Lapsen kuivaksi opettelemisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onkohan lapsi vielä valmis opettelemaan kuivaksi? Poika 2v6kk on ollut nyt pari päivää vaipatta kotona. Käy potalla ihan suosiolla ja sinne tuleekin usein pissat mutta kuivana pysyminen on vaikeaa, koska pissaa todella epäsäännöllisesti. Eilen aamullakin tunnin sisällä kolmesti, joista eka saatiin pottaan ja loput lattialle, koska tietysti kuvittelin rakon olevan tyhjä. Toisaalta saattaa välillä olla tuntejakin pissaamatta. Käytän lasta potalla säännöllisesti mutta tuon epäsäännöllisen pissaamisen takia housut silti jatkuvasti kastuu. Kannattaisikohan potattamista jatkaa säännöllisesti mutta laittaa silti vaippa jalkaan nappaamaan nuo pottailujen väleillä tulevat lirit ja vaihtaa pikkareihin kun vaippa alkaa pysyä kuivana? Tai harkkavaippa, joka nappaisi pissan mutta tuntuisi märältä?

Itse en ole jaksanut noissa kuivaksiopetteluissa stressata enkä varsinkaan pissoja jatkuvasti siivota.
Eli on käyty potalla säännöllisesti ja vasta siinä vaiheessa kuin vaippa on alkanut pääsääntöisesti olla kuiva, on jätetty pois.
Kun odottaa otollista hetkeä, eli sitä että lapsi on itse valmis, homma hoituu helposti.

Minusta ei ole vielä valmis kuivaksi, mutta jatkakaa ihmeessä potalla käyntiä.

Meillä tyttö oli tuollainen, että saattoi pissiä housuunsa kohta potalle pissimisen jälkeen uudestaan. Jatkettiin pottailua, mutta useinmiten oli kuitenkin vaipat varmistamassa. Ja kuivaksi oppi, poikien kanssa on ollut suoraviivaisempaa, kun ovat ilmoittaneet, ettei vaippaa tarvitse, niin eipä ole sen jälkeen vahinkoja tullut kuin pari kertaa nukkuessa.

Pitkille automatkoille laitettiin vaippa kaiken varalta vielä sen jälkeenkin, kun osasi käydä potalla aina tarpeen vaatiessa. Matkan päällä kun ei aina voinut pysähtyä samantien, kun hätä iski.

Itse en ole jaksanut noissa kuivaksiopetteluissa stressata enkä varsinkaan pissoja jatkuvasti siivota.
Eli on käyty potalla säännöllisesti ja vasta siinä vaiheessa kuin vaippa on alkanut pääsääntöisesti olla kuiva, on jätetty pois.
Kun odottaa otollista hetkeä, eli sitä että lapsi on itse valmis, homma hoituu helposti.
Tämäkin on muuten lapsikohtaista, kun esikoisellani ei IKINÄ ollut vaippa kuiva, vaikka miten olisi käyty potalla, oli juurikin ennakoimaton sarjalirkkijä. Yritin jotain vessahätäviestintääkin vauvana mutta kun se pissasi kolmesti vartissa ilmekään värähtämättä niin se kokeilu jäi lyhyeksi :D Senkin jälkeen kun oppi päiväkuivaksi niin losotti surutta vaippaan jos vaippa oli laitettu esim. päivä- tai yöunien vuoksi, siis saattoi pissata ennen unia/jälkeen vaippaan vaikka muuten oli päiväkuiva. Lapsella ei ollut motivaatiota pidätellä jos oli vaippa. Kun vaipan jätti pois niin oppi kyllä tosi nopeasti kuivaksi, ihan yhden käden sormilla voi laskea vahingot.

Toisella lapsella taas alkoi esiintyä sellaista kuin kuiva vaippa pottaharjoittelun myötä, ja vaipan pystyi jättämään sitten vasta pois.

En tiedä onko aloittajan lapsi valmis, mutta joillakin ei niitä kuivia vaippoja tule ennen kuin ne jätetään pukematta.

Yhteistyössä