Lapsen isä ei halua että imetän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 14+5
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

14+5

Vieras
Miehen kanssa esikoinen tulossa. Olen toisella kolmanneksella vasta, molemmat ollaan pikkuisesta todella innoissamme, mutta eilen tuli tällainen tilanne:

Juttelimme ja mietimme tulevaa. Yhtäkkiä mies totesi että "et saa sitten ruveta imettämään, minäkin haluan pystyä syöttämään". Olin aika ällikällä lyöty. Ihana ajatus, että isä haluaa osallistua ja saakin ja pitääkin, mutta kyllä minä haluaisin imettää, jos se vain on mahdollista (ei tietenkään kaikilla onnistu). Kuitenkin siinä on niin paljon positiivisia puolia, vaikka en pidä yhtään huonona sitäkään, että lapsi on pulloruokinnalla. Menin tästä vähän hämilleen enkä osannut oikein sanoa mitään. Miten itse reagoisitte, onko jollain tullut saman tyyppistä tilannetta eteen? Miten selittäisin miehelle, miksi imettäminen kannattaa/miksi haluan imettää jos voin? Vai pitäisikö olla imettämättä koska isä haluaa niin?

Kyllä se on Sinun päätös imetätkö vai et. Vauva voi syödä sekä pullomaitoa että tissimaitoa. Tuskin se isi on kaikkia päiviä, saatikka öitä, valmiudessa syöttää vauvaa.
Sä voit vaikka pumpata maitoa pakastimeen ja isi voi sit syöttää pullosta niin pääset vaikka YKSIN kauppaan :).

toki tiedän että voi olla sekä pullo- että rintaruokinnalla ja voin pumpata rintamaitoa, menin vain jotenkin niin hämilleen etten osannut tätäkään miehelle selittää:D Ja jotenkin se kuulosti olevan niin ehdoton "älä imetä ollenkaan" että kuulosti korviin pahalta. Ja mies kuulosti jotenkin siltä, että pitäisi imettämistä jotenkin outona eikä haluaisi "katsella" sitä o.O En tiedä, ensimmäinen raskaus, ehkä tekee hiukan herkäksi :')

Ihan alussa sai isi juottaa pullosta pumpattua rintamaitoa mutta kyllä korvikettakin alkoi myöhemmin saamaan aina välillä. Kyllä se rintamaito on parempaa vauvalle ja varmasti isille löytyy vauvanhoitohommia.. :D

Kyllä mä imettäisin jos maitoa tulisi. Samaa ehdotan kuin muutkin että jos isä nyt välttämättä haluaa tuohon "sekaantua" niin pumppaat omista rinnoistasi osan ja isä voi syöttää sen pullosta.
Saanko kysyä et minkä ikäisiä olette miehes kanssa ap? Kuulostaa vaan mun korvaan oudolta et joku mies pyytäisi ettei vauvan äiti imetä..

Meilläkin mies oli vähän vastaan tuota imetystä. Nyt vauva 6kk ja imetys sujuu tosi hyvin. Alku kuukausina vauvalle piti antaa myös korviketta 1-3kertaa päivässä joten isä sai myös syöttää ja vauva tottui myös pulloon. Nyt voin käydä esim kaupassa/salilla ym huoletta.

Mulla on ainakin vakaa aikomus pumpata maitoa talteen heti kun/jos sitä vaan tarpeeksi tulee (rv28 menossa ja rintapumppu jo hankittu). Samalla sitten pullo isälle ja syöttämään. Juurikin sen tähden, että haluan antaa isällekin tuon syöttömahdollisuuden (onhan se nyt ihen eri asia syöttää pientä tuhisevaa vauvaa, kuin vaikka vaihtaa vaippaa, eli en todellakaan halua omia tuota syömistä). Lisäksi olisi tietenkin tosi kiva, jos joku satunnainen vauvaton menokin onnistuisi minulta joskus :).

Kyllä se on Sinun päätös imetätkö vai et. Vauva voi syödä sekä pullomaitoa että tissimaitoa. Tuskin se isi on kaikkia päiviä, saatikka öitä, valmiudessa syöttää vauvaa.
Sä voit vaikka pumpata maitoa pakastimeen ja isi voi sit syöttää pullosta niin pääset vaikka YKSIN kauppaan :).

Siinä on vaan se vaara, että vauva tottuu pulloon eikä huoli rintaa. Näin kävi minulle. Kun pumppasisin, maidontulo ehtyi pikkuhiljaa. Eli EN SUOSITTELE SITÄ!

• Tykkää
Reactions: Kellie
[QUOTE="vieras.";29757464]Kannattaa näissä hyvissä suunnitelmissa ottaa huomioon vaihtoehto Cee: kaikki eivät heru pumpulle, vaikka maitoa muuten tulisi riittävästi.[/QUOTE]

Juuri näin kävi minulle: töitä sai tehdä että desin sain tulemaan pumpulla. Muuten olisi tullut kyllä paljon! Puoli vuotta pumppasin ja sitten loppui. Olin tyhmä kun alussa tarjosin korviketta, varmasti olisi maito riittänyt jos olisin sitkeästi yrittänyt. Eli neuvo kaikilölee äideille: Älkää tarttuko liian helposti pulloon :)

Mun taas oli välillä pakko antaa maito pullosta koska vauva lähes tukehtui rintaan ja aina tuollaisen kakomisen jälkeen hylki rintaa loppupäivän. Sai alusta asti sekä pulloa että rintaa ja suosikki vaihteli iän mukaan monta kertaa. Maitoa tuli luovutettavaksi asti.

Ei sitä tiedä etukäteen miten homma menee. Toki jos vauva alkaa suosia jotain, pitää itse tasapainottaa eikä myöntyä heti vaatimuksiin saada vain rintaa/pulloa.

Hah, taitaa tuleva isä pelätä että rinnoistasi tulee kansallispuvun taskut imetyksen jälkeen. Eipä ole iskuilla realistista käsitystä vauvan hoidosta. Oikein ruusuinen käsitys. Ettei pääsisi hoitamaan, hah.

Muahan ei ois voinut tommoseen pakottaa. Minusta tuollainen kannattaisi miettiä jo ennenkuin alkaa lapsia tekemään, mekin kun kuitenkin olemme nisäkkäitä ja imetys kuuluu siihen hommaan.

• Tykkää
Reactions: Kellie
Onpa outoa. Eikö isä halua lapsen parasta? En voisi hyväksyä, että isä laittaa omat tarpeensa lapsen edun edelle. Pullojen käyttö voi aiheuttaa imetyksen loppumisen. Muutenkin imetys on niin herkkää touhua, että siihen olisi hyvä saada isän täysi tuki. Jos isä on imetystä vastaan, niin imetys tulee melko varmasti epäonnistumaan ja loppunee itsestään kuukaudessa tai kahdessa.

Lapsen isä on tyhmä. Täysimetys kestää korkeintaan 6 kuukautta, joka ei oo aika eikä mikään aikuisen elämässä. Sen jälkeen isä voi osallistua syöttämiseen lusikalla. Helliä hetkiä isä saa jo sitä ennen sylittelemällä jne. Oon pahoillani isien puolesta (tai en oikeastaan), mutta heillä nyt ei vain ole päätösvaltaa pikkuvauvan syöttämiseen.

Pullolla voi antaa lisäksi maitoa sitten, mikäli pullo kelpaa. Jos imetys onnistuu, se on monta kertaa helpompaa kuin pullojen kanssa pelailu ja maitojen lämmittely. Isäkö se yölläkin vai mielellään nousisi pulloilla leikkimään? Pah, epäilen.

En tiedä, kykenisinkö tuollaista itsekkyyden osoitusta unohtamaan, vaikka mies "taipuisi" siihen, että vauvaa imetetään. Siis tottakai imetetään, jos suinkin vain mahdollista, koska se on vauvan etu. Vanhempien pitää pystyä laittaa lapsen etu omien halujensa edelle, joten kovasti kyllä epäilyttäisi, onko tuollainen mies kypsä isäksi ollenkaan.

Täysimetystä kestää vaan 6 kk, joten kyllä senkin jälkeen vielä syöttöhommia piisaa isälle. Tuttipullon säännöllinen käyttö on myös uhka imetykselle, joten en sitäkään turhaan ottaisi käyttöön tai ainakin sen tarjoaminen pitäisi heti lopettaa, jos imetykseen tulisi ongelmia.

Pullolla voi antaa lisäksi maitoa sitten, mikäli pullo kelpaa. Jos imetys onnistuu, se on monta kertaa helpompaa kuin pullojen kanssa pelailu ja maitojen lämmittely. Isäkö se yölläkin vai mielellään nousisi pulloilla leikkimään? Pah, epäilen.
Sellaisiakin isiä on, jotka syöttävät vauvaa pullosta yöllä, että äiti saa nukkua pitkät unet. Mutta maidon tulon kannalta lian pitkät välit eivät ole hyväksi. Mun tietämässäni tapauksessa, jossa isä syötti vauvaa öisin, imetys loppui kokonaan kahdessa viikossa lapsen ollessa pari kuukautinen.

Korvike ei kyllä missään nimessä ole yhtä hyvää ravintoa vauvalle, kuin äidinmaito, joten kysy mieheltä, että onko hän tosiaan sitä mieltä, että hänen halunsa syöttää lasta on tärkeämpi kuin se, että lapsi saa parasta mahdollista ravintoa.

Suosittelen googlaamaan mitä kaikkia haittoja siitä voi olla, että vauvalle annetaan ihan pienenä lehmänmaidosta tehtyä korviketta. Ja samalla voit/voitte lukea kaikista imetyksen ja äidinmaidon hyödyistä.

Sellaisiakin isiä on, jotka syöttävät vauvaa pullosta yöllä, että äiti saa nukkua pitkät unet. Mutta maidon tulon kannalta lian pitkät välit eivät ole hyväksi. Mun tietämässäni tapauksessa, jossa isä syötti vauvaa öisin, imetys loppui kokonaan kahdessa viikossa lapsen ollessa pari kuukautinen.

Kyllä mun mies syötti esikoista pullosta joskus öisin, kun me saatiin ilmaiseksi ekan vuoden ajaksi korviketta kun lapsi oli mukana jossain diabetestutkimuksessa. Ei joa yö, mutta joskus yhtenä syöttökertana, kun olin väsynyt. Pikkuinen syntyi kuukauden etuajassa ja oli aluksi syötettävä tosi usein, joten olin aika väsynyt.

Usein öisin kun en vain herännyt, mies laittoi vauvan minulle imemään tissiä ja saattoi vielä kääntää toisellekin tissille. Tätä tapahtui molempien vauvojen kanssa. Koin että siitä oli mulle paljon apua, nukun aika sikeästi jos olen väsynyt enkä aina herännyt itkuun.

Mun mies on aina osallistunut paljon ja vauvan kanssa kyllä hommaa riittää, on olemassa muutakin kuin sen syöttäminen. Esimerkiks vaipanvaihtoa voi molemmat vanhemmat tehdä ja sitä lajia taatusti riittää. Ap:n miehen kannattaisi miettiä, miten hän voisi olla hyödyksi, eikä että mikä olisi kaikista hauskin homma vauvan kanssa.

Outoa. Meillä mies vaikuttaa tyytyväiseltä, jopa ylpeältä? kun imetys sujuu niin hyvin ja mies tietää että osaan hoitaa vauvan muutenkin näppärästi ja luonnostaan. Me ei juurikaan keskustella tuollaisista asioista, asiat sujuu omalla painollaan. Toki vauva on isänkin hoidossa mitä nyt ehtii.

Yhteistyössä