Lapsen kyselyikä ja vaikeat aiheet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tutu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tutu

Uusi jäsen
10.08.2007
7
0
1
Poika (3 v.) on alkanut kysellä kaikenlaista, ja luvassa lienee pian väistämättä ne vaikeatkin aiheet, kuolema muun muassa. En haluaisi sivuuttaa kysymyksiä vaan antaa edes jonkinlaisen vastauksen joka kerta. Oma isäni on kuollut, ja viitteitä on jo tullut siitä, että poika miettii, missä on "toinen ukeista". Miten olette käsitelleet kuolemaa? Tai vaikkapa sellaista jokapäiväistä aihetta kuin että miksi possuja syödään?!

Siis meillä neiti on ainokainen, nyt 3v ja 9 kk, ja aikas lailla pikkuvanha. Ja se myös kyselee kaikkea ja koko aika, ja mikä pahinta; kun kaikki pitää perustella, miksi joku on näin, niin perusteeksi EI enää riitä, että KUN MINÄ OLEN AIKUINEN JA TIEDÄN ASIAN OLEVAN NÄIN. Ei, se ei enää riitä, vaan sille pitää kertoa, niin kuin asia on, ja tietysti mahdollisimman yksinkertaisesti.
Me ollaan jouduttu selittämään lapselle seuraavia asoita; öljylämmitteisen talon lämmitysjärjestelmä, ihmisen aineenvaihdunta, Suomen auto-rekisteri-kilpi-järjestelmä, miksi hänellä on pienet tissit ja äidillä isot tissit, miksi lasten silmiin tulee yöllä rähmää jne.
Ja nämä ekat aiheet ei todellakaan ole MUN heiniä, mutta pakko oli kertoa, kun ei se antanu periksikään.
Meillä ihmisen lisääntyminen ja kuolema on vielä toistaiseksi pysyny pois tarkemmista keskusteluista. Mut sen verran voisin sanoa kuolemasta ja sen käsittelystä, että rehellisesti kerrot sen, mitä haluat lapsen siitä tietävän. Jos itse uskot, että taivaassa on Jumala, niin kerro siitä. Mutta jos et usko, niin sitten älä kerro siltä kannalta.
Tyttö kysy multa mun ukista, joka kuoli samana päivänä kun tyttö täytti 1 v. Mä vaan kerroi, että kun ihminen kuolee, niin hän menee taivaaseen, ja sitten se ruumis lasketaan maahan ja sille ihmiselle tehdään siihen hauta. Näin yksinkertaisesti mä sen kerroin, ja lapsi tyyty siihen ihan hyvin.
Tsemppiä, ja koita jaksaa vastailla pojalle!! (vaikka hermoja se raastaa välillä!!)

Meillä ei vielä olla kyselty kuolemasta, mutta voi olla että sekin tulee lähiaikoina esille jos pojan isoisoäiti kuolee. Kuolemasta kannattaa lapsen kanssa varmaan puhuakkin vasta sitten kun se tulee luontevasti esille ja mahdollisimman positiivisesti, ettei lapsi ala pelätä kuolemaa. Jos perhe uskoo jumalaa, niin se varmaan kannattaa ottaa avuksi ja kertoa lapselle taivaasta yms. Itse en usko jumalaan, joten niitä juttuja en lapselle kerro, vaan vaikka niin että isoiso äiti oli jo todella vanha ja väsynyt eikä jaksanut enää elää. Kerron myös hautaamisen ja sen että ihminen muuttuu vähitellen mullaksi ja jatkaa elämän kiertokulkua sillä tavalla. Saa sitten nähdä mitä jatkokysymyksiä poika esittää.

Joo meilläkin on ollut kyselyikää jo vuoden, vaikka neiti on vasta kolme vee.. Kaikki on selitetty maan ja taivaan väliltä ja moneen kertaan.. Olimme anopin isän hautajaisissakin, mutta ei hän sitä vielä osannut kysellä. Anoppi on melko uskovainen, joten hän on kertonut jo Jeesuksesta ja varmaan Taivaastakin. Joitain vanhempia tuttavia on kuollut ja kun neiti on kysynyt missä ne nyt ovat, olen sanonut, että Taivaassa, se on tuolla ylhäällä jossain ja siellä on hyvä olla. Yritän vastata kaikkiin parhaani mukaan, mutta ei aina jaksa..

meillä tuo ikävä aihe oli just ajankohtainen, poika täyttää parin viikon päästä 5 vuotta. Vajaa kuukausi sitten mun miehen isä kuoli ja minun isä kuoli jo pojan ollessa reilu 1v elikkä viimeinen ukki nukkui pois. Poika tietenkin ihmetteli että mitä ukille tapahtuu nyt ky se kuoli? sanoin että ukki saa siivet selkään ja lentää sitten tuonne taivaaseen pilven reunalle seuraamaan varsinkin teitä lapsenlapsia ja suojelee meitä muitakin sieltä joka päivä, poika vaan sano että "minäkin haluan siivet jos kerta ukillaki on!"

Hautajaiset oli vasta ja poikaa pelotti ku arkku tuotiin siihen alttarille tai siihen mikä se nyt on..Luuli että ukki hyppää sieltä pois. Ja poika ihmetteli kovasti että miksi kaikki itkee niin ymmärsi sen hyvin ku sanoin että kaikilla tulee ikävä ukkia. Vaikea aihe mutta kyllä ne sen ymmärtää sillä omalla kivalla tavallaan.

Yhteistyössä