lapselle kaste vai ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuohtunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
riparin voi käydä vaikka sua ei olis vauvana kastettu,se kaste voidaan toimittaa millon vaan,ja haluttaessa pappi tulee tekee sen kotiin.
Mäkään en sysää lastani mihinkään uskontoon,saa itse päättää kun tarpeeksi vanha,ja halutessaan saa osallistua uskonnon tunneille koulussa.
Aika tekopyhää noi kasteet jos ei oikeasti ole tekemisissä sen kirkon kanssa muuten yhtään.

Meidän lapsia ei ole kastettu. Kun he syntyivät, kuuluin vielä itse kirkkoon (sittemmin olen eronnut kirkosta) , mieheni ei ole koskaan kristitty ollutkaan. Koen ajatuksen pienen, asioista vielä ymmärtämättömän lapsen liittämisestä mihinkään uskontoon, vastenmieliseksi. Meidän lapset ei osallistu päiväkodissakaan uskonnolliseen kasvatukseen, koska en halua noin pienille "aivopesua" suuntaan tai toiseen.
Kun lapset kasvaa ja alkaa kyselemään asioista, tottakai kerromme parhaamme mukaan. Kun he ovat sen ikäisiä että ymmärtävät jo uskonasioiden päälle, he saavat aivan vapaasti käydä kasteella tai alkaa kumartamaan kohti Mekkaa, olkoot vaikka buddhalaisia tai hare krishnoja tai mitä tahansa, jos ITSE kokevat sen oikeaksi tieksi.
Mun suku, tapaluterilaista ja enemmän uskovaista, otti asian ihan hyvin vastaan. Isäni jotain yritti piipittää, mutta vaikeni kun sanoin että turha yrittää, me ollaan jo päätös tehty :p
OT, mutta kannatan sitä, että tunnustuksellinen uskonnonopetus poistettaisiin päiväkodeista ja kouluista, ja tilalle tulisi eri uskontojen historian, peruspilareiden ja sen sellaisen opetusta. Yleissivistävää. Nykyäänhän niitä juttuja aletaan opiskella vasta aika myöhäisessä vaiheessa, itse olin jo lukion ekalla kun maailmanuskonnot tuli vastaan koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja kaukosäädin:
Lapset yleensä kuitenkin haluaa mennä rippikouluun. Eikö olis järkevää kastaa ja sitten siinä rippikouluiässähän hän osaa itse päättää haluaako mennä sinne vai ei. Jos ei voi erota kirkosta ja jos haluaa mennä ei tarvitse kastaa ennen sitä.

Mulla on vähän sama kanta. Siis lapsi pääsee tavallaan helpommalla sen rippikoulun suhteen ko jo kuuluu kirkkoon. Meidän lapset kaikki kastetaan vaikkei me mitenkään uskota miehen kanssa. Ja ihan vapaasti saavat siis meidänki lapset päättää ite uskovatko vai eivät ja mihin..

Tätä minäkin peesailen. Joskus aikoinaan, kun suunnittelin yhteistä tulevaisuutta kiihkoluterilaisen kanssa, tapeltiin tästä samasta asiasta.

Meidän kahta nuorinta lasta ei ole kastettu. Jos haluavat aikanaan mennä rippikouluun niin siitä vaan. kirkkoon liittyminen ja kaste ennen rippikoulua ei ole mikään este enkä uskoisi sen olevan kiusallinenkaan jos lapsi kerran itse haluaa liittyä kirkkoon ja mennä rippikouluun. Mulle itselle rippikoulu oli äärettömän tylsä ja puuduttava kokemus.

Anna sen anopin elää omaa elämäänsä.... Ja ei miehelläsikään ole oikeutta valita lapsenne uskontoa jos sinä olet sitä vastaan ja sitäpaitsi ei kirkkoon kuulumattomuus ole mikään uskonto!!! Voihan lapsi sitten myöhemmin valita ev.lut. uskonnon ja kasteen jos niin haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tuohtunut:
no, kuitenni. minäkin sain itse uskontoni valita, en ole käynyt missään kasteessa. se ei tarkoita ettenkö jumalaa uskoisi.

ei tietenkään tarkoita.

mutta ei sitä tarvitse raivota niille jotka siihen kirkkoon kuuluu (miehesi ja anoppisi). eikös sen miehenkin mielipidettä pitäisi kuunnella? voihan se miehenkin mieli muuttua myöhemmin, ei naisella siihen etuoikeutta ole ;)

niin se kastehan liittää vauvan kirkkoon. raamattu ei lapsikastetta hyväksy. uskolla ei ole asiankans mitään tekemistä. itse erosin kirkosta muutama kuukausi sitten. olen itse uskovainen. tai en kyllä tilaisuuksissa pahemmin käy. itsekseni uskon =) ja poikaani ei kasteta. saa sitten päättää meneekö riparille vai ei. uskoa voi ilman kastamista,sehän siinä kuuluisi olla pääasia. kirkko on nykyään pahasti eksyksissä näistä asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja ringleader:
Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Veromarkkojen tuhlausta turhat kasteet! :attn:

mutta jos kirkkoon kuuluu niin eikös sillä kasteella silloin saa vastinetta niille veromarkoilleen :whistle:

Ap ei kuulunut kirkkoon.

:)

Itse ne koe vastineeksi nimen kirjoittamista paperiin ja parin vesitipan kaatamista pain plasia. :D

mutta jos kirkkoon kuuluu niin eikös sillä kasteella silloin saa vastinetta niille veromarkoilleen :whistle:

Ap ei kuulunut kirkkoon.

Itse ne koe vastineeksi nimen kirjoittamista paperiin ja parin vesitipan kaatamista pain plasia. :D

mutta mies kuuluu. eli mies saa rahoilleen vastinetta =)

meillä siihen kasteeseen kuului paljon muutakin kun "vesitipat päin pläsiä", joka oli muuten mielestäni todella törkeä ilmaisu niinkin kauniista tilaisuudesta kun mitä se meilläkin oli.

mites oli, oletko Alma kristinuskoon kuuluva vai et? muistelisin että jossain ketjussa kerroit että olet toisen uskontokunnan edustaja... vai olenko väärässä?

Ap ei kuulunut kirkkoon.

meillä siihen kasteeseen kuului paljon muutakin kun "vesitipat päin pläsiä", joka oli muuten mielestäni todella törkeä ilmaisu niinkin kauniista tilaisuudesta kun mitä se meilläkin oli.

mites oli, oletko Alma kristinuskoon kuuluva vai et? muistelisin että jossain ketjussa kerroit että olet toisen uskontokunnan edustaja... vai olenko väärässä?

ja nykypäivän kirkon "kristinusko" on jotain ihan muuta kun mitä raamattu opettaa,eli ihan hämärää touhua.

Ei ollut tarkoitus olla loukkaava, huono vitsi, sorry.

:ashamed:

Mieskaan ei tainnut tassa tapauksessa olla sen kasteen kannalla, vaan mieli muuttui vuoden paasta, jos luin oikein.

Ma en vaan ymmarra, miksi siita kasteesta tehdaan noin suuri numero, koska uskoa voi ilman kastamista, ja nimenkin voi saada ilman sita.

eikös se mene äidin uskonto, isän sukunimi.. eikä tämä tarkoita ettenkö kunnioittaisi mieheni mielipidettä.ollaan monesti keskusteltu asiasta.. itse en lapsena joulua, synttäreitä viettänyt, mutta nyt vietämme koko perhe..

eikös se mene äidin uskonto, isän sukunimi.. eikä tämä tarkoita ettenkö kunnioittaisi mieheni mielipidettä.ollaan monesti keskusteltu asiasta.. itse en lapsena joulua, synttäreitä viettänyt, mutta nyt vietämme koko perhe..

riita tilanteessa äidin sukunimi ja äidin uskonto.

kenenkähän kanssa meillä oli tuosta nimi-uskonto-asiasta puhetta.. kattoo nyt minkälainen kriisi on tämän kakkosen aikaan. meinaan anopilla, mies hyväksyy ettei tätäkään kasteta.. ainakin tällä hetkellä..

siis joo. olen sitä mieltä että miehesi mielipide on ainoa jota sinun pitäisikin kuunnella, ei niin että lapsi kastetaan jos anoppi on sitä mieltä. enkä tietenkään voi tietää että kuinka vahvasti miehesi haluaa lapsen kastettavan.

mutta olisiko se aivan kamala juttu jos kastettaisiin? siis jos hengähdät ja mietit asiaa. mitä se loppujenlopuksi muuttaa lapsen kasvatuksessa? lapsen voitte kasvattaa aivan samallalailla kun olitte ajatelleetkin vaikka onkin kastettu.

itse en jaksaisi tommosen asian tiimoilta tapella.

kenenkähän kanssa meillä oli tuosta nimi-uskonto-asiasta puhetta.. kattoo nyt minkälainen kriisi on tämän kakkosen aikaan. meinaan anopilla, mies hyväksyy ettei tätäkään kasteta.. ainakin tällä hetkellä..

lain mukaan lapselle tulee äidin sukunimi ja uskonto jos asiasta tulee riitaa. käytännössä monet haluavat lapselle isän sukunimen. uskonto menee aina äidin mukaan ja äidin suostumuksella lapsi voidaan liittää isänsä uskontoon.

Yhteistyössä