B
"bea"
Vieras
Kysyisin mielipidettä lapsen kaveriasioihin...tokaluokkalaisen lapsemme luokkakaveri käy miltei päivittäin ovellamme ja haluaa kylään, eikä lapseni aina jaksaisi ottaa kaveria kylään. Olen ohjeistanut, että välillä ottaa kylään, mutta välillä voi sanoa, että haluaa levätä eikä tänään sovi. Lapsellani käy joskus muita luokkakavereita kylässä, ja useimmiten kun joku kaveri on kylässä, on tämä usein kylään halajava ovella pyytämässä myöskin kylään. Lapseni haluaisi välillä leikkiä kahdestaan kutsutun kaverin kanssa (kuten myös usein se kaverikin), ja olen miettinyt, onko ok välillä olla ottamatta toista lasta kylään, kun toinen luokkakaveri on kylässä? Kaikki kuitenkin samalla luokalla. Kahdestaan leikit menevät usein paremmin, ja helposti yksi jää kolmanneksi pyöräksi. Olen toki ohjeistanut, että ulkona ja koulussa leikitään kaikkien kanssa, mutta toiminko väärin, jos ohjeistan, ettei aina tarvitse ottaa kolmatta kylään, vaan välillä saa leikkiä jonkun kaverin kanssa kahdestaankin? Toki ei pidä joka kerta kieltää tulemasta, mutta välillä tuntuu, että lapsi nauttisi välillä kahdenkeskisistä leikeistäkin jonkun kanssa. Ja olen myös sanonut, että jos on useampi lapsi meillä leikkimässä, sitten ei pidä jättää uusia kylään tulijoita ulkopuolelle, vaan ottaa meille tai mennä yhdessä kaikki pihalle.