V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Ei ymmärrä. Kielikellokin muuten sanoo, et lausutaan ät.
Kun meillä on olemassa suomenkielinen vastine vierasperäiselle sanalle, miksi että halua käyttää sitä?
Minä sanon ihan suoraan miukumauku. Kaikki sen ymmärtää.
Suomenkielinen vastinen olisi at-prepositio koska siitä on kyse. Meillä on siis tietokonenäppäimistössä nappi, jolla kirjoitetaan englannin at-prepositiota merkitsevä symboli. Suomen kielessä ei luonnollisesti ole tuollaista prepositiota koska suomessa käytetään sen sijaan sijamuotoja.Kun meillä on olemassa suomenkielinen vastine vierasperäiselle sanalle, miksi että halua käyttää sitä?
Minä sanon ihan suoraan miukumauku. Kaikki sen ymmärtää.
Mä sanon a
Siltähän se merkki näyttää. Miukumauku on liian pitkä ja tyhmän kuuloinen muutenkin.
Kutsutko liikennemerkkiä pysähdy-merkiksi vai stop-merkiksi? Virallinen nimihän on B6 - pakollinen pysäyttäminen.Vähän sama kuin Stop ja suomeksi sanotaan pysähdy.
Joten lausukkaa vain miukumauku. Kaikki sen ymmärtää.
Kutsutko liikennemerkkiä pysähdy-merkiksi vai stop-merkiksi? Virallinen nimihän on B6 - pakollinen pysäyttäminen.
Miukumauku on aivan liian pitkä, ja jo kauan sitten menneiden talvi lumia, siksi se on helpointa lyhentää englantilaiseen muotoon ätSuomeksi =miukumaukuät nykyisin (alkuaikoina tuo sinun)
Ruotsiksi =sanbel asnabel a
Englanniksi = ät
Ei todellakaan ymmärrä, tai ainakaan tahdo kuulla!Opetettu jo lapsena sanomaan Miukumauku ja se luontevasti tullee. Sitten ku puhun englanniksi en luontevasti sen isommim mietimättä at.
Kaikki ymmärtää Miukumaukun Suomessa.
Luojan kiitos!Al:
”Ei miukumauku ole jäänyt kokonaan pois käytöstä, mutta sen rooli on muuttunut selvästi virallisesta tai arkisesta yleisnimityksestä leikkisäksi puhekielen ilmaukseksi.
Nykyään @-merkistä käytetään pääasiallisesti nimitystä ät-merkki tai lyhyesti at. Tämä johtuu pitkälti siitä, että englanninkielinen lausumistapa on vakiantunut kansainvälisen tietotekniikan ja sosiaalisen median (kuten Instagram- ja X-tunnusten) myötä.
Vaikka asiointitilanteissa ja työelämässä suositaan nykyään napakampaa "ät"-ilmausta, suomalaiset tunnistavat ja muistavat miukumaukun yhä erittäin hyvin.”
Kiitä mua vaan kun mitkään luojat ei ollu tässä vastauksen kaivelussa mitenkään mukanaLuojan kiitos!