Lapsen eskari ei oikein ole nyt syksyllä mennyt hyvin ja ..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiree"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiree"

Vieras
erityisopettaja antoi sellaisen ehdotuksen, että lapsi palaisi vielä takaisin päiväkotiin ja ensi syksynä sitten lapsi kävisi joko eskarin uudestaan tai menisi kouluun pienryhmään, kuulostaako tuo järkevältä jutulta?

Lapsella on ADHD ja eskarissa tuottaa vaikeuksia sosiaaliset suhteet muitten lasten kanssa, hän on sosiaaliset taitonsa ovat kehittymättömät. Tietoj ja taito puoli hänellä on hallussa, hän tuossa kohtaa vastaa ikäisiään.

Lapsellekin olen kautta rantain asiasta kysellyt ja hän sanoo että haluaisi mielellään takaisin päiväkotiin leikkimään päiväkotilasten kanssa. Ja että hän päiväkotilapsille on kiltisti. Häntä ei kuuleman mukaan haittaa sekään, että lapset olisivat vasta 3-4v ikäisiä.

Lapsi sanoi, ettei tykkää eskarilapsista eikä eskariopesta. Lasta harmittaa eskarissa se, kun kukaan ei leiki hänen kanssaan siellä. Siihen jatkoin vain, että ei kukaan sinun kanssasi leiki, koska muut eskarilaiset pelkäävät sinua, kun olet heitä jatkuvasti ollut kiusaamassa. Lapsi vastasi, että hän on kiusannut siksi, ettei ole tykännyt eskarilapsista. Sanoi lapsi myös sitäkin, että toiset lapset ovat kiusanneet häntä ja hänellä on mennyt hermo heihin, sitten hän on vastaavasti kiusannut heitä takaisin.

Ja tänäänkin meinasi itku päästä, kun lapsi oli nyhertänyt mnule omatekoisen paketin, sisällä oli lappu missä luki lapsen omalla kirjoituksella teksti, että " hae minut äiti pian".

Selvästi tuokin on merkki siitä, että lapsella ei ole hyvä olla eskarissa ja että tähän tilanteeseen on tultava jokin muutos. Harmi, kun päiväkotipaikat ovat niin täynnä.

En kyllä purematta nielis siirtoa TAKAS PÄIKKYYN. Vaatisin psykologin/ neuropsykiatrin tai neurologin arviota. Olisiko mahd saaDA TUKEA ESKAAN ETC... Meilläkin adhd poika eskassa, ja valitettavasti olen joutunut kyseenalaistamaan open taidot erkkalasten kohdalla. No hän saakin nyt sitten työnohjausta ja lisäkoulutusta + puheterapeutti, ja toimintaterapeutti + erkkaope ohjaavat häntä. Voimia.

Tosiasiahan se on että häiriä lapsi ei ole sovelias kouluun oppimaan uusia kun muut ovat, parempi se on varmaan palata takaisin sinne eskariin ja hakea kouluun jossa lapsesi sitten oppii jotain.

Eiköhän tossa nyt ole vika eskarissa eikä lapsessa. Lapsella on ADHD niin mitä auttaa siirtää takaisin päiväkotiin. Nythän pitäisi opetella eskarissa koulutaitoja, mahdollisesti käymällä eskari kahteen kertaan.

Vaadi lapselle avustaja. Kerro että lasta kiusataan ja vaadi että siihen puututaan. Jne. Erityslapsen äiti joutuu taistelemaan lapsen puolesta..

Sairaalaväkikin on sitä mieltä, että eskarin vaatimukset ovat liian vaativia lapselle ja lisäksi, että päivärytmi on niin koulumainen, tyyliin mennään sisälle ja ulos vähän väliä. Sekin on sairaalaväen mielestä liikaa lapselle, että pienessä tilassa voi olla yli 20 lasta ja siitä aiheutuvat meteli aiheuttaa kanssa lapselle ikävyyksiä (levottomuutta). Päiväkotia he suosittelivat siksi, että siellä ollaan pitempään yhtä jaksoisesti sisällä ja samalla tavoin ulkona + se, että siellä voi nukkua päiväunet, lapsi kun niitä vielä tarvitsee.

Eikö ole mahdollista mennä johonkin päiväkodin eskari ryhmään. Meillä ainakin oli päiväkodin eskarissa ihan päiväkotimainen meininki. Lepo/satuhetki ruuan jälkeen jne. Se eskarihan ei vuodessa muutu miksikään. Luuletko, että lapsesi vuoden päästä pärjää kuvaamassasi eskarissa? Toki jos mielestäsi on parempi lykätä eskaria vuodella niin ilman muuta sitten. Sinähän lapsesi tunnet.

Onko lapsella avustaja? Ja mun mielestä täällä päiväkodin eskareissa ei ole tuollaista + ne jotka ovat kokopäivän saavat tarvittaessa päiväunet jne.

Entä onko mitään päiväkodin erityisryhmää, johon voi mennä?

Myy, siksi, että en löytänyt millään eilistä ketjua, siksi.
Pikkupiikkis, lapsella on avustaja eskarissa. Erityislasten eskaria lapselle ei suositella. Tulee sekä alisuoriutumista että sellaisia tapoja, mitä lapsen ei toivota oppivan. Päiväkoti + eskari löytyy
lähimmillään 15 km päästä pikku kylästä ja en tiedä järjestyisikö tuonne lapselle kuljetusta. Me emme ainakaan lasta pystyisi tuonne lähteä kuljettelemaan aamuin & illoin. Muutenhan tuo paikka voisi olla ihan ihanteellinen lapselle, olen itse ollut siellä työssäoppimassa ja tiedän millaista henkilökuntaa siellä on + millaista meininkiä lasten parissa.

Hankala juttu...

Taitava henkilökunta pystyy ohjaamaan myös addia niin, että ryhmä toimii. Eli jos henkilökunnan rahkeet eivät riitä nyt, tuskin samat henkilöt osaavat hommansa paremmin ensi vuonnakaan... valitettavasti minusta tuntuu tältä.

Itse veisin lapsen hyvälle neuropsykkarille ja sen jälkeen pyytäisin neuropsykkaria pitämään perehdytyksen eskarin ihmisille ja vaikka tulevalle ekan luokan opettajallekin. Näin he saisivat asiantuntijalta keinoja, joilla pärjätä.

Tällä tavoin olen itse asiassa toiminutkin omien alaluokkalaisteni kanssa. Opettajat kokivat saaneensa paljon apua työhönsä, siis myös nentti-lasten käsittelemiseen.

Jonsered, kyllä sairaalaväki esitti myös eskariopettajalle juuri tuon idean, että joku heistä voisi tulla päiväksi perehdyttämään miten toimitaan parhaiten ADHD - lapsen kanssa. (Tuo idea kyllä herätti kovasti kiinnostusta eskariopettajassa) Mutta lisäksi toinen asiantuntija lähtee myös kartoittamaan tätä, että onko päiväkodeissa tilaa lapselle?

Yhteistyössä