taas kastettiin, vaikka isänsä on ateisti. Eipä hänellä ollut mitään sitä vastaankaan. (On siis aikuisena eronnut kirkosta.)
Mutta meidät vihittiin samaisesta syystä maistraatissa, ateisti ei voi mennä kirkossa naimisiin. (Minun mielipiteeni siis, ei voi Jumalan edessä tahtoa, jos ei edes usko koko ukkoon.)

Aapeelle. Oliskos asiasta voinut sanoa anopille jo ennen kuin lapsi oli edes alulla tai samalla kun keroitte vauvauutisen? Minusta anoppi on ihan aiheesta mutrullansa.

Mä en ymmärrä miks tollasista pitäis ilmottaa anopille jo noin aikaisin???????
Ei kai se anoppi lapsenlapsen uskonnosta päätä. Turha anopin mutristella.

Lapset yleensä kuitenkin haluaa mennä rippikouluun. Eikö olis järkevää kastaa ja sitten siinä rippikouluiässähän hän osaa itse päättää haluaako mennä sinne vai ei. Jos ei voi erota kirkosta ja jos haluaa mennä ei tarvitse kastaa ennen sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja kaukosäädin:
Lapset yleensä kuitenkin haluaa mennä rippikouluun. Eikö olis järkevää kastaa ja sitten siinä rippikouluiässähän hän osaa itse päättää haluaako mennä sinne vai ei. Jos ei voi erota kirkosta ja jos haluaa mennä ei tarvitse kastaa ennen sitä.

Mulla on vähän sama kanta. Siis lapsi pääsee tavallaan helpommalla sen rippikoulun suhteen ko jo kuuluu kirkkoon. Meidän lapset kaikki kastetaan vaikkei me mitenkään uskota miehen kanssa. Ja ihan vapaasti saavat siis meidänki lapset päättää ite uskovatko vai eivät ja mihin..

Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja kaukosäädin:

Mulla on vähän sama kanta. Siis lapsi pääsee tavallaan helpommalla sen rippikoulun suhteen ko jo kuuluu kirkkoon. Meidän lapset kaikki kastetaan vaikkei me mitenkään uskota miehen kanssa. Ja ihan vapaasti saavat siis meidänki lapset päättää ite uskovatko vai eivät ja mihin..

Tätä minäkin peesailen. Joskus aikoinaan, kun suunnittelin yhteistä tulevaisuutta kiihkoluterilaisen kanssa, tapeltiin tästä samasta asiasta.

minä olen samaa mieltä. ei anoplla ole meidän asioihin sanomista, ei edes lapsen uskontoon. minkä ihmeen takia hänen mielipidettään pitäisi kuunnella? eihän me edes pyydetty sitä mekkoakaan tekemään..
ja turhaan sitä lapsena mennä kastamaan jos pelko että eroaa myöhemmin kirkosta.. en vain ymmärrän että kuulumisen takia kuulutaan kirkoon jos ei se kirkon sanoma ole tärkeää..tämä on vain oma näkemykseni

minkä ihmeen takia joillain ihmisillä on niin hirveen negatiivinen kuva kirkkoon kuulumisesta? ymmärrän tietty niiden 500 Los Angelesin alueen katoliseen hiippakuntaan kuuluvien kannan joita katoliset papit käyttivät hyväkseen mutta kauheeta vouhkaamista tälläkin palstalla siitä jos joku uskaltaa kuulua kirkkoon!

ja minkätakia ap osoitat noin suoraan olevasi suvaitsematon ihminen jos et menisi lapsesi kastejuhlaan? aika törkeetä toimintaa.... tietty jos kuulut johonki lahkoon joka vihaa valtionuskontoja niin se on sitten eriasia...

Alkuperäinen kirjoittaja tuohtunut:
minä olen samaa mieltä. ei anoplla ole meidän asioihin sanomista, ei edes lapsen uskontoon. minkä ihmeen takia hänen mielipidettään pitäisi kuunnella? eihän me edes pyydetty sitä mekkoakaan tekemään..
ja turhaan sitä lapsena mennä kastamaan jos pelko että eroaa myöhemmin kirkosta.. en vain ymmärrän että kuulumisen takia kuulutaan kirkoon jos ei se kirkon sanoma ole tärkeää..tämä on vain oma näkemykseni

tiedoksesi vain että siihen kirkkoon kuulumiseen liittyy paljon muitakin asioita kun vaan se kirkon sanoma..... eikä se ole kirkon sanoma vaan KRISTINUSKON sanoma.

olen vain sitä mieltä ettei lasta voi pakottaa mihinkään uskoon. kun itse tulee siihen kään, että haluaa johonkin lahkoon kuulua, hän osaa itse tehdä valintansa. en minä voi häntä pakottaa kuulumaan kirkkoon..

Yhteistyössä