Lapsen hurjahko pituuskasvu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Khimaira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Khimaira

Vieras
Miten teillä on neuvolassa tartuttu lapsen voimakkaaseen kasvuun?

Minä olen lyhyt ja mies normaalimittainen, joten lapsikaan ei voi olla pitkä. Vaan kun kasvaa +4 käyrällä :laugh::ashamed:

Käytiin just lääkärissä ja hän laittoi lähetettä lastenklinikalle lisäselvitysten tarpeesta..Huoh. Onneksi ei ole mitään selkeitä oireita mistään vakavasta, ainoastaan tuo kasvu.

Miten teillä on neuvolassa tartuttu lapsen voimakkaaseen kasvuun?

Minä olen lyhyt ja mies normaalimittainen, joten lapsikaan ei voi olla pitkä. Vaan kun kasvaa +4 käyrällä :laugh::ashamed:

Käytiin just lääkärissä ja hän laittoi lähetettä lastenklinikalle lisäselvitysten tarpeesta..Huoh. Onneksi ei ole mitään selkeitä oireita mistään vakavasta, ainoastaan tuo kasvu.

Voi hyvää päivää! Että jatkotutkimuksiin! Meillä tyttö kasvoi huimat 12cm yhtenä vuotena. Ei siitä kummemmin neuvolassa noteerattu. Sai silloin vuohenmaitoa. Vaatteita kylllä piti uusia useita kertoja vuoden aikana.

Meillä tytöllä ensimmäisenä kiinnitettiin huomiota kasvun kiihtymiseen. Lisäselvityksillä (aivokuvaukset, luustoikä) selvisi että tyttömme 6v murrosikä oli jo käynnistynyt. Mentiin ikätasolla 12v. Vaarana oli että kuukautiset olisivat alkaneet ihan kohta ja yleensä kuukautisten jälkeen tytöt ei kasva enää kuin muutaman sentin joten aikuisiän pituus olisi jäänyt tosi lyhyeksi. Lisäksi se hormoonimyllerrys ja kuukautiset tuossa iässä :( Aloitettiin hormooni jarrutushoito joka kesti 12v. saakka. Lisäksi tutkittiin ettei taustalta löydy esim.aivokasvainta joka joskus aiheuttaa ennenaikaisen murrosiän.

Eli kannattaa mennä lisätutkimuksiin. Välttämättä mitään tälläistä ei löydy, mutta parempi aina tutkia :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äipykkä;27386840:
Meillä tytöllä ensimmäisenä kiinnitettiin huomiota kasvun kiihtymiseen. Lisäselvityksillä (aivokuvaukset, luustoikä) selvisi että tyttömme 6v murrosikä oli jo käynnistynyt. Mentiin ikätasolla 12v. Vaarana oli että kuukautiset olisivat alkaneet ihan kohta ja yleensä kuukautisten jälkeen tytöt ei kasva enää kuin muutaman sentin joten aikuisiän pituus olisi jäänyt tosi lyhyeksi. Lisäksi se hormoonimyllerrys ja kuukautiset tuossa iässä :( Aloitettiin hormooni jarrutushoito joka kesti 12v. saakka. Lisäksi tutkittiin ettei taustalta löydy esim.aivokasvainta joka joskus aiheuttaa ennenaikaisen murrosiän.

Eli kannattaa mennä lisätutkimuksiin. Välttämättä mitään tälläistä ei löydy, mutta parempi aina tutkia :)

Tuota hormonaalista asiaa juuri epäiltiin, jota nyt sitten aletaan selvittelemään. Pojan kohdalla ei ole niin suurta ongelmaa, koska heillä pitsuuskasvu ei koe sellaista pysähtymistä kuten tytöillä kuukautistan alkamisen jälkeen.

Mun poikakin on nyt 6-v ja öbaut 4 vuotiaana aloitti tasaisen yläkäyrillä kasvamisen. Nyt on pituutta 136cm.

Meidän esikoinen on koko ikänsä mennyt sujuvasti reilusti plussakäyrillä, nyttemmin tilanne tasaantunut useammaksi vuodeksi sinne +4 käyrälle. Tavallista rajumman räkätaudin yhteydessä lääkäri laittoi lähetteen endokrinologille tarkempiin tutkimuksiin, neuvolalääkäri ei asiaan käestänyt ollenkaan koska lapsi kasvoi omalla käyrällään tasaisesti ja sukurasitetta pitkistä miehistä löytyy.

Kävimme eskarilaisen kanssa juoksemassa pariin otteeseen endokrinologilla emmekä juurikaan hullua hurskaammaksi tulleet. Luustoikä keulii sen pari kolmevuotta, muutoin verikokeiden arvot aivan normaalit. Totesi myös sukurasitteen painavaksi. Magneettikuvauksesta kieltäydyimme, koska se olisi jo mennyt hiusten halkomiseksi, ja poika itse jo fiksuna kaverina kärsi moisesta "tökkimisestä" ja tutkittavana olemisesta. Jatkossa hän käy joka vuosi koululääkärin tarkastuksessa juurikin pituuskasvunsa takia. Ja jos tässä matkan varrella ilmenee jotain, niin luonnollisesti asiasta otetaan yhteyksiä eteenpäin.

Mun poikakin on nyt 6-v ja öbaut 4 vuotiaana aloitti tasaisen yläkäyrillä kasvamisen. Nyt on pituutta 136cm.

Meillä lapset menee samaa luokkaa. Ehkä sentin, pari ovat olleet lyhyempiä tuossa iässä. Ikävää on se, että lapsia luullaan sitten ikäisiään vanhemmiksi ja odotetaan osaavan asioita, käyttäytyvän ikätasollaan. Ikä saattaa heittää 5 vuottakin.

Mun esikoinen on aina kasvanut +3 käyrää pituudessa. Kouluunmeno tarkastuksessa keväällä oli pituutta 135cm (poika täyttää nyt marraskuussa 7v eli oli silloin 6,5v). Sukurasitetta ei juurikaan ole, itse olen 164cm ja mies 175cm, muutama päälle 180cm mies löytyy suvusta, mutta ei sen pitempia.

Meillä ei neuvola ole asiaan puuttunut, varmaan sen takia, että kasvu omalla käyrällä on ollut tasaista. Mutta dysfasian takia ollaan oltu lasten neurologilla ja hän selvitteli myös tota pituuskasvu (luustoikä, kromosomit) ja niissä ei ainakaan ollut mitään, kaikki ok. Eli ei meillä ainakaan syystä siihen pituuskasvuun ole.
Ja muut lapset ovat keskimittaisia, 5v pikkuveli on nollakäyrällä :D

FreezeCat: meillä kun tuota sukurasitetta ei ole, niin on sen takia heidän mielestään tutkittava asia.

Käykää ihan avoimin mielin siellä lastenklinikalla juttelemassa tilanteesta ja kuuntelemassa, mitä he ovat mieltä asiasta. Ja voihan se hyvänen aika olla harmitontakin, nykyään lapset ovat todella rohkeita kasvamisessaan, joten hyvähän se on poissulkea ihan mielenterveytensä vuoksi ylimääräiset huolenaiheet pois. Ja jos sieltä sitten sattuisikin löytymään jotain, niin saa heti tukea ja tietoa miten mennä jatkossa eteenpäin.

Koko ajanhan tässä meillä täytyy olla sillai tarkkana kuitenkin pojan kasvamisesta, että jos huomataan jotain tavanomaisuudesta poikkeavaa, niin herkemmin sitten vain on lähdettävä eteenpäin. Ja vaikka meillä esim. todettiin hormonikokeissa että kaikki on ok, niin kuitenkin merkkejä on ryhdyttävä jo nyt tässä vaiheessa - lapsi on kahdeksan vuotias - lähdettävä sillä silmällä katsomaan... Toivottavasti tuo hänen rohkea pituuskasvunsa nyt ymmärtää jossain vaiheessa tasoittua, jotta jää sitten tuonnemmaksi sitä voimaa hormonaalisen kehityksen tuomaan kasvuun, mutta...mene ja tiedä.

Mutta. Käykää ihmeessä ainakin ensimmäisellä kerralla ja itsehän te teette päätökset jatkotoimenpiteistä, lääkäri voi vain niitä suositella. Te vanhempana teette lopulliset päätökset.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Meillä lapset menee samaa luokkaa. Ehkä sentin, pari ovat olleet lyhyempiä tuossa iässä. Ikävää on se, että lapsia luullaan sitten ikäisiään vanhemmiksi ja odotetaan osaavan asioita, käyttäytyvän ikätasollaan. Ikä saattaa heittää 5 vuottakin.

Sepä se..Muistan millaisia katseita poika ( tai siis äiti..) sai osakseen kun istui rattaissa..Toki hän on kasvanut aina +2 käyrällä, mutta sitten tuli tuo rajumpi pyrähdys.

Miten pitkiä te vanhemmat olette?
Minähän olen vain 155cm ja mies 180cm.

Itse olen aikoinani ollut kookas lapsi ja ekaluokkalaisena olin esimerkiksi 140cm pitkä, tokalla 147cm. Kävin myös lääkärillä arviossa mutta mitään tavallisesta poikkeavaa ei todettu ja sain ihan normaalin ennusteen myös aikuisiän pituudesta (170-175cm). Hyvä kuitenkin käydä tarkastauksessa jos siihen nähdään aihessa, on ainakin varman päälle sitten:)

[QUOTE="äippä12";27387082]Itse olen aikoinani ollut kookas lapsi ja ekaluokkalaisena olin esimerkiksi 140cm pitkä, tokalla 147cm. Kävin myös lääkärillä arviossa mutta mitään tavallisesta poikkeavaa ei todettu ja sain ihan normaalin ennusteen myös aikuisiän pituudesta (170-175cm). Hyvä kuitenkin käydä tarkastauksessa jos siihen nähdään aihessa, on ainakin varman päälle sitten:)[/QUOTE]

Mulla taisi kyllä murrosiän ihan ensimmäisiä merkkejä ilmetä 7-vuotiaana, rinnat alkoi kasvaa ja kainalokarvat;) Mutta se ei liene kovin kummallista, joskin hieman ajoissa taisivat merkit ilmetä.

..ja joo, ympäristön reaktiot on aina niitä asian raskaimpia puolia. Että kun sitä pitää siunailla ja taivastella, eikä niin millään voi ymmärtää että - oho, ollaankos me kuitenkin kaikki ihan erilaisia ihmisiä :O?! Ei kait...

Ympäristön paineet ovat valtaisat, joko ollaan laittamassa ikätasoaan suurempiin taitosaappaisiin eikä suostuta ymmärtämään kronologista ikää tai sitten luokitellaan aika suvereenisti epänormaaliksi tapaukseksi. Mutta. Siihenkin turtui ajastaan. Oppi suodattamaan tehokkaasti pöljät kommentit pois, oppi entistä suoraselkäisemmäksi. Onneksi esikoistamme on siunattu mahtavalla hurttihuumorilla eli hän itse on sillä peilannut asioita sujuvasti. Nyt iän myötä osaa myös suhteuttaa itsekin asioita eikä oikeasti pidä itseäään yhtään sen erityisempänä ja erikoisempana ihmettelyn aiheena kuin ketään muutakaan vastaantulevaan. AIkaisemmin mulle ainakin tuli sellainen olo, että häntä pitää lähteä ikään kuin varjelemaan ihmisten todella kylmiltäkin huomautteluilta, mutta onneksi meidän perheen sisäinen olotilamme sekä lapsen oma luja kypsyystaso on tasoittanut monia tilanteita. Katsotaan miten perässä tulevien sisarustensa kanssa käy :)...

Mä ite oon sen 178cm, mies on 184 cm.

Viimeksi muokattu:
Sepä se..Muistan millaisia katseita poika ( tai siis äiti..) sai osakseen kun istui rattaissa..Toki hän on kasvanut aina +2 käyrällä, mutta sitten tuli tuo rajumpi pyrähdys.

Miten pitkiä te vanhemmat olette?
Minähän olen vain 155cm ja mies 180cm.

Minä about 173cm ja mies 186cm. Toki molempien suvusta löytyy todella pitkiä ihmisiä. Että sinänsä varmaankin sukuvika. Välillä on tuota kasvua mietitty, mutta enemmän on oltu huolissaan siitä, kun paino jää kaikilla alakanttiin.