Lapsen kanssa vaikeuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kaipaisin nyt tukea tähän asiaan, en saarnoja. Tyttö on nyt ekaluokalla mutta ollut aina yhtä temperamenttinen ja kovaääninen. Tänä aamunakin oli yhtä tuskaa saada ylös sängystä, pukemaan ja kouluun. Kiukutteli mulle täysillä pukemisesta mistä hermostuin ja sanoin pahasti. Tämä oli vain yksi esimerkki. Iltapäiväivisin tulee sanaharkkaa milloin mistäkin; esim. siitä ettei saisi koko ajan katsoa tv:tä ja jälkien siivouksesta mitä ei tee koskaan oma-aloitteisesti. Kiusaa usein siskoaan mistä seuraa tappelua, siihen ei edes jäähypenkit auta. Useimmiten on kova työ edes saada tyttö menemään arestiin kun laittaa niin hanttiin. Jos meille tulee kylään joku siskonsa kaveri, niin yrittää loistaa kaiken keskipisteenä, eikä anna toisille edes suunvuoroa. Illalla sitten raivoaa kun pitäisi rauhoittua nukkumaan, eikä kyllä rauhoitukkaan oikein millään.

En tiedä mitä teen tytön kanssa! Isästään ei avuksi ole, ollaan erottu eikä ole koskaan muutenkaan osallistunut kasvattamiseen.

Kaipaakohan huomioo. Mulla on aika hankala 4-vuotias ja se kiukuttelee tosi paljon ja kiusaa sisaruksiaan ym. Itsellä menee hermot ja jakelen rangaistuksia mistä seuraa vain pahempaa kiukuttelua. Sitten kun sen kiukuttelun keskeltä saa itseään niskasta kiinni ja hoksaa, että toinen kaipaa vain syliä, niin tilanne rauhoittuu. Itku loppuu saman tien, kun kysyn, että haluatko tulla syliin ja poika kiipeää tyytyväisenä syliin.

Tuohon jatkuvaan taisteluun usein auttaa rutiini. Teet täysin yksiselitteisen säännön; esim. että kun on syönyt välipalan, tehnyt läksyt ja siivonnut, niin sitten saa katsoa 30 minuuttia tv:tä.
Illalla myös yksityiskohtaiset ohjeet kuinka toimitaan, jollei noudata niitä on seuraavan päivän televisiokiellossa.

Tämänkaltaisia sääntöjä ja rutiineja joudun ikävä kyllä itse orjallisesti noudattamaan joka ikisessä asiassa, mikäli haluan selvitä järjissäni tuon 8-vuotiaan kanssa :/
Hae myös perheneuvolasta rohkeasti apua!

Kiitos vastauksista. Varmaan huomioo kaipaakin mut sitä ei huonolla käytöksellä saa. Tänään jutellaan kun tulee koulusta, kerrataan säännöt jälleen kerran.