Persut pettää taas työläiset, Suomen Yrittäjien linjoilla: "Arkipyhät pois"

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
IS: Perussuomalaisista tukea arkipyhien siirtämiselle – ”Huomattava hyöty”
Perussuomalaisten puoluesihteeri Harri Vuorenpää näytti vihreää valoa arkipyhien siirtämiselle viikonloppuun

Kokoomus ja perussuomalaiset eivät sulje pois Suomen Yrittäjien esittämiä työelämäuudistuksia. Perussuomalaisten puoluesihteeri Harri Vuorenpää nosti käden, kun poliitikoilta kysyttiin Porin Suomi-areenassa, kannattavatko he arkipyhien poistamista.

"Pitäisi vielä tarkemmin tutustua tähän esitykseen. Mutta se, että jotkut arkipyhät pystyttäisiin siirtämään esimerkiksi viikonloppuun, sillä olisi huomattava hyöty pienelle yrittäjälle, jolla työntekijät palkkalistoilla on. Se helpottaisi pienyrityksiä", Vuorenpää perusteli.

Arkipyhistä luopumisen tyrmäsivät keskustelussa kansanedustaja Joona Räsänen (sd) ja keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen.

"Tässä jo kauhulla kuuntelin, että jos tässä neljä vuotta jatkuu samassa komennossa, niin arkipyhät ovat liipaisimella", Räsänen totesi.

Kurvisen mukaan arkipyhät ”kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin”. Hän toivoo, että arkipyhiin liittyviä kysymyksiä voisi ratkoa työehtosopimuksissa ja paikallisen sopimisen puitteissa.

"Haluan avoimesti sanoa, että minusta on hyvä, että Suomessa ylläpidetään kristillistä kulttuuriperintöä", Kurvinen totesi.

Suomen Yrittäjät esitteli tiistaina listan kirjauksia, joilla pidennettäisiin suomalaisten työaikaa. Edunvalvontajärjestö tekisi arkipyhistä palkattomia tai siirtäisi niitä viikonloppuun sekä lyhentäisi julkisen sektorin lomia.

Lisäksi SY esittää tuplapalkan poistamista laista ja paikallista sopimista ylityö- ja sunnuntailisistä.

Suomen Yrittäjien tavoitelistassa muun muassa vaaditaan sunnuntain tuplapalkan poistamista laista, ylityölisien leikkaamista sekä työterveyshuollon järjestämisen lakisääteisyyden poistamista.


Jos kokoomus ja persut saa jatkaa seiraavassa hallituksessa arkipyhät ja työterveyshuolto lähtee.

Mitään rajoja ahneudella ei näytä yrittäjäjärjestössä olevan. Nykyinen hallitus on jo tehnyt mittavia heikennyksiä työlainsäädäntöön ja sosiaaliturvaan, mutta mikään ei riitä. Valitetaan ylityökorvauksista, vaaditaan pidempää työaikaa ja halutaan napsia lomia lyhyemmiksi.

PetosJytky!
 

Yhteistyössä