lapsen loputon puhe. päläpäläpäläpäläpälä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti?!

Vieras
oikeasti ihan kamalan rasittavaa, kokoajan pitäs muka kuunnella ja katsella ja mennä katsomaan jotain ja suu käy vaahdossa. 5v lapsi kyseessä.
mä oon oppinu tyynesti sanomaan, et ei NYT kun lapsi tulee esim.laskuja maksettaessa päliseen siihen viereen jostain pikkukivistä ja dinosauruksista ja aamutossuista, mutta miehellä hirttää kiinni nykyään heti....
nytkin vasta nousi sängystä ja lapsi meni heti sen luo päläpäläpäläpälä niin mies tiuskas et nyt HILJAA!!!!!!!!
oikeasti ollaanko me ihan huonoja ihmisiä kun ei hermot kestä?!
nytkin sitä pajatusta kestänyt klo6.30 asti ja tossa se istuu ja kyselee et äiti tiedätkö millä kirjaimella ville alkaa? onko villessä muita kirjaimia? arvaa mitä näin eilen? äitiäitiäiti, arvaa hei äiti mitä näin eilen?!
ONKO TÄÄ IHAN NORMAALIA?!

mein 3,5v on ihan samanlainen. kärsimätön ja toistaa miljoona kertaa jos ei kerkeä heti sanomaan jotain, ja meillä yleensä riittää että sanoo vaan vaikka joo, juu, aha, hmm. menee hermot itse kelläkin. mutta ihana se on kumminkin!

Eikö se niin mee että ensin toivotaan puheen alkavan ja sitten loppuvan edes joskus. Minusta siinä ei oo mitään väärää että joskus edes haluaa olla hiljaisuudessa sen loputtoman pälätyksen sijaan. Meillä kohta 2,5v joka puhuu ihan aina ja unissaankin.

Normaalista en tiedä, mutta tuttua. :D

Esikoinen alkoi puhua alta 2-vuotiaana ja siitä on nyt aikaa 12 vuotta... Sen jälkeen ei juurikaan hiljaista hetkeä ole ollut. Ei ennen kuin kuopus aloitti syksyllä eskarin, sitten sain päivällä istua kotona kuuntelemassa omia ajatuksiani. Aina joku porinapata-vaiheessa.

Ja kaikki neljä ölisevät unissaankin... :headwall: :laugh:

Poika kesäkuussa 7v, samantien kun hän aamulla herää se pulputus alkaa ja loppuu vasta illalla kun uni voittaa. Mutta minusta se ihanaa =) '
Ei mua rasita tai ärsytä. Jos on joku tilanne että tarvii olla hissukseen riittä kun pyytää kauniisti mutta heti kun hän huomaa että nyt saa taas puhua niin pulputus alkaa. Musta se on vaan suloista. <3

meillä melkein samanikäinen tyttö ja siis oikeasti kirjoituksesi oli kuin minun kirjoittamani!! siis itellä ei kans hermo meinaa kestää tuota jatkuvaa pälätystä aamu seitsemästä asti :D varsinkin just jos yrittää jutella esim. puhelimessa tai jonku vieraan kanssa tai tehdä jotaki esim. maksaa laskuja tai täyttää jotaki lappuja..

nimim. kohtalotoveri

mäkin aina ynähdän sille jotain vastaukseksi, mutta koska on jo 5v niin tajuaa etten oo kuunnellu eikä vastaus natsaa ja sit alkaa alusta se inttäminen. kun ei riitä jooeiehkäjoskus vaan pitää selittää ja perustella kaikki.
koska lapsi tosiaan on jo 5v niin mä olen yrittänyt sille ihan kunnolla puhua, istutin sen alas ja sanoin et ihan aina aikuiset ei voi kuunnella ja vastata, et jos on jotain tosi tärkeää tai puhelu tms meneillään, niin ei voi keskittyä siihen miksi leijonat on ruskeita..
tuo lapsi on aina osannut olla hissuksiin jos oon puhunu puhelimessa, malttanu odottaa vuoroaan jne, mut nyt ei. mä en pysty puhelimessakaan puhumaan kun se pälisee siinä ja aina on "TÄRKEETÄ ASIAA"...
näkee ihan hyvin että mulla on vaikka suu täynnä ruokaa tai juon jotain jolloin en voi vastata ja jankkaa ja jankkaa ja toistaa sitä asiaansa..
mä oon ihan kuitti, hankiin kohta korvatulpat..

Mites te opetatte lapselle, että ei saa puhua toisten päälle/ pitää antaa suunvuoro muillekin/ ei kannata huutaa asiaansa toisen puheen yli, vaan maltaa odottaa sopivaaa tukoa? Meillä tässä ongelmia, ei ole mennyt vielä vuosien takomisellakaan lapselle jakeluun.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja tähdennän nnyt että rakastan lastani yli kaiken, sen tiedonjano on loputon ja suloinen, aina ei vaan jaksa..

tottakai rakastat mieki rakastan omaani!! siitä se tulee juuri itselle ristiriitainen olo kun toista rakastaa ja on suloinen mutta aina ei vaan jaksa vastata/kuunnella ja kun siihen vastukseksi ei kelpaa mitä tahansa vaan kysyy niin kauan että saa sen vastauksen.

mäkin aina ynähdän sille jotain vastaukseksi, mutta koska on jo 5v niin tajuaa etten oo kuunnellu eikä vastaus natsaa ja sit alkaa alusta se inttäminen. kun ei riitä jooeiehkäjoskus vaan pitää selittää ja perustella kaikki.
koska lapsi tosiaan on jo 5v niin mä olen yrittänyt sille ihan kunnolla puhua, istutin sen alas ja sanoin et ihan aina aikuiset ei voi kuunnella ja vastata, et jos on jotain tosi tärkeää tai puhelu tms meneillään, niin ei voi keskittyä siihen miksi leijonat on ruskeita..
tuo lapsi on aina osannut olla hissuksiin jos oon puhunu puhelimessa, malttanu odottaa vuoroaan jne, mut nyt ei. mä en pysty puhelimessakaan puhumaan kun se pälisee siinä ja aina on "TÄRKEETÄ ASIAA"...
näkee ihan hyvin että mulla on vaikka suu täynnä ruokaa tai juon jotain jolloin en voi vastata ja jankkaa ja jankkaa ja toistaa sitä asiaansa..

SIIS TÄMÄKIN on juuri niinku itse olisin tämän kirjoittanu!! veit sanat suustani siis kuulostaa NIIN tululta!!

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Eikö se niin mee että ensin toivotaan puheen alkavan ja sitten loppuvan edes joskus. Minusta siinä ei oo mitään väärää että joskus edes haluaa olla hiljaisuudessa sen loputtoman pälätyksen sijaan. Meillä kohta 2,5v joka puhuu ihan aina ja unissaankin.

Tätä on naurettu.
Kuopus saisi alkaa puhumaan ja isompi saisi olla joskus hiljaa.

Alkuperäinen kirjoittaja päläpälä:

SIIS TÄMÄKIN on juuri niinku itse olisin tämän kirjoittanu!! veit sanat suustani siis kuulostaa NIIN tululta!!

jes, muidenkin lapsia on siis rokotettu grammarin neulalla ;D

Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Niin kovin tuttua :heart: .

...ja silti täällä odotetaan kuumeisesti että kuopus (1v 3kk) alkaisi puhumaan paremmin :whistle:

Niin mekin tehtiin. :D Tyttö aloitti puhumaan "vasta" 1 v 4 kk ikäisenä ja nyt vajaa 2 v on samanlainen papupata kuin isoveljensäkin. Puheen kehitys on ollut todella huimaa. Isoveljelle on kyllä opetettu, että välillä pitää osata olla hiljaakin (jos joku keskustelu, puhelu tms. kesken), mutta muuten nuo molemmat höpöttää ja kyselee (!) koko ajan.

kun opettaa lapsen siihen että kun koneella maksetaan laskuja,silloin ei häiritä.Sama juttu kun puhutaan puhelimessa,silloin ei häiritä.
Lapselle voi viisivuotiaana jo hankkia kerhon,5 vuotias tarvitsee jo virikkeitä ja seuraa eikä pelkästään sitä että isä makaa puoliin päiviin ja äiti istuu kaksplussalla.

Alkuperäinen kirjoittaja laskut saa maksettua rauhassa:
kun opettaa lapsen siihen että kun koneella maksetaan laskuja,silloin ei häiritä.Sama juttu kun puhutaan puhelimessa,silloin ei häiritä.
Lapselle voi viisivuotiaana jo hankkia kerhon,5 vuotias tarvitsee jo virikkeitä ja seuraa eikä pelkästään sitä että isä makaa puoliin päiviin ja äiti istuu kaksplussalla.

no voi hellantuutelis sentään.
olemme molemmat työelämässä ja lapsi päivähoidossa, tänään vapaapäivä.
lapsi on tähän mennessä osannut olla häiritsemättä, mutta on niin iso nyt että tiedonjano on loputon eikä malta odottaa yhtään.

Yhteistyössä