Lapsen hoidossa olo, mä en vaan jumankauta käsitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuodatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="RIIKKA";26078224]Sen ymmärrän, että lapsen takia ärsyttää tuollainen venytys jos vanhemmat pääsisivät aikaisemmin. Silti pikkaisen haistelen ilmassa myös ärsytystä siitä, että ei viitsisi viihdyttää sitä yhtä lasta siellä sitä kitutuntia. Mun mittakaavassa 45min on todella lyhyt aika keksiä lapsen kanssa puuhaa. [/QUOTE]

Sinä tuskin olet ollut näkemässä millainen lapsen päivä on tuohon mennessä ollut. Ja voin vakuuttaa että se on ollut täyttä työtä, jonka ei haluaisi jatkuvan minuuttiakaan liian kauan.

Lapsi kun on tietyssä jamassa viimeisenä hoitotuntinaan, häntä ei innosta mikään viihdyke.

[QUOTE="mona";26078262]Miten tää on mahdollista ku Suomessa on subjektiivinen hoito-oikeus. Lapsihan saa olla pk:ssa vaikka vanhemmat opis työttöminä. Vuoropk erikseen sitten tai yksityinen.[/QUOTE]

Ei nyt ihan niinkään. Meidän laki on hyvin suuripiirteinen ja siinä on paljon porsaanaukkoja. Kaikille joo pitää löytyä hoitopaikka tietyssä ajassa, mutta päiväkoti voi esim. tarpeen mukaan sanella millaisen hoitoajan se vanhemmille tarjoaa. Käytännössä niille jotka oikeasti on työssä järjestyy aina tarvittava hoito, mutta esim. kotona olevat ei automaattisesti voi tuoda lasta aina 8 tunniksi hoitoon.

[QUOTE="vieras";26078091]No miksei se teillä toimisi?[/QUOTE]
Samaa jäin miettimään. Kuten myös sitä, miksi joku on työpäivän jälkeen niin rättipoikkiväsynyt, ja miksei voi levätä vaikka esikouluikäinen lapsi olisikin kotona, mutta ei ne asiat kyllä mulle kuulukaan.

[QUOTE="vieras";26078271]Ei nyt ihan niinkään. Meidän laki on hyvin suuripiirteinen ja siinä on paljon porsaanaukkoja. Kaikille joo pitää löytyä hoitopaikka tietyssä ajassa, mutta päiväkoti voi esim. tarpeen mukaan sanella millaisen hoitoajan se vanhemmille tarjoaa. Käytännössä niille jotka oikeasti on työssä järjestyy aina tarvittava hoito, mutta esim. kotona olevat ei automaattisesti voi tuoda lasta aina 8 tunniksi hoitoon.[/QUOTE]

No joo mut et hoitopäivät pitää olla 2tuntisia? Hieman erikoista..

[QUOTE="hoitaja";26078264]Lapsi kun on tietyssä jamassa viimeisenä hoitotuntinaan, häntä ei innosta mikään viihdyke.[/QUOTE]
Ei tylsyys lapselle pahaksi ole.

Joskaan en pitäisi omia lapsiani hoidossa ns. turhaan klo 17 asti harva se päivä.

[QUOTE="mona";26078280]No joo mut et hoitopäivät pitää olla 2tuntisia? Hieman erikoista..[/QUOTE]

No jossain voi ehkä ollakkin, jos ryhmä on mitoitettu äärimmilleen. Eli lasketaan että tuo lähtee klo. 14 niin sen jälkeen voi tulla yksi lisää jos tarve on. Mutta lienee melko harvinaista että mitoitetaan äärimmillään, niin sanotusti yli sallitun. Kikkailua.

[QUOTE="vieras";26078271]Ei nyt ihan niinkään. Meidän laki on hyvin suuripiirteinen ja siinä on paljon porsaanaukkoja. Kaikille joo pitää löytyä hoitopaikka tietyssä ajassa, mutta päiväkoti voi esim. tarpeen mukaan sanella millaisen hoitoajan se vanhemmille tarjoaa. Käytännössä niille jotka oikeasti on työssä järjestyy aina tarvittava hoito, mutta esim. kotona olevat ei automaattisesti voi tuoda lasta aina 8 tunniksi hoitoon.[/QUOTE]

Tiedän kunnan, jossa yritetiin sanella näitä hoitoaikoja. Sanottiin, että kotona olevien vanhempien lapset saavat olla max. 8 tuntia hoidossa klo 8-16. Eräät vanhemmat nostivat tästä äläkän ja veivät asian ylöspäin. Tämän jälkeen kunnassa määräys piti perua. Kun lapselle myönnetään kokopäiväpaikka, ei saa sanella muita määräyksiä hoitoaikojen suhteen kuin päiväkodin aukioloajat.

Mä kyllä käyn kaupassa ja muilla asioilla ennen kuin haen lapsen hoidosta ja ihan siitä syystä, että isommat marketit ovat kaupungin keskustassa ja en halua ajaa edestakaisin eli ensin töistä 13km hoitopaikkaan ja sitten takas 13km kauppaan ja sit takas 13 km kotiin.

Tiedän kunnan, jossa yritetiin sanella näitä hoitoaikoja. Sanottiin, että kotona olevien vanhempien lapset saavat olla max. 8 tuntia hoidossa klo 8-16. Eräät vanhemmat nostivat tästä äläkän ja veivät asian ylöspäin. Tämän jälkeen kunnassa määräys piti perua. Kun lapselle myönnetään kokopäiväpaikka, ei saa sanella muita määräyksiä hoitoaikojen suhteen kuin päiväkodin aukioloajat.

Vainiin. Kyllä tilanne on nyt siinä jamassa että tuo on sula mahdottomuus, enkä usko että sitä kovin hanakasti aletaan kunnilta vaatimaan.

Meillä mies hakee lapsen hoidosta 16.30 ja 17 välillä, vaikka itse opiskelen ja melko usein pääsisin hakemaan paljon aikaisemmin. Meillä vaan ne pari tuntia pihalla iltapäivällä ovat lapsen hoitopäivän kohokohta, ja niinä kertoina kun olen mennyt sieltä kesken hakemaan niin on itkevän ja kitisevän lapsen saanut raahata mukanaan. Lapsi kyllä viedään vasta kymmeneksi.

Tämä nyt ei ap:n tilanteeseen ole ollenkaan verrattava, kun lapsi kerran viihtyy, mutta mietin vaan, että meidän naapurit varmaan ovat tehneet tänne pari aloitusta siitä, miten minä tulen iltapäivisin yksin kotiin "laiskottelemaan" :D.

Tuo on kyllä aika käsittämätöntä. Siis se, että ylipäänsä kotona oleva vanhempi haluaa pitää lastaan hoidossa YLI 8h/päivä!

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Meillä mies hakee lapsen hoidosta 16.30 ja 17 välillä, vaikka itse opiskelen ja melko usein pääsisin hakemaan paljon aikaisemmin. Meillä vaan ne pari tuntia pihalla iltapäivällä ovat lapsen hoitopäivän kohokohta, ja niinä kertoina kun olen mennyt sieltä kesken hakemaan niin on itkevän ja kitisevän lapsen saanut raahata mukanaan. Lapsi kyllä viedään vasta kymmeneksi.

Tämä nyt ei ap:n tilanteeseen ole ollenkaan verrattava, kun lapsi kerran viihtyy, mutta mietin vaan, että meidän naapurit varmaan ovat tehneet tänne pari aloitusta siitä, miten minä tulen iltapäivisin yksin kotiin "laiskottelemaan" :D.

Älä silti mene siihen lankaan, että lapsen pitäisi joka päivä olla yli puoli viiteen hoidossa. Lapsi on monta kertaa täysin puhki ja ylivirittynyt kun häntä tullaan hakemaan ja itkee ja kitisee sen takia vanhemmilleen. Kyllä rauhoittuminen aiemmin tekee ajoittain hyvää. Ja hyvää sinun ja lapsen suhteelle, jos yhteinen iltanne on pidempi!

[QUOTE="hoitaja";26078660]Älä silti mene siihen lankaan, että lapsen pitäisi joka päivä olla yli puoli viiteen hoidossa. Lapsi on monta kertaa täysin puhki ja ylivirittynyt kun häntä tullaan hakemaan ja itkee ja kitisee sen takia vanhemmilleen. Kyllä rauhoittuminen aiemmin tekee ajoittain hyvää. Ja hyvää sinun ja lapsen suhteelle, jos yhteinen iltanne on pidempi![/QUOTE]

Haen kyllä silloin tällöin aiemmin, siitä tiedänkin, että itku siitä tulee. Talvisin joskus kun on pimeää ja kurjaa niin tuleekin mielellään kanssani kotiin, mutta jos on kiva ilma niin mielelläni annan pojan leikkiä pihalla. Poika kun ei tosiaan ehdi aamuisin olla kuin vartin verran ulkona ennen kuin menevät jo sisälle, ja meidän lähipuistossa ei usein ole kavereita enää illalla jos sinne menemme erikseen.

Kuulostaa niiin tutulta! Samanlainen lapsi täälläkin! Aamulla tulee ensimmäisenä ja illalla haetaan viimeisenä. Ikinä ei haeta edes 10 min aikaisemmin. Usein näen, että vanhemmat tulee töistä vaikka neljältä ja menevät kotiin. Asuvat siinä lähellä ja kulkevat hoitopaikan ohi.

Näin käyttäytyy monesti lapsi, joka on jo valmiiksi väsynyt ja vähän kyllästynyt tai harmissaan esim. jos joku on kiusannut. Se, että kitisee haettaessa ei tarkoita, että ei malttaisi lähteä pois! Päinvastoin.

[QUOTE="hoitaja";26079093]Mielestäni tuollaisissa tapauksissa pitäisi voida tehdä lastensuojeluilmoitus.[/QUOTE]

En tiedä voisiko, tuskin. Tuovat kyllä myös vanhempien vapaapäivänä, mutta lakihan antaa siihen mahdollisuuden. Ja sitten sanotaan aamulla kun jäi yöunet lyhyeksi kun ei malttanut rauhoittua nukkumaan. Olen sanonut, että ei varmaan maltakaan kun kotonaolo aika on niin lyhyt. Että kokeilisivat hakea aikaisemmin niin rauhoittaisiko iltoja. Mutta ei kuulemma vaikuta. Ei sitä voi kyllä tietää kun ei ole kokeilleetkaan :/

Näissä keskusteluissa tulee jotenkin hurja olo, kun me asiantuntijat yritämme saada vanhempia miettimään tarkemmin lapsen hoidossa oloa ja vanhemmat haluavat tehdä juuri niin kuin huvittaa, kun on annettu oikeus pitää lasta hoidossa vaikka avaamisajasta sulkemisaikaan.

Ja mä olen siis tästä omastani kertonut kyllä päivähoidon johtajalle, mutta ei hän siihen voi puuttua, kun menee aukioloajan puitteissa. Ihmettelee vain, että kuinka joku pitää noin pitkää päivää joka päivä. Vanhempien vapaapäivänä on hoidossa sentäs vain 8.30-16. Ei ihan niin pitkää päivää kuin muuten. Mutta silti :/

[QUOTE="hoitsu";26079189]Näin käyttäytyy monesti lapsi, joka on jo valmiiksi väsynyt ja vähän kyllästynyt tai harmissaan esim. jos joku on kiusannut. Se, että kitisee haettaessa ei tarkoita, että ei malttaisi lähteä pois! Päinvastoin.[/QUOTE]

No tuo meidän 3-vee osaa kyllä ihan sanoa, että "en halua lähteä vielä kotiin" ja "anna minun vielä leikkiä". Se itku ja kitinä tulee sitten, kun olen kyllästynyt seisomaan pihan reunalla (siinä kyllä seison usein jonkun aikaa ja juttelen vaikka hoitajien kanssa jos heillä on aikaa) ja väkisin revin mukaani. Tietenkin poika on ihan oma iloinen itsensä hetkeä myöhemmin, ja voisinhan minä sen joka päivä käydä repimässä väkisin mukaani, mutta kun en näe mitään pahaa siinä, että leikkii kavereidensa kanssa pihalla kun kerta haluaa.

No mitäs jos ilmoitatte ihan suoraan päiväkodille että pääsen töistä klo 16 ja menen sen jälkeen ruokakauppaan ja tulen hakemaan lapset klo 16:40? Mitä ne voi? Ei yhtään mitään :D Näin mä ainakin tekisin koska jos hoitopäivä ei ylitä tunteja ja päiväkodin aukioloaikoja niin mieluummin käyn yksin kaupassa kun niiden väsyneiden lasten kanssa kun ovat joutuneet koko päivän päiväkodissa olemaan =) Rasittavampaa se on lapsille lähteä ruuhkakauppaan kun olla se ½ tuntia enemmän sielä pk:n pihalla =)

me saada ehdottaa sellaista.
puhuttiin tästä jo meidän esimiehelle, joka sanoi et me ei voida vanhempia "vaatia" hakemaan lastaan aiemmin eikä saada ehdottaa sitä niille kun niillä on se oikeus siihen hoitoaikaan klo17 asti.
sitten jos olis hätätilanne esim.henkilökuntavaje niin saadaan vanhemmilta kysyä et voisivatko hakea lapsen aiemmin et ei tule ylitöitä tms.

Bäin iltiksessäkin. yksi hoitaja haluisi sabustaa pari lasta pois ja ehfottelee vanhemmille jo yksinkulkemista. Eräs totesi, etten syotä kerrä, miksi haetaan hoidosta. Työkaveri vähän oli, ettei mulle kerrota.
Kyllä ne lapset saavat olla hoidossa, kun siitä maksetaan.

Hoitopaikka menee kiinni klo17.
Viimeisen lapsen vanhemmat tietävät, että muut lapset haetaan klo16.15 mennessä.
Viimeisen lapsen vanhemmat ovat vuorotyössä ja välillä kotona jo päivällä.
Silti lapsi haetaan aina TASAN klo17.
Voin hoitajana kertoa, et se viimenen tunti sen lapsen kanssa kaksin on ihan hirveä kitutunti. Lapsella ei enää ole leikkikavereita ja hokee vaan koska häntä haetaan ja monelta ja montako minuuttia vielä jne. Pelataan jalkapalloa, keinutaan, tehdään kaikkea, mutta se on niin puuduttavaa se viimeinen 45min-tunti. Joka ikinen arkipäivä.
Lapsella ei ole vapaapäiviä vaikka vanhemmilla olis, laittaisivat sen varmaan viikonloppunakin hoitoon jos olis mahdollista. Ja arkena hakisivat varmaan vaikka klo20 jos olis hoitopaikka auki.

Oikeesti mä tykkään mun työstä ja mehän ollaan töissä juuri niinkun on tarvetta olla, mutta mä en vaan ymmärrä tätä.
Itse hain aikanaan omani aina suoraan töistä päästyäni hoidosta ja sit käytiin kaupassa, parturissa, hammaslääkärissä tms sillä OMALLA AJALLA.

Olen puhunut, kiitos ja anteeksi.

Meidän lapsi oli vuorohoitokodissa ja pari kertaa viikossa oli yksin viimeset 1-2 tuntia klo 18-20 välillä.
Hyvin lapsi viihtyi yksinkin siellä. Keksi tekemistä itse ja hoitajan kanssa.

Näin yliopisto-opiskelijana en voi kuin ihmetellä, miten joissain kunnissa voidaan vaatia, että hoitopäivä=koulupäivän pituus. Luojan kiitos omassa kotikunnassamme ei tällaisia sanella, vaan luotetaan siihen että vanhemmat toimivat lapsensa edun mukaisesti. Esim. minä olen saanut kaksi lasta opiskeluaikana. Esikoiseni meni 2-vuotiaana pph:lle, kun aloitin graduni tekemisen. Toka muksu oli silloin masussa. Tuntiakaan en ollut koulussa, vaan kirjoitin kotona gradua. Lapsi oli hoidossa 7-8h. Jos joskus tuntui siltä, että homma ei kulkenut, lopetin siltä päivältä ja hain lapsen aiemmin. Meillä vanhemmilla voi olla niin erilaisia elämäntilanteita, erilaisia työaikoja, erilaiset voimavarat jne. Miten kunta voi vaatia esim. vain kahden tunnin hoitopäivää? Ja kytätä työaikoja. En ymmärrä.

Tällä hetkellä itselläni on luentoja vaivaiset 2h viikossa. Kotitehtäviin menee aikaa suhteessa todella paljon enemmän. On verkko-opintoja, jotka aikataulutettava itse kokonaan. Lapsillani 12 pvän hoitosopimukset, hoitoaika n. 9-16. Jos joku alkaisi minulta vaatimaan aikataulujen toimittamista, kokisin sen lähinnä loukkauksena ja nostaisin taatusti äläkän. Hoitopäivät käytän kokonaan opiskeluun, vaikka niistä luennoilla fyysisesti istun murto-osan. Kotipäivät lasten kanssa olen täysin kotiäiti, en vilkaisekaan kouluhommia.

Sitten ajatellaan vaikkapa jotain työtöntä yh-vanhempaa, jolla ei ole voimia/kiinnostusta esim. ulkoilla riittävästi lastensa kanssa. Kyllä lapsen on silloin parempi olla hoidossa säännöllinen, kokonainen hoitopäivä, jolloin rutiinit tulevat tutuiksi. Näin subjektiivinen päivähoito-oikeus palvelee sitä, että työttömyys ei periydy, vaan meillä on tulevaisuudessakin veronmaksajia. Lapsi oppii, että aamulla lähdetään ja illalla tullaan. Eikä vetelehditä koko päivää kotona ilman päämääriä.

Yhteistyössä