Lapsen karkaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex-rouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex-rouva

Vieras
Hei!

Hirvittää vain kun olin äsken koirani kanssa kävelyllä, näin äidin tai oliko perhepäivähoitaja mikä lie, lähtevän kotiinsa leikkipuistosta jättäen taas lapsen yksin. Kyseessä on alle 2-vuotias, ainakin näyttää siltä samalta tytöltä, joka harhaili yksin 2vkoa sitten lähellä kotiani, joka on leikkipuistosta n. kilometrin päässä. Kysyin pikkutytöltä missä sun äitisi on? Ei vastannut, katseli vain ja käveli siellä sun täällä. Hirvitti vain kun autoja kulki ohi, mutta onneksi asutaan täällä maaseudulla kuitenkin joka on sentään rauhallisempaa seutua. Sitten tuli eräs mies vastaan pikkupoikansa kanssa kottikärryn kanssa. Kyselin häneltä, että onko tämä teidän lapsi kun täällä yksinään harhailee. Hän vastasi ettei ole eikä tiedä kenen lapsi on ja sanoi että odota käyn viemässä nämä roskiin ja kävellään sitten hänen peräänsä katsoen mihin kotiinsa menee. No, luotin siihen että meni kotiinsa. Jatkoin matkaa koirani kanssa kotiini.
Nyt näin taas saman lapsen tällä kertaa leikkipuistossa ja tämä nainen oli lähdössä kotiin päin tien toiselle puolelle ilmeisesti vain käymään. Lapsi jäi yksin itkemään leikkipuistossa. Katsoin taakseni kun näin naisen häipyvän kotiinsa tien toiselle puolelle. Minua vain hirvitti kun tiellä kuitenkin kulkee autoja. Mitä olisi pitänyt tehdä?

Miten soittaa poliisille kun ei tiedä mistä on kyse? Täällä on muitakin paljon taloja naapureita, mutta tuntuu että kukaan ei oikein välitä? En tunne tätä seutua kun olen asunut täällä vasta vähän yli vuoden. Nyt tämä on mulle uusi tapaus.

Jos löytää alle 2-vuotiaan ilman aikuista, on mielestäni velvollinen saattamaan lapsen turhaan. Tilanne on akuutti, joten mihin sitä muuallekaan ottaisi yhteyttä kuin poliisiin. Siten.

Vaikea arvioida tilannetta, kun rouva saattaa nähdä ikkunasta tien toiselta puolelta mitä tekisin. Se rouva ei ole enää nuori mielestäni. Voi olla äiti, hoitaja, en tiedä. En ole ennen nähnyt tätä rouvaa vaan lasta olen mielestäni ennen nähnyt yksinään harhailemassa kerran ja ilmeisesti päässy kotiin. Ja näin kaukaa vasta kun olen kävellyt ohi, että rouva meni kotiinsa käymään kai. Mutta jos vielä näen lapsen yksinään leikkipuistossa tai jossain niin soitan sitten vaikka poliisille tai jonnekin keneltä kysyn neuvoa.

Yhteistyössä