Lapsen hoidossa olo, mä en vaan jumankauta käsitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuodatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo mutta ei sitä lue lukujärjestyksissä, ts. mitenkään en voisi päiväkodille todistaa että teen nyt opinnäytetyötä (jos se siis pitäisi jotenkin todistaa).

mun mielestä tää menee jo ohi aiheen, tottakai sä saat kotona opiskella tai tehdä esim.sitä opinnäytetyötä ja lapsi on hoidossa, siinä ei ole mitään väärää, mutta ne hoitoajat on musta se mikä tässä painaa..
tuskin säkään anatolia pitäisit lastas päiväkodissa sulkemiseen asti jos olet itse kotona? kyllä siinä ehtii tehdä jos lapsi on vaikka 8-16 hoidossa.

[QUOTE="vieras";26077568]Mä olen sellainen, mutta se johtuu pitkälti siitä, että jos mun työt loppuu klo 16 en välttämättä pääse ihan heti siitä lähtemään, eli minusta on kivempi varata aikaa reilusti, jolloin siellä ei sitten sen hoitajan tarvi istua miettimässä että olen taas myöhässä.
Ekö teillä saa lähteä aiemmin jos talo tyhjenee?[/QUOTE]

Ei saa lähteä. Ja tylsää se on kun aamusta usein on pulaa henkilökunnasta, niin sitten illalla yks istuu siellä toimettomana.

Joo mutta ei sitä lue lukujärjestyksissä, ts. mitenkään en voisi päiväkodille todistaa että teen nyt opinnäytetyötä (jos se siis pitäisi jotenkin todistaa).

no siinähän riittää se sun sana. Mua kans huvittaa aina, kun pitää ilmoittaa lomakkeella äidin ja isän työajat ja sitten se lapsen hoitoaika on sen +20 minuuuttia siihen työmatkan pituutena
Ja siihen lappuunhan voin kirjoittaa aivan mitä vaan, ei ne sitä töihin soittele.

Me kirjoitetaan ne vuorot kyllä aina niinkuin ne on, oli aika vekkuli ilme sillä tädillä kun isän vuorossa luki kahden viikon aikana 7- 00 kuutena päivänä ja vain 1 vapaa... oli vähän kiirusta töissä hällä..

[QUOTE="vieras";26077584]Ei saa lähteä. Ja tylsää se on kun aamusta usein on pulaa henkilökunnasta, niin sitten illalla yks istuu siellä toimettomana.[/QUOTE]

No olisiko se parempi odotella myöhässä olevaa hakijaa?

[QUOTE="vieras";26077592]no siinähän riittää se sun sana. Mua kans huvittaa aina, kun pitää ilmoittaa lomakkeella äidin ja isän työajat ja sitten se lapsen hoitoaika on sen +20 minuuuttia siihen työmatkan pituutena
Ja siihen lappuunhan voin kirjoittaa aivan mitä vaan, ei ne sitä töihin soittele.

Me kirjoitetaan ne vuorot kyllä aina niinkuin ne on, oli aika vekkuli ilme sillä tädillä kun isän vuorossa luki kahden viikon aikana 7- 00 kuutena päivänä ja vain 1 vapaa... oli vähän kiirusta töissä hällä..[/QUOTE]

Kyllä meillä on johtaja soittanut vanhemman työnantajalle jos on ollut syytä epäillä vanhempien ilmoittamia työvuoroja. Mutta nämä on aika harvinaisia tapauksia ja niihin puututaan vaan jos katsotaan ettei ole lapsen edun mukaista, esim. 6.30- 17.00 hoito.

[QUOTE="vieras";26077539]Tää on kans ihan totta.

Meillä on myös vanhempia jotka "varaa" hoidon klo. 17 saakka, mutta hakevat jo 4 jälkeen. Siellä sitten töissä välillä istuskelen 45 minuuttia ilman lapsia. Järkevää.[/QUOTE]

no me kyllä tehdään sit niin et jos lähden 45minuuttia aikasemmin töistä, niin olen sit joko seuraavassa aamuvuorossa sen 45min pidempään tai tuun seuraavaan iltavuoroon 45min aiemmin... tasataan heti kun mahdollista :)

[QUOTE="vieras";26077608]Kyllä meillä on johtaja soittanut vanhemman työnantajalle jos on ollut syytä epäillä vanhempien ilmoittamia työvuoroja. Mutta nämä on aika harvinaisia tapauksia ja niihin puututaan vaan jos katsotaan ettei ole lapsen edun mukaista, esim. 6.30- 17.00 hoito.[/QUOTE]

No mutta sehän on ihan hyvä, nimenomaan, lapsen etu.

[QUOTE="vieras";26077600]No olisiko se parempi odotella myöhässä olevaa hakijaa?[/QUOTE]

Sanoinko niin? Ei olis. Mutta olis toivottavaa ilmoittaa ne oikeat ajat, eikä sitä viimistä aikaa varmuuden vuoksi. Kun nämä kyseiset vanhemmat hakee poikkeuksetta klo. 16.30 mennessä.

no me kyllä tehdään sit niin et jos lähden 45minuuttia aikasemmin töistä, niin olen sit joko seuraavassa aamuvuorossa sen 45min pidempään tai tuun seuraavaan iltavuoroon 45min aiemmin... tasataan heti kun mahdollista :)

Meillä ei ole mahdollista. Toisaalta en jaksaiskaan tuollaista joka päivä, en mä haluaisi että mun työajat muuttuu jatkuvasti 45 minuutilla. On mulla omatkin muksut hoidettavana ja haettavana ja omia suunnitelmia.

[QUOTE="vieras";26077630]Meillä ei ole mahdollista. Toisaalta en jaksaiskaan tuollaista joka päivä, en mä haluaisi että mun työajat muuttuu jatkuvasti 45 minuutilla. On mulla omatkin muksut hoidettavana ja haettavana ja omia suunnitelmia.[/QUOTE]

niin siis toki jos jokapäiväistä, mä tarkoitin satunnaisia juttuja esim.viimeinen lapsi sairastuukin hoitopäivän aikana ja pääsenkin sit vaikka jo tuntia aikasemmin iltavuorosta :)

meilläkin on varmaan 4-5 lasta joille merkitty klo17 asti hoito, mutta haetaan aina neljän jälkeen. mut ei olla asiaan puututtu kun tää yks on jokatapauksessa sinne viiteen aina.

[QUOTE="vieras";26077619]Sanoinko niin? Ei olis. Mutta olis toivottavaa ilmoittaa ne oikeat ajat, eikä sitä viimistä aikaa varmuuden vuoksi. Kun nämä kyseiset vanhemmat hakee poikkeuksetta klo. 16.30 mennessä.[/QUOTE]

Et sanonut, enkä tarkoittanut loukata , mietin vain siis omaa hommaani, eli mekin päästään pääsääntöisesti lähtemään klo 16 mut joskus tosiaan venyy, joten olen itse kokenut sen paremmaksi ilmoittaa noin... pitänee kysyä päiväkodilta, onko tämä ollut niille ongelma.. tosin kai ne olisi voineet sanoa sen ääneen jos on..

[QUOTE="vieras";26077568]Mä olen sellainen, mutta se johtuu pitkälti siitä, että jos mun työt loppuu klo 16 en välttämättä pääse ihan heti siitä lähtemään, eli minusta on kivempi varata aikaa reilusti, jolloin siellä ei sitten sen hoitajan tarvi istua miettimässä että olen taas myöhässä.
Ekö teillä saa lähteä aiemmin jos talo tyhjenee?[/QUOTE]

joo siis se vasta hankalaa onkin, kun ei aina tiedä minuutilleen kuinka työpäivä loppuu ja kuinka paljon ruuhkaa matkalla. Joskus kestää 20 min ja joskus 50 min... eli jos sanon hakevavi neljältä, voipi se olla monasti lähempänä viittä, joten sanon aina että haen ennen viittä ja se ei ole ongelma meidän hoitopaikassa. Jos viimeinen lapsi haetaan niin positua saa ja sit tehdä joskus takaisin, esim tulla seuraavana päivänä hiukan aiemmin yms.

[QUOTE="vieras";26077643]Et sanonut, enkä tarkoittanut loukata , mietin vain siis omaa hommaani, eli mekin päästään pääsääntöisesti lähtemään klo 16 mut joskus tosiaan venyy, joten olen itse kokenut sen paremmaksi ilmoittaa noin... pitänee kysyä päiväkodilta, onko tämä ollut niille ongelma.. tosin kai ne olisi voineet sanoa sen ääneen jos on..[/QUOTE]

No se riippuu vähän siitä kuinka usein venyy, ja miten niillä on muita lapsia paikalla. Jos meillä joku toinen tosiaan olisi myös klo 17 saakka tai vanhemmat tulisi joskus klo 17 niin eihän siitä mitään, mutta ei ole tainnut kertaakaan hakea klo 17 vaikka niin joka päivä ilmoittavat. Ja väen vängällä sen niin halusivat.

Minä halusin aikanaan olla oman lapsen kanssa niin paljon kuin mahdollista. Käytännössä tein siihen aikaan yötyötä, sopi meidän tilanteeseen parhaiten. Aloitin usein lauantai-iltana, jolloin lapsi oli hoidossa maanantain, tiistain ja keskiviikon. Loppuviikko oltiin kotosalla.

En voi mitään, mutta oudolta tuo vaikuttaa, jos vanhemmat ovat kotona jo aiemmin, ja lapsi haetaan AINA klo 17 :( Minua tavallaan inhottaa tuollainen "minulla on oikeus siihen ja siihen"-asenne, kun eikös lapsen oikeuksiakin pitäisi katsoa? Mielestäni hän olisi oikeutettu pääsemään kotiin silloin kun muutkin, jos vanhemmat kerran ovat kotona. Toki voi olla menoja, joista sovitaan, mutta että joka päivä?

[QUOTE="sipsi";26077664].

En voi mitään, mutta oudolta tuo vaikuttaa, jos vanhemmat ovat kotona jo aiemmin, ja lapsi haetaan AINA klo 17 :( Minua tavallaan inhottaa tuollainen "minulla on oikeus siihen ja siihen"-asenne, kun eikös lapsen oikeuksiakin pitäisi katsoa? Mielestäni hän olisi oikeutettu pääsemään kotiin silloin kun muutkin, jos vanhemmat kerran ovat kotona. Toki voi olla menoja, joista sovitaan, mutta että joka päivä?[/QUOTE]

Samaa mieltä. Toinen, mitä itse usein kummastelen on se: lapsen parempi hoidossa kun ruokakaupassa jne.... Käytekkö te ihmiset oikeesti joka päivä kaupassa? Miksei vaikka se vanhempi, joka tulee myöhemmin ja ei hae lapsia voisi tulla yksikseen ruokakaupan kautta? KOhta varmaan kaikki on yksinhuoltaija..... ;) Tai miksen noita ruokakauppajuttuja voi hoitaa vaikka viikonloppuisin?
Mietin vaan, että meillä on kolme lasta, pk-urakin muutama vuosi. Ma haen yleensä lapset. Ja en ole varmaan kun kerran tai pari käynyt lasten kanssa hoidosta hakemisen jälkeen kaupassa... Ja en ole ikinä käynyt ekaksi kaupassa ja sitten mennyt hakemaan lapsia....

Meillä ei ole koskaan ollut vääntöjä tuonti- tai hakuaikojen suhteen kenenkään hoitajan kanssa. Me ollaan ilmoitettu tietyt ajat, jotka vastaavat aikaisintaan ja viimeistään -kellonaikoja.
Missä päiväkodeissa on noin tiukat säännöt, että hoitoaika=työpäivän kesto?

Minä itse olen monesti saanut päivän työt tehtyä hyvissä ajoin, ehdin käydä kaupassa ja muita asioita hoitelemassa ja silti ollut hakemassa lapsia jo välipala-ajan jälkeen. Joinakin päivinä hakuaika on venynyt pitempään, jos on ollut tiukempi työpäivä.
Myös minulla on ollut monia vapaapäiviä ja lapset ovat silti olleet tahoillaan hoidossa, eikä siitä ole tullut mitään sanomista, kun en ole ilmoittanut edes vapaapäiviäni päiväkotiin, kun työni on periaatteessa ma - pe

[QUOTE="mie";26077699]Samaa mieltä. Toinen, mitä itse usein kummastelen on se: lapsen parempi hoidossa kun ruokakaupassa jne.... Käytekkö te ihmiset oikeesti joka päivä kaupassa? Miksei vaikka se vanhempi, joka tulee myöhemmin ja ei hae lapsia voisi tulla yksikseen ruokakaupan kautta? KOhta varmaan kaikki on yksinhuoltaija..... ;) Tai miksen noita ruokakauppajuttuja voi hoitaa vaikka viikonloppuisin?
Mietin vaan, että meillä on kolme lasta, pk-urakin muutama vuosi. Ma haen yleensä lapset. Ja en ole varmaan kun kerran tai pari käynyt lasten kanssa hoidosta hakemisen jälkeen kaupassa... Ja en ole ikinä käynyt ekaksi kaupassa ja sitten mennyt hakemaan lapsia....[/QUOTE]

Tähän ruokakauppajuttuun sen verran... Me asutaan pienessä kylässä jossa ei ole kauppaa mutta päivähoitopaikka kyllä. Minä käyn töissä noin 30 kilsan päässä, jossa on myös ne ruokakaupat. Käyn siis työpäivän jälkeen kaupassa enkä viitsi viikonlopusta käyttää vapaaehtoisesti kauppareissuihin aikaa, mieluummin olen kotona. Eli käyn kerran, max kahdesti viikossa kaupassa ennen kuin haen lapset. Minä kun pääsen aikaisemmin töistä.

Ja minä en vaan käsitä, miten ne kaikki muut ehtivä hakemaan lapsensa jo 16.15? HÄH? Kurjaa on viimeisen lapsen odotella, jos muut lapset ovat menneet, mutta eihän se ole vanhempien vika automaattisesti! Meillä jos mies haki lapsen hoidosta, ehti päiväkodille 16.30-17. Sillä kun on ihan normaali 9-17 työ ja kotimatkaan menee puolisen tuntia. Mihin aikaan ne kaikki muut aina pääsevät, kun ehtivät hakemaan 16.15?

Ja jos on vuorotyöläinen, on todennäköisesti kotona nukkumassa yövuoron tai aikaisen aamuvuoron jälkeen. Se, että hakee lapsen aina samalla kellonlyömällä hoidosta, tuo ainakin SÄÄNNÖLLISYYTTÄ lapsen elämään! Sitähän monesti peräänkuulutetaan.

Ei nyt oikein ammattitaitoiselta päiväkodin työntekijältä kuulosta. Pikemminkin joku sivustaseuraaja. Mikäli tuollasia ongelmia ilmenee, niistä keskustellaa asianosaisten kanssa, eikä yleisellä keskustelupalstalla.

[QUOTE="vieras";26077742]Ja minä en vaan käsitä, miten ne kaikki muut ehtivä hakemaan lapsensa jo 16.15? HÄH? Kurjaa on viimeisen lapsen odotella, jos muut lapset ovat menneet, mutta eihän se ole vanhempien vika automaattisesti! Meillä jos mies haki lapsen hoidosta, ehti päiväkodille 16.30-17. Sillä kun on ihan normaali 9-17 työ ja kotimatkaan menee puolisen tuntia. Mihin aikaan ne kaikki muut aina pääsevät, kun ehtivät hakemaan 16.15?

Ja jos on vuorotyöläinen, on todennäköisesti kotona nukkumassa yövuoron tai aikaisen aamuvuoron jälkeen. Se, että hakee lapsen aina samalla kellonlyömällä hoidosta, tuo ainakin SÄÄNNÖLLISYYTTÄ lapsen elämään! Sitähän monesti peräänkuulutetaan.

Ei nyt oikein ammattitaitoiselta päiväkodin työntekijältä kuulosta. Pikemminkin joku sivustaseuraaja. Mikäli tuollasia ongelmia ilmenee, niistä keskustellaa asianosaisten kanssa, eikä yleisellä keskustelupalstalla.[/QUOTE]

Ilmeisen monet tekevät kaikkensa järjestääkseen ettei lapset joudu olemaan viimeisenä/ kovin myöhään päiväkodissa. Työaikajärjestelyjä ja muuta.

Ja tuosta säännöllisyydestä... ei se nyt luo mitään turvattomuutta jos klo. 17 sijaan hakee lapsen jo klo 16 esim. :D

Minä pidän turvattomuutena sitä, jos haetaan myöhemmin kuin luvattiin, tai ei haeta ollenkaan. Aikaisemmin hakemisen, jos yksin pk:ssa, en uskoisi tuovan kuin iloa ja riemua lapselle.

Ja ihmettelen, kuinka joku viitsii istua kotona odottamassa kellon tulevan 17, jos tietää lapsen olevan yksin päiväkodissa :( Mitähän siinä ajattelee? sitä lasta?

[QUOTE="sipsi";26077777]Minä pidän turvattomuutena sitä, jos haetaan myöhemmin kuin luvattiin, tai ei haeta ollenkaan. Aikaisemmin hakemisen, jos yksin pk:ssa, en uskoisi tuovan kuin iloa ja riemua lapselle.

Ja ihmettelen, kuinka joku viitsii istua kotona odottamassa kellon tulevan 17, jos tietää lapsen olevan yksin päiväkodissa :( Mitähän siinä ajattelee? sitä lasta?[/QUOTE]

Puhuin SÄÄNNÖLLISYYDESTÄ, en turvattomuudesta. Toisekseen tarkoitin lähinnä näitä tapauksia, joissa työaika todella on epäsäännöllinen. Itse olen pätkätöissä ja työajat on todella vaihtelevia: alkaa klo 8-12 ja päättyy 11-16. Pätkien väliin jää ajoittain työttömyyttä. Silloin, kun lapsi vielä hoidossa oli, pitivät päiväkodissakin parempana sitä, että lapsi käy pk:ssa mieluummin joka päivä, säännölliseen aikaan. Joten joo, "istuin odottamassa" kotona, että lähden hakemaan lasta hoidosta.

[QUOTE="mie";26077699]Samaa mieltä. Toinen, mitä itse usein kummastelen on se: lapsen parempi hoidossa kun ruokakaupassa jne.... Käytekkö te ihmiset oikeesti joka päivä kaupassa? Miksei vaikka se vanhempi, joka tulee myöhemmin ja ei hae lapsia voisi tulla yksikseen ruokakaupan kautta? KOhta varmaan kaikki on yksinhuoltaija..... ;) Tai miksen noita ruokakauppajuttuja voi hoitaa vaikka viikonloppuisin?
Mietin vaan, että meillä on kolme lasta, pk-urakin muutama vuosi. Ma haen yleensä lapset. Ja en ole varmaan kun kerran tai pari käynyt lasten kanssa hoidosta hakemisen jälkeen kaupassa... Ja en ole ikinä käynyt ekaksi kaupassa ja sitten mennyt hakemaan lapsia....[/QUOTE]

Sen verran noista kaupassakäynneistä...me käydään kaupassa melko fiilispohjalta ja suunnittelemattomasti (yllätysyllätys, tällaisiakin vätyksiä on... )ja ruokaa kuluu melkoisen paljon, aina jotain puuttuu. Suureksi onneksi kauppa on 200 metrin päässä ja mukavasti metriksen ja pk:n välimaastossa, joten kyllä olen usein tavannut kaupassa piipahtaa ennen lapsen hoidosta hakemista. Ja yleensä haen lapsen vain silloin kun mies on iltavuorossa, eli pääsee klo 20. Jos hän menisi kauppaan ei meillä muilla olisi syötävää...Tosin jos pääsen töistä klo 16 haen yleensä lapsen ensin ja sitten menemme kauppaan koska muuten olisin päikyssä lähempänä viittä ja se taas on minusta liian myöhään..

[QUOTE="vieras";26077807]Puhuin SÄÄNNÖLLISYYDESTÄ, en turvattomuudesta. Toisekseen tarkoitin lähinnä näitä tapauksia, joissa työaika todella on epäsäännöllinen. Itse olen pätkätöissä ja työajat on todella vaihtelevia: alkaa klo 8-12 ja päättyy 11-16. Pätkien väliin jää ajoittain työttömyyttä. Silloin, kun lapsi vielä hoidossa oli, pitivät päiväkodissakin parempana sitä, että lapsi käy pk:ssa mieluummin joka päivä, säännölliseen aikaan. Joten joo, "istuin odottamassa" kotona, että lähden hakemaan lasta hoidosta.[/QUOTE]

Joo, mutta jos on kotona niin säännöllisyyden nimissä lapsen ei tartte olla hoidossa klo 17 saakka. Siitähän tässä nyt on kyse, että miksi lapsen pitäisi turhaan olla myöhään hoidossa. Ihan sama aamuissa, en näkisi mitään järkeä herättää lasta klo 6 päiväkotiin, ellei ole pakko. Muutama tunti sinne tai tänne nyt pääsääntöisesti ei hetkauta sitä säännöllisyyttä.

Kyllä minunkin lasteni hoitoaika on ilmoitettu sen maksimin mukaan, eli viiteen saakka. Ei meillä voi vaihdella hoitoaikasopimuksen sisältöä viikottain. Toki ilmoitan aamusta jos varmasti tiedän, että haetaan vaikka neljältä, mutta useinkaan sitä tietoa ei valitettavasti ole saatavilla vielä siinä vaiheessa. Eikä niinkään voi tehdä, että ilmoittaa hakuajaksi kello 16 ja on 90% päivistä myöhässä siitä!

Minun lapseni ovat aina viimeisinä päiväkodin pihalla, mutta koska vien heidät vasta kymmeneltä tai ruualle niin en kanna kauhean huonoa omatuntoa asiasta.

no lähinnä mua häiritsi tuo lievä marttyyrisävy: Kun minun lapseni oli hoidossa, niin hain hänet heti töistä päästyäni, ja kävin lääkärissä, kampaajalla, hammaslääkärissä ja kaikkialla omalla ajalla :)

joskus, useinkin, voi olla fiksumpaa käydä lääkärit, ruokakaupat yms ekana ja hakea lapsi vasta sitten. Jos asiaa ajattelee lapsen kannalta. Ja lääkärireissun sujuvuuden kannalta.
anna mun kaikki kestää.inhoon tälläsiä idiootteja.

Yhteistyössä