Lapsen äidin käytös lastenvahtia kohtaan! :o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huohhhh....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huohhhh....

Vieras
Ystäväni soitti eilen, että hänellä on asioita hoidettavana, voisinko tulla vahtimaan hänen 9kk ikäistä tyttöään päiväksi.. Sanoin että jos hän maksaa minulle bensat, koska minulla ei ole yhtään ylimääräistä.. (matkaa välissä 80km) Noh, ystävä sitten lupautui maksamaan. Sovittiin että tulisin jo silloin illalla, ja olisin yötä, koska hänen täytyy aamulla seisemältä jo lähteä sinne asioilleen..

Tulin sitten eilen illalla, ja ystäväni asunto oli selvästi siivoamatta.. Kaikki astiat kaapista oli tiskipöydillä likaisena, ja lattialla lojui aamuiset kakkavaipat. En sitten vielä kehdannut sanoa mitään, kuitenkaan. Käytin ystävää omalla autollani kaupassa, ja kun tulimme kaupasta, istuuduin sohvalle katsomaan televisiota, ja heti alkoi armoton käskytys: "Voisit sinäkin tehdä jotain, etkä vain istua!"

Loppujen lopuksi tilanne meni siihen että minä riisuin tytön, vaihdoin vaipat, syötin, ja laitoin tytön nukkumaan, samalla kun ystäväni (19v.) haroi ja tupeerasi hiuksiaan peilin edessä! En voi käsittää, minunhan piti vahtia ja hoitaa lasta vasta silloin seuraavana päivänä, eli tänään!

Noh, sovittiin sitten ystävän kanssa, että hän antaa tytölle aamulla puuron, ennenkuin lähtee asioilleen, ja vie tytön sen jälkeen sänkyyn, ja kyn tyttö myöhemmin herää, niin minä jatkan siitä.. Noh, kuinka kävikään..

Kaveri tuli seitsemältä huutamaan mulle pääpunaisena "Mä oon meikkaamassa, vie tolla tytölle maitoa ku se huutaa" "eti perhana se tytön tutti että se on hiljaa!"

Sitten kun menin käymään tupakalla, pyysin kaveria vahtimaan sen aikaa OMAA TYTTÖÄÄN. Hän sitten sanoi että joo.. Noh, parvekkeelle asti kuului kun tyttö huusi täyttä kurkkua. Kun tulin sisälle, niin kaverini möykkäsi mulle että "jos sä tuut lapsen vahdiksi niin silloin sä kans katot ettei se huuda."

Kaveri sitten tuossa kahdeksalta lähti ovet paukkuen, käski tiskata ja imuroida sillä aikaa kun tyttö nukkuu päivällä päiväunet... Lisäksi ilmoitti että hän saakin rahaa vasta huomenna. En siis saakkaan sitä rahaa bensaan että pääsen täältä tänään kotia, ja minulla on illaksi sovittu työhaastattelukin...

Tuntuu että kaveria ei vaan kiinnosta olla oman tyttönsä kanssa, tai tehdä kotitöitä, niin pyysi sitten minut taloudenhoitajaksi ja käskyttää, huutaa, ja kiukkuaa minkä kerkiää!!

Minkä ikäinen itse olet? Miksi olet tuollaisen ihmisen kaveri? Ei vaikuta kaverisi kovin kypsältä äidiksi, harmittaa ja säälittää lapsen puolesta. Etkö joskus voisi ottaa lasta luoksesi yökylään, niin äiti saa olla vain ja tyttö saa taatusti parempaa hoitoa?

[QUOTE="äiree";28383028]Minkä ikäinen itse olet? Miksi olet tuollaisen ihmisen kaveri? Ei vaikuta kaverisi kovin kypsältä äidiksi, harmittaa ja säälittää lapsen puolesta. Etkö joskus voisi ottaa lasta luoksesi yökylään, niin äiti saa olla vain ja tyttö saa taatusti parempaa hoitoa?[/QUOTE]

Näin.

Lapsiraukka, ties mitä sekin joutuu kestämään.

[QUOTE="VIERAS";28383042]Näin.

Lapsiraukka, ties mitä sekin joutuu kestämään.[/QUOTE]

Olen monena viikonloppuna ehdottanut, että voin ottaa yhdeksi yöksi, tai vaikka koko viikonlopuksi, tytön luokseni. Mutta aina on sanonut, ettei hän raaski antaa, kun tyttö ei ole ikinä ollut muualla kuin kotona yötä. Ja ei, ystäväni käytös ei ole ennen ollut tällaista.

Taitaa olla ystävälläsi pinna kireällä. Et maininnut, että tytön isä olisi kuvioissa?

Teeppä ystävällesi oikein kunnon yllätys. Tulit kerran häntä nyt auttamaan niin auta häntä. Siivoat ja järjestelet vähän paikkoja. Jos jää aikaa niin kokkailet vielä ruuan. Todennäköisesti helpottaa ystäväsi arkea todella paljon.

Tuo raha kysymys on hankala. Koeta saada järjestettyä itsellesi bensarahat ja sovit ystäväsi kanssa, että hän myös maksaa huomenna.

Olen monena viikonloppuna ehdottanut, että voin ottaa yhdeksi yöksi, tai vaikka koko viikonlopuksi, tytön luokseni. Mutta aina on sanonut, ettei hän raaski antaa, kun tyttö ei ole ikinä ollut muualla kuin kotona yötä. Ja ei, ystäväni käytös ei ole ennen ollut tällaista.

No sitten ei oikein auta muu kuin pistää oma loukkaantuminen epäasiallisesta käytöksestä sivuun ja koittaa lähteä auttamaan ystävää. Tai vaihtoehtoisesti kävellä pois, mutta tätä en suosittele jos ystävä on sinulle tärkeä.

No käskystä en kyllä alkaisi siivoamaan, koska puhe oli nimenomaan lapsen hoitamisesta. Yllätyksenä olisin ehkä siivonut, mutta tuolla käytöksellä voisi jäädä siivoamatta. Ja voit vaatia ystävääsi hommaamaan rahaa jostakin, jotta sinun haastattelusi ei peruunnu.

Voi, lapsi parka :'( Jos pysyt tämän ihmisen ystävänä, seuraa tilannetta tarkoin. Tuollainen käytös äidiltä, lapsen käytös äidin kanssa yksin ollessa, siivoton asunto... kaikki voi olla oiretta jostain ikävästä. Pidä silmät auki ja yritä patistaa ystävääsi hakemaan apua kodinhoitoon ja lastenhoitoon, että saisi levätä. Esimerkiksi synnytyksen jälkeinen masennus voi puhjeta täydellä voimalla vasta kauan synnytyksen jälkeen.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
joku sanoi että tehdä ls-ilmoitus? ehkä sitten jos tämä olisi jatkuvaa! mutta en sellaista kyllä tee ystävälleni, kun tämä ei alkuunkaan ole hänen tapaistaan. Ja joku kysyi lapsen isästä. Lapsen isä ei ole edes nähnyt lasta, ei ole halunnut. Tyttö on lähtöisin yhdenillan jutusta.

Tuon käytöksen perusteella sanoisin, että ko äiti tarvitsee nimenomaan apua ja tukea, mutta ei ilmeisesti osaa hätäänsä ilmaista.. :/ pitäisin pitkän ja rakentavan keskustelun ystävän kanssa asiasta kyllä.

Sitä työhaastattelua sinun ei kuitenkaan pitäisi joutua perumaan.

• Tykkää
Reactions: Birgitte
Ensimmäisenä tulee mieleen että lapsiparka.

Toisekseen jos tuo ystävän käytös tuli ihan yllätyksenä niin silloin olisin varmaan huolissani hänestäkin.

Mitäpä tuossa voi muuten tehdä... Sanoa suoraan että sovittiin lapsenvahdiksi tulosta siksi aikaa kun toinen on asioillaan sekä palkasta/korvauksesta mikä maksetaan heti. Ei niin että sitä tulee kokoaikaiseksi kodin- ja lastenhoitajaksi siivoamaan toisen sotkuja ja kuuntelemaan kiukuttelua.

Alkuperäinen kirjoittaja vittukrvä;28383197:
Voi vittu oikeesti! Ls-ilmoitus tollasesta vai? Luuletteko menevän läpi?

Sitä kauttahan sitä apua haetaan, ei se mitään huostaanottoa heti tarkoita. Todellakin uskon että menisi läpi ja todennäköisesti äiti saisi apua tilanteeseen. Monissa paikoissa lastensuojeluilmoitus on edellytyksenä siihen, että avohuollon toimenpiteitä (kotiapua, päiväkotipaikkaa tmv.) järjestetään. Miksi se olisi loukkaus?

Kannattaa tosiaan keskustella siellä äidin kanssa tilanteesta ensin tietysti, ei selän takana kannata mitään lähteä puuhaamaan. Mutta varteenotettava vaihtoehto ilmaista huolensa äidistä ja lapsesta jonnekin.

en usko että käytös oli jtn. henk.kohtasta :) Äidillä tais olla paljon stressiä ja paineit? ehkä tuli yllätyksenä kuinka riippuvaisia vauvat ovat äideistään?
Koita tukea ystävääsi mutta tee samal selväks että suakin pitää kohdella ystävänä :)

Yhteistyössä