Lapsen kastamisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ajankohtaista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ajankohtaista

Vieras
Jos toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon, pitääkö lapsi silti kastaa?
Entä siinä tilanteessa, kun molemmat vanhemmat kuuluvat kirkkoon, muttei lapselle löydy kahta ev.lut.kirkon hyväksymää kummia, voiko kasteen jättää suorittamatta?

Ei lasta ole mikään pakko kastaa vauvana. Kasteen voi suorittaa, missä iässä tahansa. Voi myös päättää, että kaste on lapsen oma asia ja hän voi myöhemmin itse päättää, haluaako kasteen vai ei. Kirkossa ajatellaan yleisesti, että lapset kuuluvat siihen kirkkoon, johon äiti kuuluu. Tosin ei kirkko kieltäydy ottamasta uusia jäseniä, sehän on niiden bisnes.

Jos kummeja ei ole, ei voi kastaa. Tosin nykyään on joskus jopa pappi itse suostunut kummiksi, kun kirkon hyväksymät kummit ovat kiven alla.

Ei tietenkään ole pakko kastaa tai liittää mihinkään uskontokuntaan muutenkaan, ei vaikka molemmat vanhemmat kuuluisivat. (tuo, että lapsi "seuraa" äitiään koskee niitä tilanteita, joissa huoltajat eivät pääse sopuun lapsen uskontokunnasta)

Lapsi voi sitten aikuisena (tai vanhempien luvalla 15-v) itse liittyä ihan mihin uskontokuntaan haluaa.

Kaste ei ole pakollinen, eikä sillä ole merkitystä kuuluuko johonkin kirkkoon/uskontokuntaan vai ei. Nimi sen sijaan on pakollinen :) Eli me pakanat, joiden lapsia ei kasteta, ilmoitamme nimen maistraattiin (lomake tulee postissa lapsen syntymän jälkeen) ja pidämme halumme mukaan ihan ei-tunnustukselliset nimenantojuhlat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei ole pakko kastaa

Vaikka kumpikin vanhemmista kuuluisikin kirkkoon?
Olen vaan jotenkin luullut että kaste on pakollinen.

Ihan vaan mielenkiinnosta, ei pahalla - miksi olet näin aatellut? :)

Jaa, en kyllä osaa sanoa mistä tuo luulo on jäänyt. Varmaan kun kaikki tuntemani lapset on vauvana kastettu...

Yhteistyössä