Lapsen lääkitseminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jellu

Vieras
Miksi tuntuu, että nykyisin ihmiset lääkitsee lapsiaan ihan turhaan?
Jos vähän itkettää niin heti suppoa tai panadolia niin johan loppuu.
Hampaisiinkin (siis kun kasvavat) pitäs antaa koko ajan lääkettä?
Me oltas saatu ainakin työntää viimeset puoli vuotta panadolia, kun 1 veelle on koko ajan tullut hampaita ja kas kummaa itkettänytkin välillä.
Älkää nyt hyvä ihmiset antako lääkettä joka tiraukseen. Vai otatteko te heti buranaa, kun on pahamieli? Toki oikeaan hätään, kuumeen ja sairauteen annetaan läääkettä mutta normi itkuun auttaa syli ja rakkaus.
Ei mulla muuta.

Totta haastat!Tuntuu vaan että nykyvanhemmat ei yhtään kestä lapsen lapsen itkua ja panadolia annetaan kun lapsi vähän itkee,ei nukahda heti,heräilee yöllä jne. Kyse ei aina ole ollenkaan sairaudesta ja nuo harmit paranisivat paljon paremmin sylihoidolla. Toki korkeaa kuumetta saa alentaa ja oikeasti sairasta lasta lääkitä! Nuo pienten itkut vaan kun muuten kuuluu lapsiperheen elämään ja pipejä saa tämäntästä puhallella pois. Ja välillä päivystykseenkin tuodaan lapsia jotka on jo niin tuhdisti lääkittyjä että oikeat oireetkin on hävinneet jotka auttais taudin jäljille ja diagnoosiin. Tuo panadolikaan kun ei ole ihan riskitön lääke runsaasti ja usein annettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja ja äiti:
Totta haastat!Tuntuu vaan että nykyvanhemmat ei yhtään kestä lapsen lapsen itkua ja panadolia annetaan kun lapsi vähän itkee,ei nukahda heti,heräilee yöllä jne. Kyse ei aina ole ollenkaan sairaudesta ja nuo harmit paranisivat paljon paremmin sylihoidolla. Toki korkeaa kuumetta saa alentaa ja oikeasti sairasta lasta lääkitä! Nuo pienten itkut vaan kun muuten kuuluu lapsiperheen elämään ja pipejä saa tämäntästä puhallella pois. Ja välillä päivystykseenkin tuodaan lapsia jotka on jo niin tuhdisti lääkittyjä että oikeat oireetkin on hävinneet jotka auttais taudin jäljille ja diagnoosiin. Tuo panadolikaan kun ei ole ihan riskitön lääke runsaasti ja usein annettuna.

ihanaa, kun joku kerrankin samaa mieltä! Meillä tehtiin poskihampaita pitkään ja hartaasi ja kaikki (serkkukin joka on sairaanhoitaja) toitotti vaan, että annat lääkettä niin ei kitise (kitisi pari kertaa päivässä ja alle vartin kerrallaan) ja en antanut, koska ei ollut kamalan kipeen oloinen. Jäähdytin puruleluja ja annoin muuta pureskeltavaa. Onneksi en antanut lääkettä koska oisin saanut antaa sitä monta kuukautta putkeen. ja en todellakaan kampanjoi sitä vastaan, että lääkkeitä ei pitäs koskaan antaa. Tottakai annetaan tilanteissa, joissa lapsi on kipeä, kuumeinen, todella räkäinen yms. ja tarvitsee lääkettä voidakseen levätä!
Mutta kun monet tuntuu tosiaan ihan vain itkuisuuteen lääkettä työntävän vaikka ei ole selvillä, että miksi lapsi itkee...

Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja ja äiti:

ps. mitä kaikkea haittaa liiallisesta panadolista voi olla? Mielenkiinnilla kyselen.

Minusta on ihan hyvä testata, että jos lapsi on ollut useampana yönä itkuinen, rauhoittuuko hän kipulääkkeellä. Jos lääke auttaa, lapsella voi olla esim. korvatulehdus. Sitten käydään lääkärissä tarkituttamassa asia.

Ei se ole mikään hyvän äidin merkki että pihtaa kipulääkkettä. Lapsen kipua pitää hoitaa kunnolla. Omille lapsilleni hampaat ovat tulleet ihan huomaamatta, mutta tiedän kyllä että toiset lapset kokevat sen kivun voimakkaampana.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja aap:
ps. mitä kaikkea haittaa liiallisesta panadolista voi olla? Mielenkiinnilla kyselen.

Ainakin maksa sanoo poks..

Oikein annosteltuna maksa ei sano poks, vaikka parasetamolia joutuisikin antamaan pidemmän aikaa. Tulehduskipulääkkeitä ei kannata antaa pitkään, ne ovat vatsalle haitallisia.

Näköjään on lisääntynyt lasten lääkitseminen. Mä en itse käytä pahemmin lääkkeitä kipuun, mut kyllä lääkitsen lasta, jos se on kipeä.

"Professori Hämeen-Anttilan mielestä lisäystä ei kannata suoralta kädeltä paheksua, sillä ainakin aiemmin esimerkiksi lasten kipua on lääkitty liiankin nihkeästi. " http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/02/tutkimus_joka_kolmas_lapsi_kayttaa_jotain_laaketta_1430780.html

Paha mieli ja kipu ovat eri asia. Moni aikuinen saattaa viisaudenhampaiden myötä tietää, miltä kasvava hammas voi tuntua. Meillä lapset eivät ole hampaitaan valittaneet, ne ovat aina vain "ilmestyneet" suuhun ilman ennakkovaroituksia, mutta uskon, että jotkut lapset oikeasti kärsivät kivuista hampaiden yhteydessä. Lääkitseminen on paikallaan, jos siitä on jotain apua.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Minusta on ihan hyvä testata, että jos lapsi on ollut useampana yönä itkuinen, rauhoittuuko hän kipulääkkeellä. Jos lääke auttaa, lapsella voi olla esim. korvatulehdus. Sitten käydään lääkärissä tarkituttamassa asia.

Ei se ole mikään hyvän äidin merkki että pihtaa kipulääkkettä. Lapsen kipua pitää hoitaa kunnolla. Omille lapsilleni hampaat ovat tulleet ihan huomaamatta, mutta tiedän kyllä että toiset lapset kokevat sen kivun voimakkaampana.

Juuri näin.
Ja minä olen lisäksi antanut särkylääkettä esikoisen (5-v) koviin kasvukipuihin joka ajoittui tietenkin yöhön ja särki jalka niin kovin että oli jo valvonut pari tuntia. Mä en ymmärrä miksi lasten pitäisi kärsiä särystä jos kerran siihen on apua saatavana. Otan minä itsekin Buranan jos päätä särkee. Mutta, kohtuus tietenkin kaikessa.

Minä erittäin harvoin annan lapselle kipulääkettä, yleensä korkeaan kuumeeseen.
Buranakuurin olen kylläkin lapselleni syöttänyt korvatulehdukseen.
Antibiooteista olen saanut tarpeekseni viime talvena, kun lapsi sai korvatulehdukseen 8 antibioottikuuria vajaan kolmen kuukauden aikana. Edellisen tulehduksen hoidin buranakuurilla pois.

En minäkään joka tiraukseen anna, mut jos on aihetta niin lääkitsen. Esim muutama poskihammas ollut niin kipeitä että ilman lääkettä poika ei saattanut yhtään mitään suuhun ottaa ja kokojan valitti. Edes kylmä purulelu ei auttanu. Lääkkeellä mentiin pahimman yli. Ei tuo kaikenkaikkiaan oo monestikaan lääkettä syöny elämänsä aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Tintti:
Antibiooteista olen saanut tarpeekseni viime talvena, kun lapsi sai korvatulehdukseen 8 antibioottikuuria vajaan kolmen kuukauden aikana. Edellisen tulehduksen hoidin buranakuurilla pois.

No tuo buranan kuuriluontoinen syöttö lapselle viisasta onkin... huh, huh..
ei sitten käynyt mielessä vaatia lapsen korviin jotain muuta hoitoa kuin 8 antibioottikuuria? esim. puhkaisu, putkitus ym...
kyllä burana on pahempi myrkky kuin parasetamoli oikein annosteltuna.

Alkuperäinen kirjoittaja :

ei sitten käynyt mielessä vaatia lapsen korviin jotain muuta hoitoa kuin 8 antibioottikuuria? esim. puhkaisu, putkitus ym...

Hankalapa niitä on puhkaista, kun korvissa jo on putket! Ihan alan ammattilaiselta sain ohjeeksi antaa buranakuurin lapselle! Ei ne antibiootitkaan mitään vaarattomia ole...

Alkuperäinen kirjoittaja :

Hankalapa niitä on puhkaista, kun korvissa jo on putket! Ihan alan ammattilaiselta sain ohjeeksi antaa buranakuurin lapselle! Ei ne antibiootitkaan mitään vaarattomia ole...

mistä sä tiedät että ap:n lapsella on jo putket korvissa? Sulla on eri nikki ku ap:llä ja kahdella eri nikillä samaan ketjuun kirjoittaminen on kiellettyä!

Minä en ole toisella nikillä kirjoittanut! Ihan vaan omalla nimelläni kirjoitin tosta lapseni korvatulehduksesta ja että hänellä on putkitetut korvat. Itse kommentoit mun kirjoitustani buranakuurista.

Yhteistyössä