Siis meillä neiti on ainokainen, nyt 3v ja 9 kk, ja aikas lailla pikkuvanha. Ja se myös kyselee kaikkea ja koko aika, ja mikä pahinta; kun kaikki pitää perustella, miksi joku on näin, niin perusteeksi EI enää riitä, että KUN MINÄ OLEN AIKUINEN JA TIEDÄN ASIAN OLEVAN NÄIN. Ei, se ei enää riitä, vaan sille pitää kertoa, niin kuin asia on, ja tietysti mahdollisimman yksinkertaisesti.
Me ollaan jouduttu selittämään lapselle seuraavia asoita; öljylämmitteisen talon lämmitysjärjestelmä, ihmisen aineenvaihdunta, Suomen auto-rekisteri-kilpi-järjestelmä, miksi hänellä on pienet tissit ja äidillä isot tissit, miksi lasten silmiin tulee yöllä rähmää jne.
Ja nämä ekat aiheet ei todellakaan ole MUN heiniä, mutta pakko oli kertoa, kun ei se antanu periksikään.
Meillä ihmisen lisääntyminen ja kuolema on vielä toistaiseksi pysyny pois tarkemmista keskusteluista. Mut sen verran voisin sanoa kuolemasta ja sen käsittelystä, että rehellisesti kerrot sen, mitä haluat lapsen siitä tietävän. Jos itse uskot, että taivaassa on Jumala, niin kerro siitä. Mutta jos et usko, niin sitten älä kerro siltä kannalta.
Tyttö kysy multa mun ukista, joka kuoli samana päivänä kun tyttö täytti 1 v. Mä vaan kerroi, että kun ihminen kuolee, niin hän menee taivaaseen, ja sitten se ruumis lasketaan maahan ja sille ihmiselle tehdään siihen hauta. Näin yksinkertaisesti mä sen kerroin, ja lapsi tyyty siihen ihan hyvin.
Tsemppiä, ja koita jaksaa vastailla pojalle!! (vaikka hermoja se raastaa välillä!!)