Lapsen kantaminen liinassa kasvot menosuuntaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KangasP-Akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KangasP-Akka

Aktiivinen jäsen
30.01.2009
5 383
0
36
Olen nyt alkanut pohtimaan tätä, että monessa paikassa missä liinailusta puhutaan suositellaan että lasta kannetaan aina masu masua vasten tai lonkalla. Eli kasvot menosuuntaan olisi huono kun lapsi ei voi kääntää päätä pois hälinältä tms.
Mä oon monesti kantanu kasvot menosuuntaan koska meidän neiti viihtyy niinpäin todella hyvin, tykkää seurailla ihmisvilinää jne, käännän neidin toki toisinpäin jos väsynyt tai muuten tyytymätön.
Eli miksi pitäisi väkisin pitää lasta masu masua vasten kun kuitenkin pyörittää päätään kokoajan ja koittaa kuikuilla ympärilleen?
Ja eikö tämä nyt sitten olisi vähän verrattavissa vaikka rattaissa pitämiseen kun monet rattaat kuitenkin on kasvot menosuuntaan niin eikö sen lapsen kuitenkin ole turvallisempi(?) siinä liinassa olla kasvot menosuuntaan lähellä äitiä (tai isää?)
Mitä mietteitä muilla?

Joo, on verrattavissa rattaissa pitämiseen kasvot menosuuntaan. Ja sit selän asento ei ole ihanteellinen jos lapsi roikkuu liinassa kasvot menosuuntaan, eri asia jos jalat on laitettu vaikka ristiin eteen, buddha-asentoon.

Juu no nytkun enemmän olen tutustunut näihin liinailun saloihin olen alkanut pitämään tuossa buddha-asennossa. Ennen roikku jalat kun en tiennyt asiasta, mutta ehkä siitä nyt ei kauheaa vahinkoa ole päässyt syntymään kun kannan noin suunnilleen1-2kertaa kk ja kantoajat ei oo ollu pitkiä. Ja lonkalla pidän myös enemmän nyt mutta se alkaa pitemmän päälle ottaan jalkaan...?

Joo no kai näissä on näitä oikeoppisia asentoja, mutta kuinka vahingollista se sitten on kantaa vähän eri tavalla... Ainakin näissä maissa joissa naiset kantavat vauvojaan koko ajan ovat kantoasennot useimmiten ihan mitä sattuu.

Eihän me aikuisetkaan aina istuta optimaalisimmissa asennoissa. Kunhan ei koko päivää huonossa asennossa kanna niin ei se voi niin vaarallista olla. Ja valittaahan se lapsi jos asento on oikeasti kurja.

Kyllä lapsi ympärilleen näkee, vaikka masu masua vasten olisikin:) Itse en ole kantanut kasvot menosuuntaan. Ja tosiaan, niinkuin coatrack kirjoitti, niin Buddha on ainut asento mikä siihen edes soveltuu. Isomman lapsen voi sitten sitoa jo selkään, ja sieltähän näkee jo ihan erilailla:)

Esikoisen kanssa en kyllä rattaissakaan halunnut pitää kasvot menosuuntaan ennen kuin 1-vuotiaana. Kakkonen on ollut vähän pakko, kun meidän tuplissa ei voi työntösuuntaa vaihtaa.

Se, että kantaa lasta kasvot menosuuntaan ja jalat roikkuen alhaalla, on suunninpiirtein yhtä "epäergonomista" kuin kantorinkassa kantaminen. Eli ei mitään vaarallista, mutta asento ei ole ihan yhtä hyvä kuin masu masua vasten. Mutta tuo buddha asentohan on vallan mainio ja lapsi tykkää. Itse en sitä niin käyttänyt, koska se on minusta hankala jos vaatetta on enemmän päällä ja siinä lapsi on vähän kauempana omasta vartalosta ja kantamisesta tulee raskaampaa.

Yhteistyössä