Lapsen hoidossa olo, mä en vaan jumankauta käsitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuodatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihmettelen, mikä "iltavuoro" se on, joka loppuu viideltä, Meidän tavallisten työlaisten normaalivuorot loppuu viideltä, iltavuoroa on vasta kuuden jälkeen.

Onneksi meidän pikku kylässä oli aikoinaan vuoroperhepäiväkoti, niin ei tarvinnu kaikenmaailman kumminkaimoja hakemaan lasta viideltä. Niin, tein lyhennettyä työaikaa 9-15 tai 12-18.15. Ja mies töissä 100km päässä 8h+riúokatunti+matkat-osin reissuhommia. Eli hoitovuorot ilmoitettiin mun työvuorojen mukaan, joskus mies pääsi hakemaan aikaisemmin, mutta kun aamuisin ei voinut tietää hänen työnsä kulkua, niin jos tulikin aikaisemmin, niin sai odotella, että kerkesivät syömään heille varatut ateriat.

Harmitti kyllä kun ei sen tarkemmin voinut työaikoja antaa, varsinkin silloin jos meidä muksut oli viimeiset, mutta hoitajat sanoivat, että joko lähtevät kotiin tai valmistelevat seuraavaa päivää- tekemistä riittää kuitenkin. OLI KYLLÄ MUUTENKIN HUIPPUPAIKKA JA HYVÄ FIILIS SIINÄ PÄIKKÄRISSÄ.

Silloin ei haitannut, jos jotku oli vielä pitempään.

Nokun meillä on se subjektiivinen oikeus ja sitten kaikkialla sätitään laiskoja kotiäitejä, jotka ei oo valmiita menee töihin ja repii viel vauvaa ylös mihin vuorokauden aikaan tahansa jne.

Jos hoidosta maksetaan vaikka 09-17 niin sit se on niin. Ei pitäisi kuulua sille hoitajalle mitä se vanhempi tekee. Onko käynyt mielessä, että sillä vanhemmalla voi silloin vapaapäivinä (joita vuorosekatyötä tekevällä ei välttämättä ole joka viikko arkena..) jotain pakollisia menoja? Ehkä hän on mielenterveyskuntoutuja, joka on palannut työelämään, mutta käy viikottain terapiassa. Ehkä hänellä on joku sairaus ja sen takia lapsi pidetään hoidossa toisen vanhemman työajanloppuun saakka. On kuitenkin oletettavaa, että jos vuorotyötä tekevän lapsen hoitopaikka menee kiinni klo 17, että se menee sen vanhemman mukaan jonka työaika on päiväaika. Entäs sitten kun se vuorotyötä tekevä on ollu vaikka aamuun töissä, päivä on merkitty vapaaksi, mutta nukkumaan on päässy vaikka klo 09 aamulla? Pitääkö silloin vanhemman olla hoitamssa pientä lasta? (itse tuossa parivuotta sitten vetäsin 30h valvoen parin työvuoron välissä ja voin kertoa että siinä sai isäntä syöttää väsymyksestä ulisevalle eukolle sapuskaa ja työntää nukkumaan ilman hampaiden pesua kun kotio pääsi, mietin vaan että siinä hapessa kun oottelis että toinen vanhempi tulee kotia hoitaa lasta, mennään sellasille aalloille, että on hyvä puhua jo lastensuojelun tarpeesta)

Sitten yks hieno: minulla on työ, joka loppuu tietyllä kellon lyömällä, mutta jos jokin poikkeus tapahtuu, minä olen se, joka sinne jää, minä olen se, jonka on odotettava kiiretilanteessakin että joku ottaa minun paikkani. Minä olen kerran odottanut tunnin esimiestä paikalle ottamaan hommani vastaan, että pääsen rajun, syyttäjän sanoin "hengenvaarallisen tilanteen" jäljiltä lääkäriin. Se on aika kyynel, jos minä en saa mahdollisuutta olla kotona niin kauan lasten kanssa kun mies joko saa tulot millä voin opiskella uuden ammatin tai työajat jolloin hoidosta haku ei ole minusta kiinnni, mikäli hoidossa joudutaan jopa venyttämään vuoroa. Olen ajatellut hakea paikan kuitenkin siten, että minulla on vuoronloputtua aikaa työmatkaan + noin tunnin viivästykseen, jolloin ei tule sitä yliajan mielipahaa. Ehkä iloa, kun ne lapset lähtikii jo näin ajoissa kun ei tuu omia esteitä.

näitä on ja pysyy palsta täynnä :(
Nämä vänkää lapsen hoitoon vapaapäivinään vedoten että minulla on kaupassa käynti ja hammaslääkäri en voi sinua hakea kesken päiväunienkaan, totuus saattaa olla että hammaslääkäri on klo 10.00 ja sitä ennen käyty kaupassakin mutta olehan nyt koko rahan edestä hoidossa,siitähän mulle maksetaan, sitähän sä kysyit.

Meillä kun lapsukainen tulee siihen ikään että hoitoon pitäisi mennä ongelmana voi olla pienessä kaupungissa hoitopaikan löytäminen. Teen itse kaksivuorotyötä kolmen viikon kiertävässä työvuorolistassa. Jokaisesta viikonpäivästä tulee kolmen viikon aikana aamu (noin 7-15), ilta (noin 15.30-22) ja vapaapäivä. Rakastan työtäni enkä halua vaihtaa työpaikkaa lapsen takia, uskon että lapsukaiseni sopeutuu myös työvuoroihini.
Olemme suunnitelleet jo valmiiksi että jos vain työaikamme mieheni kanssa menevät sopivasti ei lapsen tarvitse joka päivä edes mennä hoitoon. Jos mies esimerkiksi aamuvuorossa ja minä illassa, lapsi on aamun minun kanssani, menee siihen asti isovanhemmilleen kunnes mies pääsee töistä (eli tunti suunnilleen) ja sitten saavat olla kotona. Jos toisella vapaata, lapsi tulee olemaan aina silloin kotona kun joskus taas sitten joutuu menemään viikonloppunakin hoitoon johonkin, en tiedä onko kaupungissamme sopivaa hoitopaikkaa vuorotyöläisen lapselle..

Tulipas sekava selostus mutta toivottavasti ymmärrettävä. Pointtini siis ehkä olikin että haluan ainakin meidän lapsemme olevan hoidossa vain silloin kun pakollista. Kavereita lapselle löytyy kyllä muualtakin kuin hoidosta. :)

Meille tärkeintä on että lapsen hoitopäivät pysyy mahdollisimman lyhyinä ja vapaapäiviä on aina kun mahdollista. Ja joo, en ymmärrä ellei muut vanhemmat pyri samaan aina jos mahdollista. Jos mua väsyttää 8 tunnin työpäivän jälkeen niin kai helvatta väsyttää sitä lastakin? ja joo, jos mulla on keskellä viikkoa vaan yksi vapaapäivä, niin miksi sillä lapsella ei saisi olla? ei lapsista pääsääntöisesti myönnetä mitään tiettyä määrää vapaapäiviä viikossa, jos ette tienneet. Ihan hullu ajatuksin. Nykyihminen on ITSEKÄS, se on se avainsana. Ja se on helppo peittää tekeytymällä masentuneeksi ja väsyneeksi, mitä tuntuu joka toinen nykyään olevan läpi elämänsä. "Masentunutta" kun ei saa saa kyseenalaistaa eikä hänen tekojaan. Ja joo, kyllä tiedän mitä se OIKEA masennus on, nämä musta-tuntuu-masennukset on asia erikseen.

[QUOTE="vieras";26077483]No meidän kunnassa taas on esim. ihan sääntö, että lapsen hoitoaikaa on vain se aika kun vanhempi on töissä/opiskeluissa. Jos vanhempi on kotona niin pitempiä hoitopäiviä kuin klo.15 saakka ei edes myönnetä, ellei ole jotain painavaa syytä. Ja niin sen pitäisikin olla.[/QUOTE]

Kuinka todistetaan se että vanhemman tarvitsee esim.opiskelun takia viedä lapsi päiväkotiin? Ei kaikissa opintomuodoissa näy lukkarissa mitään, esim. luennot, omalla ajalla opiskeltavat jutut aikuispuolella, yms.

Niin pitkään kun on olemassa subjektiivinen päivähoito- oikeus, on ainakin mulle ihan turha tulla sanomaan mitään etten saisi viedä lasta päiväkotiin vaikka vapaapäivilläni. Toki siinä on sivulauseessa sellainen huomautus että meidän lapsi ei ole koskaan viimeinen haettava ( aina haetaan viimeistään klo:16 ) ja hän on aina meidän lomat kotona. Lisäksi meillä on soppari että lapsella on vapaita, niin että on pääsääntöisesti 4pv/vko hoidossa ja 3 kotona.

Se on ihmeellistä että kotona makaavat saavat viedä lapsensa "saamaan virikkeitä" mutta työssäkäyvillä/ opiskelevilla ei saisi olla mitään tekemisiä niin että lapsi on hoidossa.

Kuinka todistetaan se että vanhemman tarvitsee esim.opiskelun takia viedä lapsi päiväkotiin? Ei kaikissa opintomuodoissa näy lukkarissa mitään, esim. luennot, omalla ajalla opiskeltavat jutut aikuispuolella, yms.

Niin pitkään kun on olemassa subjektiivinen päivähoito- oikeus, on ainakin mulle ihan turha tulla sanomaan mitään etten saisi viedä lasta päiväkotiin vaikka vapaapäivilläni. Toki siinä on sivulauseessa sellainen huomautus että meidän lapsi ei ole koskaan viimeinen haettava ( aina haetaan viimeistään klo:16 ) ja hän on aina meidän lomat kotona. Lisäksi meillä on soppari että lapsella on vapaita, niin että on pääsääntöisesti 4pv/vko hoidossa ja 3 kotona.

Se on ihmeellistä että kotona makaavat saavat viedä lapsensa "saamaan virikkeitä" mutta työssäkäyvillä/ opiskelevilla ei saisi olla mitään tekemisiä niin että lapsi on hoidossa.

Mikä sitten on sun ongelma? eikö ole hyvä että asia muuttuisi siihen suuntaan että kukaan ei veisi lastaan viihdytettäväksi sinne päiväkotiin kun ei itse viitsi, vaan se olisi niiden paikka jotka oikeasti tarvii hoitoa?

[QUOTE="opiskelija";26079948]
Sitten ajatellaan vaikkapa jotain työtöntä yh-vanhempaa, jolla ei ole voimia/kiinnostusta esim. ulkoilla riittävästi lastensa kanssa. Kyllä lapsen on silloin parempi olla hoidossa säännöllinen, kokonainen hoitopäivä, jolloin rutiinit tulevat tutuiksi. Näin subjektiivinen päivähoito-oikeus palvelee sitä, että työttömyys ei periydy, vaan meillä on tulevaisuudessakin veronmaksajia. Lapsi oppii, että aamulla lähdetään ja illalla tullaan. Eikä vetelehditä koko päivää kotona ilman päämääriä.[/QUOTE]

Maailman parhaimpia selityksiä ilmiölle, jota ei pitäisi olla olemassakaan, eli vanhemmuuden ulkoistamiselle.

Kyllä jokaista vanhempaa pitää kannustaa olemaan vanhempi, eikä minkään automaation pitäisi sallia luistamaan vanhemmuudesta.

Kotonaan lapsia hoitavien lapsistakaan ei tule työttömiä sen takia, että sieltä ei joka aamu lähdetä yksivuotiaasta asti päiväkotiin.

näitä on ja pysyy palsta täynnä :(
Nämä vänkää lapsen hoitoon vapaapäivinään vedoten että minulla on kaupassa käynti ja hammaslääkäri en voi sinua hakea kesken päiväunienkaan, totuus saattaa olla että hammaslääkäri on klo 10.00 ja sitä ennen käyty kaupassakin mutta olehan nyt koko rahan edestä hoidossa,siitähän mulle maksetaan, sitähän sä kysyit.

:)

[QUOTE="vieras";26080654]Mikä sitten on sun ongelma? eikö ole hyvä että asia muuttuisi siihen suuntaan että kukaan ei veisi lastaan viihdytettäväksi sinne päiväkotiin kun ei itse viitsi, vaan se olisi niiden paikka jotka oikeasti tarvii hoitoa?[/QUOTE]

Miten määritellään se milloin tarvitsee hoitoa?
Tekstissä johon viittasin sanottiin että on sääntö jonka mukaan lapsen hoitoaikaa on aika jonka vanhempi opiskelee/ on töissä. Miten siis todistetaan se että on vaikka siellä opiskelemassa? Miten keikkatyötä tekevä osoittaa työvuoronsa?

Miksi lapsi ei voisi olla silloin päiväkodissa vaikka vanhemmalla olisi vapaapäivä, jos lapsen hoitoajat eivät yleensäkään veny ja lapsella on vapaatakin?

[QUOTE="vieras";26080604]Meille tärkeintä on että lapsen hoitopäivät pysyy mahdollisimman lyhyinä ja vapaapäiviä on aina kun mahdollista. Ja joo, en ymmärrä ellei muut vanhemmat pyri samaan aina jos mahdollista. Jos mua väsyttää 8 tunnin työpäivän jälkeen niin kai helvatta väsyttää sitä lastakin? ja joo, jos mulla on keskellä viikkoa vaan yksi vapaapäivä, niin miksi sillä lapsella ei saisi olla? ei lapsista pääsääntöisesti myönnetä mitään tiettyä määrää vapaapäiviä viikossa, jos ette tienneet. Ihan hullu ajatuksin. Nykyihminen on ITSEKÄS, se on se avainsana. Ja se on helppo peittää tekeytymällä masentuneeksi ja väsyneeksi, mitä tuntuu joka toinen nykyään olevan läpi elämänsä. "Masentunutta" kun ei saa saa kyseenalaistaa eikä hänen tekojaan. Ja joo, kyllä tiedän mitä se OIKEA masennus on, nämä musta-tuntuu-masennukset on asia erikseen.[/QUOTE]

Juuri näin. Itsekin arvostan sitä, että lapset ovat mahdollisimman vähän hoidossa ja vapaalla aina kun mahdollista. Sumplimista se vaatii ja joustoa vanhemmilta, mutta ei se mahdotonta ole.
Meillä lapset olivat hoidossa klo 8-16. Mulla työaika 7h45min/pv + 30-50min. työmatka suuntaansa. Tiettynä päivinä kuukaudessa on tarvetta ylitöille. Mies taas on yrittäjä ja työmatka vähintään se, mikä minullakin, välillä paljon enemmänkin. Mulla on jonkun verran likumaa (toimistossa oltava klo 9-15 välisen ajan), mutta toisaalta taas aika aikataulutettu työ, palavereja jne.
Meille on hyvin riittänyt sen 8h hoitoaika. Olisiko myöhästymisiä hakemisessa jollain 10minuutilla ollut kerran-pari sen muutaman vuoden aikana. Ollaan aina miehen kanssa sumplittu, että kuka vie ja kuka hakee, miten milloinkin hoidetaan. Ei ole helppoa, mutta minusta kuitenkin tarpeellista lasten hoidon kannalta.
Ja sit viel mitä tulee siihen, että pidetään hoitoaika varulla isompana: itse kysyin meidän pk-n johtajalta, että kannattaako hoitosopimus tehdä alkamaan klo 7.30, koska meillä olisi joskus tarvetta tuoda lapset jo silloin hoitoon. Johtaja sanoi, että laittakaa hoitosopimukseen se normaali hoitoaika ja ilmoittakaa, jos on tarvetta tuoda klo 7.30. Että sen muutaman kerran takia ei tarvitse hoitoa aikaisemmaksi sopia. Näin tehtiin ja hyvin on toiminut :)

[QUOTE="hoitaja";26080689]Maailman parhaimpia selityksiä ilmiölle, jota ei pitäisi olla olemassakaan, eli vanhemmuuden ulkoistamiselle.

Kyllä jokaista vanhempaa pitää kannustaa olemaan vanhempi, eikä minkään automaation pitäisi sallia luistamaan vanhemmuudesta.

Kotonaan lapsia hoitavien lapsistakaan ei tule työttömiä sen takia, että sieltä ei joka aamu lähdetä yksivuotiaasta asti päiväkotiin.[/QUOTE]

Hyvin sanottu! :)

[QUOTE="hoitaja";26080689]Maailman parhaimpia selityksiä ilmiölle, jota ei pitäisi olla olemassakaan, eli vanhemmuuden ulkoistamiselle.

Kotonaan lapsia hoitavien lapsistakaan ei tule työttömiä sen takia, että sieltä ei joka aamu lähdetä yksivuotiaasta asti päiväkotiin.[/QUOTE]

Kaikilla ei ole ihanteelliset kotiolot, se on surullista, mutta niin totta. Olisihan se hienoa, jos kaikki osaisivat tarjota lapsilleen laadukasta varhaiskasvatusta. Ja omasta tahdostaan kotivanhempana oleva varmasti osaakin. Mutta kysymys kuuluukin, kuka sitten kannustaa oikeanlaiseen vanhemmuuteen? Jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan, jäävät jo valmiiksi hukassa olevat vanhemmat taatusti totaalisen yksin.

Mutta alunperinhän tämä ketju ei ollut subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta/oikeutuksesta sen olemassaoloon. Mutta itse pitäisin sen poistamista jälleen kerran vain suurena virheenä. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.

Ja sit viel mitä tulee siihen, että pidetään hoitoaika varulla isompana: itse kysyin meidän pk-n johtajalta, että kannattaako hoitosopimus tehdä alkamaan klo 7.30, koska meillä olisi joskus tarvetta tuoda lapset jo silloin hoitoon. Johtaja sanoi, että laittakaa hoitosopimukseen se normaali hoitoaika ja ilmoittakaa, jos on tarvetta tuoda klo 7.30. Että sen muutaman kerran takia ei tarvitse hoitoa aikaisemmaksi sopia. Näin tehtiin ja hyvin on toiminut :)

Tuo varmaan on ihan ok, jos ne tietää hyvissä ajoin etukäteen ne pidemmät päivät. Itselleni se tieto tulee jopa vasta saman päivän iltapäivänä, että mihin aikaan pääsen lähtemään, joten ei oikein onnistu meillä noin. Tietysti jos tiedän aamulla jo monelta haen, niin kerron toki! Ja kuntakohtaisia eroja on myös noiden asioiden tiukkuudessa, olen huomannut. Täällä sovitusta myöhästyminen on oikeasti aika vakava juttu....

Yhteistyössä