Lapsen ÄNKYTYS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Krisse75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Krisse75

Uusi jäsen
29.01.2008
1
0
1

Meillä 2v lapsi alkoi änkyttää sanan ensi kirjainta tai tavua kun alkoi oppia puhumaan 2 sanan lauseilla.
Tänään luin Yhteishyvä-lehteä jossa oli puheen ongelmista. Siellä sanottiin että lapsilla saattaa olla änkytystä, joka yleensä korjaantuu sit pois. Mut jos jatkuu puoli vuotta, puheterapiaan. Mulla on kova huoli tuosta pienestä rakkaasta, olen jo päässäni kuvitellut kuinka se änkkäys ei lopukaan ja kiusataan koulussa jne. Ei olla mitenkään huomautettu änkytyksestä, kun aateltiin se saattaa vaan pahentaa asiaa, vaan suhtaudutaan luonnollisesti. Itellä vaan paha mieli . Niinpä haluaisin kuulla muitten kokemuksia, änkyttääkö teillä lapsi, miten pitkään sitä on ollut/oli,korjaantuiko?

Moikka. Mulla on 5 ja puoli v. poika, joka on änkyttänyt jo 2 ja puol vuotta. Puheterapiassa ollaan käyty 2 vuotta jaksottaisesti. Välillä on hyviä kausia ja välillä huonompia. Poika itse ei edelleenkään tunnu olevan kovin vaivaantunut asiasta, mutta äitiä se mietityttää. Tosin ei enää niin paljon, koska asian kanssa on eletty jo aika pitkään.
Änkytys on yleisin lasten puheen sujuvuuden häiriöistä ja useinmiten menee ohi itsestään. Ohje toisiaan on tuo puoli vuotta. Mutta voit hakeutua puheterapiaan vaikka heti, jos asia tuntuu sinusta tai erityisesti lapsestasi kiusalliselta.

Meillä on jo asennoiduttu siihen, että tämä ei taida olla sitä ohimenevää änkytystä, vaikkakin on sanottu, että änkytys korjaantuu sponttaanisti useiminten 6-36kk kuluessa. Meillä tuohon kolmen vuoden rajapyykkiin on siis puolivuotta aikaa. Kun änkytystä on jatkunut yli 3 vuotta, alkaa korjaantumisen todennäköisyys laskea huimasti.

Mulla on 1 tuttu, jonka poika änkytti reilun vuoden, todella pahasti ja nyt kuitenkin puhuu ihan ok.

kuinka vanha poikasi on nyt? Käy tutustumassa www.ankytys.fi, siellä on tietoa myös lasten änkyttämisestä.

Hauskaa kevään odotusta,

Toivoo änkyttäjän äiti