Lapsen ja isän tapaamiset pitkän ajan jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Hei!

Lapseni (1,5v) alkaa tapaamaan isäänsä lähes vuoden tauon jälkeen. Onko kellään kokemusta, miten tapaamiset yleensä tällaisessa tilanteessa menevät? Ajattelin ehdottaa, että saisin parilla ensimmäisellä kerralla olla mukana, kunnes isä on tuttu lapselle. En vain usko isän suostuvan tähän, hän suoraan sanottuna vihaa minua. Meillä oli aika lastenvalvojalle viime vuoden keväällä, mutta isä ei tullut paikalle. Nyt hän vaatii tapaamisia.

Mitä luulette? Onnistuuko sellainen ehdotus lastenvalvojalla (että olen alkuun mukana) vai pitääkö minun antaa lapsi hänelle täysin vieraan ihmisen matkaan??? Jälkimmäinen tuntuu aika hurjalta vaihtoehdolta..

Pakkohan kaikkien on ymmärtää, että tuon ikäinen lapsi vierastaa isäänsä, jota ei ole nähnyt pitkään aikaan. Ehdota ihmeessä lastenvalvojalle, että olet itse mukana tapaamisissa, niin pitkään kuin tilanne lapsen parhaaksi vaatii. Jos ei lapsen isä tätä ymmärrä, niin ei osaa laittaa lapsen etua omansa edelle. Lastenvalvoja kuitenkin nähnee tilanteen aina lapsen kannalta. Tsemppiä ja toivottavasti tapaamiset järjestyvät mahdollisimman mukavasti.

Kyllä mäkin ehdottomasti vaatisin että tapaamisessa on joku tuttukin aikuinen mukana kunnes lapsi tottuu isäänsä. Eihän noin pieni lapsi voi mitenkään muistaa isäänsä jos ei ole tätä vuoteen nähnyt, pakko isänkin on taipua siihen että lapsen parasta täytyy ajatella.

Lastensuojeluun voi vaikka pirauttaa. He antavat ihan neuvija tälläiseen tilanteeseen.
Ei lasta voi hänelle täysin tuntemattoman ihmisen -kenenkään- luo noin vain heittää.
Jos yhteistapaaminen ja hiljalleen tutustuminen ei onnistu, on olemassa valvottuja tapaamisia ensialkuun, jotta isä ja lapsi voivat tutustua jne.
Lapsellahan on oikeus tuntea molemmat vanhemmat, ja jos se alkukankeuksien jälkeen lähtisi käyntiin, niin hyvähän se olisi?
Ja toki voit soittaa sinne lastenvalvojallekin, hän neuvoo sinua eteenpäin.
Onko teillä tapaamisista edes sovittu kirjallisesti mitään?

Niin, sekin olisi ihan hyvä vaihtoehto, mutta ei taida löytyä ketään sopivaa siihen. Tämä lapsen isä ei voi sietää minun perhettäni. Ja hänen puoleltaan lapsi ei taas tunne ketään.

Oikeastaan ahdistaa hirveästi sekin, että olisin itse mukana tapaamisessa, mutta ajattelin että jos sovittaisiin ne tapaamiset johonkin neutraaliin paikkaan, niin ehkä se helpottaisi tilannetta. Ettei ainakaan kummankaan luokse tapaamisia, se olisi kamalaa kaikkien niiden vihamielisten viestien jälkeen, joita lapsen isä on minulle lähetellyt.

Ei täällä ole paikalla ketään, jolla ollut samanlainen tilanne? Että välit ovat tulehtuneet, mutta silti yritetty saada tapaamiset toimimaan?

OK. tehkää tapaamissopimus.
Samaan aikaan toisaalla, voisit soitta sinne lastensuojeluun, tai perheneuvolaan tai sille lastenvalvojalle, ja kysyä neuvoja.
Valvotut tapaamiset on sitä, että jossakin esim kaupungin tilassa, isä ja lapsi tapaavat muutamia kertoja ns. valvotusti ja tuetusti. Siinä nähdään, että kaikki lähtee hyvin käyntiin, Ei tarvitse antaa lasta suoraan isälle ihan tuntemattomaan, mutta isänkään ei tarvitse tulla sinun tai sukulaistesi nurkkiin.
Ovat ns. puolueettomalla alueella. Tutustuvat, ja jos-kun kaikki alkaa mennä hyvin, niin sitten isä voi ottaa lapsen luokseen.
Googlaa valvotut tapaamiset jne, jotta voit sitten ehdotella, tiedät mitä ne on jne

Kiitos vastauksista!

Taidanpa soitella lastenvalvojalle heti maanantaina. Luulen, että menen paremmalla mielellä itse sopimuksenkin tekoon, jos olen saanut puhua näistä huolistani etukäteen jo lv:lle.
Olin jo päättänyt muutenkin, että vien tytön päiväkotiin siksi aikaa, ettei hänen tarvitse olla paikalla, jos se menee pelkäksi riitelyksi. Ei sitten valmiiksi pelkää isäänsä.
Vastauksenne kuitenkin auttoi sen verran, että tiedän nyt ettei minua voida vaatia antamaan lastani hänelle vieraalle ihmiselle.

Oma lapseni on nyt vuoden, lapsen isä on viimeksi käynyt katsomassa 6kk sitten tyttöään, ja saman asian tiimoilta juuri lastenvalvojalle viikko sitten soitin.

Ja meillä asia sovittiin niin, että isä tulee lastaan tapaamaan meille aluksi muutamia kertoja, ja sitten jatkossa voi viettää lapsensa kanssa aikaa myös kaksistaan, kun ennen kaikkea lapsi on siihen valmis.

Yhteistyössä