Lapsen jatkuva sairastelu--> normaaliako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mehitähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mehitähti

Jäsen
10.06.2007
39
0
6
Meillä on 1,5 v tyttö. Viime syyskuusta lähtien kun aloitettiin tarha niin alkoi jatkuva sairastelu. Nyt on menossa jo n. kahdeksas flunssa. Kerkeää olla n. 1 viikon "terveenä" eli nenä ei vuoda,ei kuumetta eikä yski, sen jälkeen tulee taas uusi flunssa jne. Sairasteleeko teidän muiden pienokaiset näin paljon vai onkohan jotain vialla?
Mitään allergioita ei ole tai ei ainakaan oireile mitenkään. Flunssarokotukset on saanut. Yksi korvatulehdus oli tässä välillä, mutta se kontrolloitiin ja parantunut oli. Tyttö syö kyllä pääasiassa purkkiruokaa, voiskohan tässä olla syy?
Tiedän kyllä että päivähoidossa saavat tartuntoja herkemmin, mutta tämä tuntuu olevan jo liikaa. Aina kun vie sairastelun jälkeen hoitoon niin johan muutaman päivän päästä on taas kipeä.
Pitäisköhän käyttää jo jossain yksityisellä lääkärillä, kun terv.keskuksen lääkäri sanoo vaan että juu niin ne pienet lapset vaan sairastaa. Me vanhemmat saamme flunssan tytöltä vaihtelevasti.
Olen jo ajatellut että onkohan tässä talossa hometta, kun eikös hometalon ihmiset sairastele usein??
Alkaa vaan tympiä tämä jatkuva sumpliminen että kumpi on pois töistä kun minä en edes saa palkkaa jos lapsi sairastuu.
Kertokaa kokemuksia.

Tervetuloa joukkoon. Meillä muksu vielä saa vanhemmatkin kierteeseen. Mun mies oli joulunaikaan ihan tauotta kipeänä. Meillä tosin poika ei ole saanut kuumetta (vain nuhaa/yskää/korvatulehdus), joten kotihoitopäiviä ei ole jatkuvasta flunssasta huolimatta kuin yksi. Jos yleisvointi on ok ja pelkkää pikkuflunssaa niin päiväkotiin voi viedä. Tartunnan ovat kaikki jo saaneet (flunssa leviää ennen kunnon sairastumista).

Flunssarokotus ei auta tavalliseen flunssaan, vain influenssaan. Me ei sitä edes ehditty ottamaan, kun silloin oli nuha vähän koko ajan päällä.

Joo, ja se rokotus ei välttämättä edes estä sitä influenssaakaan kokonaan, tulee vaan "miedompana" (kokemusta itseltä...).
Ja se sairastelu on ihan normaalia :hug:
Siellä hoidossahan ne lapsukaiset jatkuvasti "vaihtavat" pöpöjä keskenään, tuovat uusia omista kodeistaan, sisaruksiltaan, jotka tuovat niitä koulusta, vanhemmat työpaikalta, jne.jne.
Meidän molemmat pojat on ollut "jatkuvasti" kipeinä siitä asti kun hoidon alottivat, eli esikoinen 1,5v ja kuopus 7kk. Nyt lähes 5v alkaa olla immunisoitunut, ja reagoi vain kaikkein ärhäkkäimmille pöpöille, ja niillekkin usein vain pienellä niiskutuksella.
Mutta kuopus, 2v, saa kahen viikon välein nuhan, kuumetta, laryngiitin, angiinan, korvatulehduksen....aina on jotain päällä.
Noin kolmevuotiaaksi asti ei lapsen immuniteettijärjestelmä ole lähes yhtään kehittynyt, ja sitähän se sairastelu juuri "treenaa". Inhottavaahan se on, mutta kyllä se ajan kanssa paranee.
Muista kuitenkin huolehtia hyvin käsien pesusta, jos tutti on käytössä, huuhtele usein. Ja opeta lapsi niistämään! Sillä tuntuu olevan vaikutusta korvatulehdusten määrään, kun saa räät kunnolla pois!
Tsemmppiä. Kyllä se tosiaan ihan normaalia on. :hug:

Kiitos vastauksista. Minä jo ajattelin että miksköhän minun lapsellani ei ole vastustuskykyä ollenkaan, mutta nyt selkis että se tulee vasta myöhemmällä iällä. Empä ollut tuota ajatellutkaan :ashamed:
Voi kumpa flunssa oiskin pelkkää nuhaa, yskää yms, mutta kun aina paukahtaa tuo kuumemittari tuonne lähes 40 asteeseen. Olen vienyt kyllä sitten hoitoon kun on ollut yksi kuumeeton päivä vaikka nuhaa oliski. Mutta aina joutuu jompikumpi oleen vähänväliä pois töistä ja sekus työnantajaa riemastuttaa :attn:
Tieto siitä että tuo sairastelu on normaalia huojentaa äidin sydäntä :heart:

Meillä 2,5 vuotias poika taas kuumeessa. Tammikuun loppu puolella meillä sairasti nuorimmainen rs-viruksen, joka kävi kaikki läpi, mutta hiukan lievempänä (normi flunssa), ja silloin pojalla kuumetta ja molemmis korvis alkava tulehdus. Nyt taas nosti illal kuumeen ja äsken kävin kokeilee, niin on edelleen todella lämmin. Pelkään vaan, että meidan tyttö 3,5 kk:t saa jonkin tartunna taas, kun oli sairaalassa just sen rs viruksen takia. Imetän kyllä vielä, mutta eipä se antanut suojaa sitä virusta vastaan, vaan teki sen hiukan lievemmäksi... Ei ollut kuumetta :D

Yhteistyössä