lapsen hoitotuesta tietävät,huom!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uuno
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uuno

Vieras
Hei!

lapseni on saanut hoitotukea (sitä alinta) ja nyt viimeisimmällä osastojaksolla lääkärit ja terapeutit olivat sitä mieltä että olisi perusteltua saada korotettua hoitotukea.
Mutta nyt kysynkin että miten sitä korotettua tukea haetaan? Kelan lääkäritkö sen päättää saako sitä? Onko hakemus eri kuin tää alimman tuen hakemus,ts. täytyykö hakemukseen erikseen mainita että hakee korotettua tukea?
Suurkiitos jos osaat auttaa! :flower:

jakela ei mielellään myönnä mitää. meille kans lääkäri suositteli korotettua hoitotukea ja vuoden ajalta takautuvasti niin saatiin se pienin tuki ja ei takautuvia. tein valituksen ja edellenkääm tuki ei noussut mut takautuvat saatiin kuitenki

Muista kirjoittaa kaikki "rasitteet" mitä teille arjessa tulee vastaan verraten ns. normaaliin lapseen. Kirjaa vaikka esille päivittäin ne asiat mitä teet ns. ylimääräistä, mitä siihen käytät...onko se enemmän vessapaperia, suurempi määrä pyykkiä---> pesuaineen kulutus, vesimaksu, sähkölasku, vaatteiden kuluminen jne... olet oikeutettu siihen siinä missä me muutkin, joten älä alkaa miettimään sitä, että onko mikään liikaa.

Kiitos vastanneille! :flower:

Tää on muuten tosi vaikeeta täyttää tää hakemus,vaikka tiedättehän te sen. =)

Ja sitten kun tää on mun ainokainen lapseni niin mä en oikeesti tiedä minkälaista on ihan terveen lapsen kanssa.Vaikka onhan noita kummi-ym lapsia lähipiirissä mut eihän se ole sama ku oman lapsen kanssa...
No täytyy taas vaan yrittää,eihän sitä muutakaan voi. :/

Minä suosittelen täälläkin sosiaalihoitajan apua siinä hakemuksen täytössä. Meillä lääkäri neuvoi käyttämään hänen apuaa, löytyi samalta poliklinikalta. Hän on tottunut täyttelemään näitä hakemuksia ja osaa johdatella hyvin kysymyksiä, kuinka poikkeaa normaalista arjesta. Lääkäri lähetti hänelle oman lausuntonsa hakemuksen liitteeksi laitettavaksi, joten hän pystyi ennen sovittua aikaa tutustumaan millaisesta tapauksesta on kyse. Minä en ainakaan olisi itse osannut laittaa kaikkea mahdollista, olisin laittanut vain sen suurimman hankalaluuden.

Terapeutin kanssa jutellessa tämä sanoi, että paljon riippuu varmaan juuri hakemuksesta, sillä hänellä on tapauksia, jotka saavat perustukea, kun taas toiset 'helpommat' tapaukset saavat korotettua.

Minä kävin ensin juttelemassa sen sosiaalihoitajan(tai mikä hän nyt viralliselta nimitykseltään on?) Hää osasi todella hyvin kertoa mitä kaikkea kannattaa laittaa hakemukseen ja että tosiaankin ihan kaikki mitä ikinä mieleen tulee, vaikka se itsestä tuntuisi tyhmältä. Me saimme alhaisinta tukea, enkä kyllä muuta odottanutkaan, mutta sekin olisi varmasti jäänyt saamatta ilman että kirjoitin kaikki arkipäivän asiat suunilleen siihen hakemukseen. Kova työ siinä on, mutta varmasti kannattaa.

Yhteistyössä