Lapsen korvatulehdus ja antibiootit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äääää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äääää"

Vieras
Käytin eilen lasta ( 4-vee) lääkärissä yskän takia. On välillä sellaista haukkuvaa. Muuten voi ihan hyvin, on reipas ja syö hyvin, mutta aamuyöstä alkaa yskimään välillä todella kovasti.

Lääkäri epäili mahdollista kurkunpään tulehdusta, mutta sanoi, että jos on sitä, niin on todella lievänä. Ja toinen korva oli hieman samea ja toinen punainen. Mitään eritteitä ei näkynyt. Lääkäri kirjoitti antibiootit, puhui kuitenkin, että nämä kyllä yleensä paranevat itsekseen, mutta laitetaan kuitenkin. Lapsella on laajat allergiat ja antibioottikuurit sekoittavat vatsan aina moniksi viikoiksi, en kovin mielelläni kuuria olisi sen takia syöttämässä. Korviin ei satu ollenkaan, joten korvatulehdusta en olisi osannut edes epäillä. Ei ole kuumetta eikä nuhaakaan.

Mitä te tekisitte? Otin reseptin, mutta olen vielä kahden vaiheilla siitä koko kuurista, tuntuu jotenkin ihan turhalta syöttää lääkettä, kun ei ole varsinaisia oireitakaan.
 
hmm, meillä oli just pari vk sitten korva hiukan punanen ja lekuri ei määrännyt antibiootteja, nyt pari vk jälkeenpäin alko taas kuume, yskä ja nuha ja nyt oli korva sit kunnolla tulehtunu ja saatiin antibiootit
 
[QUOTE="äääää";27222561]Käytin eilen lasta ( 4-vee) lääkärissä yskän takia. On välillä sellaista haukkuvaa. Muuten voi ihan hyvin, on reipas ja syö hyvin, mutta aamuyöstä alkaa yskimään välillä todella kovasti.

Lääkäri epäili mahdollista kurkunpään tulehdusta, mutta sanoi, että jos on sitä, niin on todella lievänä. Ja toinen korva oli hieman samea ja toinen punainen. Mitään eritteitä ei näkynyt. Lääkäri kirjoitti antibiootit, puhui kuitenkin, että nämä kyllä yleensä paranevat itsekseen, mutta laitetaan kuitenkin. Lapsella on laajat allergiat ja antibioottikuurit sekoittavat vatsan aina moniksi viikoiksi, en kovin mielelläni kuuria olisi sen takia syöttämässä. Korviin ei satu ollenkaan, joten korvatulehdusta en olisi osannut edes epäillä. Ei ole kuumetta eikä nuhaakaan.

Mitä te tekisitte? Otin reseptin, mutta olen vielä kahden vaiheilla siitä koko kuurista, tuntuu jotenkin ihan turhalta syöttää lääkettä, kun ei ole varsinaisia oireitakaan.[/QUOTE]

Elä anna heti kun ei kerran ole kipeäkään. Seuraile ja korvat on hyvä tarkastaa jossain kohtaa että onko mikä tilanne. Meillä ei ole pojalla mennyt yksikään tulehus kotihoidolla,mutta onkin aina kuumetta ja kipeä kotilääkityksestä huolimatta.
 
Itse en aloittaisi, vaan odottaisin. Jos oireet pahenisivat (korvakipu, kuume) aloittaisin vasta sitten. Kurkunpääntulehduksen aiheuttaa virus, ja voi olla että korvan sameuden aiheuttaa se virustulehdus jolloin ab- kuuri olisi turha? Toki jälkitautina voi tulla bakteerin aiheuttama korvatulehdus, mutta säästäisin kuurin tosiaan siihen.
 
Keskustelitko asiasta lääkärin kanssa? Mä olen yleensä jutellut vastaavassa tilanteessa lääkärin kanssa. Meillä onkin ihana vanhan ajan lääkäri, joka uskaltaa kertoa kokemuksiinsa perustuen oman suosituksensa eikä jätä vanhempia pohtimaan että juuko vaiko eikö. Pari kertaa on sanonut, että seuraa tilannetta pari päivää ja antanut melko tarkat indikaattorit, mitä pitää tarkkailla. Muutaman kerran taas on sanonut, että ehdottomasti aloitatte antibioottikuurin heti kun lääkkeen apteekista saatte. Ikävää jättää lääkinnälliset asiat vanhemman mututiedon ja tuntemuksien varaan.
 
Me päästiin ylimääräisellä ajalla lääkäriin, käytin lapsen terveydenhoitajalla yskän takia ja se laittoi lääkärille, kun ei osannut sanoa mitään. Oli tk- lääkäri, nuori ja homma eteni sellaista vauhtia, että mä en kerinnyt edes takkia päältä pois ottaa. Keuhkot kuunneltiin, kurkkasi kurkkuun ja korviin. Reseptiä kirjoittaessaan mutisi vaan, että nämä paranevat kyllä aika usein ilman antibioottiakin, mutta kirjoitetaan nyt sitten kuitenkin tämä. En kerinnyt alkaa kyselemään, kun meidät jo tyrkättiin ovesta ulos.
 
Pelkkä korvan punoitus ei ole viite tulehduksesta, vaan se voi punoittaa myös flunssan yhteydessä. sameus taas voi merkitä tulehdusta. Itse tarkkailisin tilannetta, ja jos menee pahemmaksi (kuume, kipu, korvan harominen, kaatuilu/tasapainovaikeudet ym.) aloittaisin kuurin.
 

Yhteistyössä