Lapsen hoidossa olo, mä en vaan jumankauta käsitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuodatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuodatus

Vieras
Hoitopaikka menee kiinni klo17.
Viimeisen lapsen vanhemmat tietävät, että muut lapset haetaan klo16.15 mennessä.
Viimeisen lapsen vanhemmat ovat vuorotyössä ja välillä kotona jo päivällä.
Silti lapsi haetaan aina TASAN klo17.
Voin hoitajana kertoa, et se viimenen tunti sen lapsen kanssa kaksin on ihan hirveä kitutunti. Lapsella ei enää ole leikkikavereita ja hokee vaan koska häntä haetaan ja monelta ja montako minuuttia vielä jne. Pelataan jalkapalloa, keinutaan, tehdään kaikkea, mutta se on niin puuduttavaa se viimeinen 45min-tunti. Joka ikinen arkipäivä.
Lapsella ei ole vapaapäiviä vaikka vanhemmilla olis, laittaisivat sen varmaan viikonloppunakin hoitoon jos olis mahdollista. Ja arkena hakisivat varmaan vaikka klo20 jos olis hoitopaikka auki.

Oikeesti mä tykkään mun työstä ja mehän ollaan töissä juuri niinkun on tarvetta olla, mutta mä en vaan ymmärrä tätä.
Itse hain aikanaan omani aina suoraan töistä päästyäni hoidosta ja sit käytiin kaupassa, parturissa, hammaslääkärissä tms sillä OMALLA AJALLA.

Olen puhunut, kiitos ja anteeksi.

Itse hain aikanaan omani aina suoraan töistä päästyäni hoidosta ja sit käytiin kaupassa, parturissa, hammaslääkärissä tms sillä OMALLA AJALLA.
No se oli sun tyh...siis ratkaisusi. Moni tekee toisin, mm. minä.

Mun lapset ei tosin ole niitä viimeiseksi haettavia olleet juurikaan koskaan...viimeisenä vietäviä ja ekojen joukossa haettavia sitäkin useammin. En mä sitä ymmärrä, että tenavaa pidetään hoidossa tasan klo 17 saakka eikä anneta lapselle vapaita vaikka mahdollisuus olisi.

• Tykkää
Reactions: Fortune
Kuinka monta päivää viikosta lapsen pitäisi olla pois hoidosta viikonlopun poissaolon lisäksi? Itse käymme päivätöissä ja ainoat vapaat ovat viikonloput, niin meillä kuin lapsellakin.

Lapsella ei ole vapaapäiviä vaikka vanhemmilla olis....

Mun lapset ei tosin ole niitä viimeiseksi haettavia olleet juurikaan koskaan...viimeisenä vietäviä ja ekojen joukossa haettavia sitäkin useammin. En mä sitä ymmärrä, että tenavaa pidetään hoidossa tasan klo 17 saakka eikä anneta lapselle vapaita vaikka mahdollisuus olisi.

tyhmyyttä?! en nyt ymmärrä.
saatoin käydä päivällä hammaslääkärissä lapsen ollessa hoidossa, mutta ei mun lapsi mun parturin tai hammaslääkärin takia ole yksin viimeisenä hoidossa.....

Onko tuosta puhuttu vanhempien kanssa? Vaikka teillä ei olisikaan oikeutta rajoittaa lapsen hoitoaikoja, voisi vanhemmille ihan rakentavaan sävyyn selittää kuinka raskas ja ikävä tuo viimeinen tunti on kun kaverit ovat jo lähteneet kotiin. Että lapsen itsensä kannalta olisi parempi jos hänet haettaisiin jo neljältä niin kuin muutkin, jos se vanhemmille on mahdollista.

No meidän kunnassa taas on esim. ihan sääntö, että lapsen hoitoaikaa on vain se aika kun vanhempi on töissä/opiskeluissa. Jos vanhempi on kotona niin pitempiä hoitopäiviä kuin klo.15 saakka ei edes myönnetä, ellei ole jotain painavaa syytä. Ja niin sen pitäisikin olla.

[QUOTE="vieras";26077467]Kuinka monta päivää viikosta lapsen pitäisi olla pois hoidosta viikonlopun poissaolon lisäksi? Itse käymme päivätöissä ja ainoat vapaat ovat viikonloput, niin meillä kuin lapsellakin.

Lapsella ei ole vapaapäiviä vaikka vanhemmilla olis....[/QUOTE]

Aina kun vanhemmallakin on vapaata. Mitä ihmeellisen käsittämätöntä siinä on.

Onko tuosta puhuttu vanhempien kanssa? Vaikka teillä ei olisikaan oikeutta rajoittaa lapsen hoitoaikoja, voisi vanhemmille ihan rakentavaan sävyyn selittää kuinka raskas ja ikävä tuo viimeinen tunti on kun kaverit ovat jo lähteneet kotiin. Että lapsen itsensä kannalta olisi parempi jos hänet haettaisiin jo neljältä niin kuin muutkin, jos se vanhemmille on mahdollista.

on puhuttu muutaman kerran ja vanhemmat ollu molemmat vähän et "no voi harmi että kaverit sit niin aikasin lähtee" tms ja silläsipuli.
on kurjaa seurata sitä lapsen "surua" sivusta joka päivä kun selkeesti huomaa et jo iltapäivällä alkaa ahdistaa et kohta jää "yksin" ja alkaa kyseleen et koska muut haetaan, vieläkö ehtii leikkiä jne... :(

tyhmyyttä?! en nyt ymmärrä.
saatoin käydä päivällä hammaslääkärissä lapsen ollessa hoidossa, mutta ei mun lapsi mun parturin tai hammaslääkärin takia ole yksin viimeisenä hoidossa.....
No lähinnä mua häiritsi tuo lievä marttyyrisävy: kun MINUN lapseni oli hoidossa, niin hain hänet HETI töistä päästyäni, ja kävin lääkärissä, kampaajalla, hammaslääkärissä ja kaikkialla OMALLA ajalla :)

Joskus, useinkin, voi olla fiksumpaa käydä lääkärit, ruokakaupat yms ekana ja hakea lapsi vasta sitten. Jos asiaa ajattelee lapsen kannalta. Ja lääkärireissun sujuvuuden kannalta.

Kyllä sen lapsen on parempi olla siellä hoidossa kuin että retuutettaisiin väsynyt lapsi katsomaan kun äidiltä porataan hammas tai viedään tunniksi kauppaan, jossa hirveet ruuhkat.

[QUOTE="vieras";26077483]No meidän kunnassa taas on esim. ihan sääntö, että lapsen hoitoaikaa on vain se aika kun vanhempi on töissä/opiskeluissa. Jos vanhempi on kotona niin pitempiä hoitopäiviä kuin klo.15 saakka ei edes myönnetä, ellei ole jotain painavaa syytä.[/QUOTE]

Mun mielestä nuo 2 lausetta poissulkee toisensa.

Mutta joo, jos vanhemmat on kotona niin hoitoaika max. klo 15 asti on hyvä juttu. Mutta eihän ap:n mainitsemat vanhemmat ole kotona vaan töissä...enkä mä opiskelijana kyllä siihen suostuisi, että lapsi on hoidossa vain silloin kun mulla on koulua. Tekisi asioista todella vaikeita.

Mutta joo, jos vanhemmat on kotona niin hoitoaika max. klo 15 asti on hyvä juttu. Mutta eihän ap:n mainitsemat vanhemmat ole kotona vaan töissä...enkä mä opiskelijana kyllä siihen suostuisi, että lapsi on hoidossa vain silloin kun mulla on koulua. Tekisi asioista todella vaikeita.

Miten niin vaikeata ? Eikös se lapsen hakeminen töitten tai koulun loputtua ole ihan normaali tilanne lapsiperheessä. Toki satunnainen lääkärikäynti tms. on ihan työhön rinnastettava asia hoidon kannalta, mutta en minä ainakaan viitsisi edes ensin mennä kotiin, hengata siellä tuntia ja sitten hakea lasta, vain siksi että se saa olla siellä hoidossaan viiteen :D

Miten sulkee pois toisensa?

Jos vanhemmat on töissä, niin he toimittaa työaikansa ja lapsen hoitoajat tehdään sen mukaan. Ja mikset suostuisi? Ei se että opiskelee, tarkoita sitä että opiskelut tulee suorittaa aina koulussa. Jos sulla on tänään etäopiskelupäivä niin silloin sä vaan ilmoitat kuinka kauan sulla menee niihin etäopintotöihin, ja lapsi on sen aikaa hoidossa.

ja jos lähdetään vielä ajattelemaan siltä kantilta, että iltavuorossa oleva pääsiskin jo vaikka 16.30 niin olis sit aamustakin paikalla puolta tuntia aikasemmin apuna... :)

ja jos lähdetään vielä ajattelemaan siltä kantilta, että iltavuorossa oleva pääsiskin jo vaikka 16.30 niin olis sit aamustakin paikalla puolta tuntia aikasemmin apuna... :)

Tää on kans ihan totta.

Meillä on myös vanhempia jotka "varaa" hoidon klo. 17 saakka, mutta hakevat jo 4 jälkeen. Siellä sitten töissä välillä istuskelen 45 minuuttia ilman lapsia. Järkevää.

[QUOTE="vieras";26077528]Miten niin vaikeata ? Eikös se lapsen hakeminen töitten tai koulun loputtua ole ihan normaali tilanne lapsiperheessä. [/QUOTE]

Kun siihen opiskeluun kuuluu hyvin paljon muutakin kuin luennoilla istuminen...ts. vaikka lukujärjestyksen mukaan ei ole koulua, niin kouluun liittyviä töitä voi olla silti ihan hitosti. Mm. opinnäytetyö on tehty kokonaan "omalla ajalla" ja se nyt ei tod. onnistuisi jos lapsi ei olisi jossain muualla silloin.

Kun siihen opiskeluun kuuluu hyvin paljon muutakin kuin luennoilla istuminen...ts. vaikka lukujärjestyksen mukaan ei ole koulua, niin kouluun liittyviä töitä voi olla silti ihan hitosti. Mm. opinnäytetyö on tehty kokonaan "omalla ajalla" ja se nyt ei tod. onnistuisi jos lapsi ei olisi jossain muualla silloin.

Kyllä opinnäytetyö kuuluu ihan opintoviikkoihin, ei se ole mitään omaa aikaa.

on puhuttu muutaman kerran ja vanhemmat ollu molemmat vähän et "no voi harmi että kaverit sit niin aikasin lähtee" tms ja silläsipuli.
on kurjaa seurata sitä lapsen "surua" sivusta joka päivä kun selkeesti huomaa et jo iltapäivällä alkaa ahdistaa et kohta jää "yksin" ja alkaa kyseleen et koska muut haetaan, vieläkö ehtii leikkiä jne... :(

Onko heille suoraan ehdotettu että hakisivat lapsen aiemmin?

[QUOTE="vieras";26077551]Kyllä opinnäytetyö kuuluu ihan opintoviikkoihin, ei se ole mitään omaa aikaa.[/QUOTE]

Joo mutta ei sitä lue lukujärjestyksissä, ts. mitenkään en voisi päiväkodille todistaa että teen nyt opinnäytetyötä (jos se siis pitäisi jotenkin todistaa).

Onko heille suoraan ehdotettu että hakisivat lapsen aiemmin?

me saada ehdottaa sellaista.
puhuttiin tästä jo meidän esimiehelle, joka sanoi et me ei voida vanhempia "vaatia" hakemaan lastaan aiemmin eikä saada ehdottaa sitä niille kun niillä on se oikeus siihen hoitoaikaan klo17 asti.
sitten jos olis hätätilanne esim.henkilökuntavaje niin saadaan vanhemmilta kysyä et voisivatko hakea lapsen aiemmin et ei tule ylitöitä tms.

[QUOTE="vieras";26077539]Tää on kans ihan totta.

Meillä on myös vanhempia jotka "varaa" hoidon klo. 17 saakka, mutta hakevat jo 4 jälkeen. Siellä sitten töissä välillä istuskelen 45 minuuttia ilman lapsia. Järkevää.[/QUOTE]

Mä olen sellainen, mutta se johtuu pitkälti siitä, että jos mun työt loppuu klo 16 en välttämättä pääse ihan heti siitä lähtemään, eli minusta on kivempi varata aikaa reilusti, jolloin siellä ei sitten sen hoitajan tarvi istua miettimässä että olen taas myöhässä.
Ekö teillä saa lähteä aiemmin jos talo tyhjenee?

Joo mutta ei sitä lue lukujärjestyksissä, ts. mitenkään en voisi päiväkodille todistaa että teen nyt opinnäytetyötä (jos se siis pitäisi jotenkin todistaa).

No ei meillä ainakaan vaadita siitä sen kummempia todisteita, kyllä jokainen nyt ymmärtää mitä opinnäytetyön tekeminen on. Kyllähän ne aukot kumminkin tulee sinne lukkariin, eli teet sitä suurelta osin päiväaikaan, jolloin vaan ilmoitat että nyt teet tänään opinnäytetyötä ja haet lapsen klo. 15- tm.

Yhteistyössä