Lapsen migreeni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Epäilen että 7-vuotiaalla tytölläni on migreeni. Saa päänsäryn aikana kamalia vilunväristyksiä ja on pahoinvoiva.

Itselläni myös migreeni ja palelen aivan älyttömästi ennen migreeniä ja sen aikana.

Voiko terveyskeskuslääkäri tehdä diagnoosin vai laitetaanko lähetettä neurologille?

Itse kävin tuon ikäisenä omalla lääkärillä ja sain lähetteen neurologin tutkimuksiin. Ikävä vaiva, ja pelkään että tämä periytyy omille lapsillenikin.

Mihin te sitä diagnoosia tarviitte?
Meillä yhdellä lapsella on migreeni, on ollu jostaki 5v lähtien ja koska oireet oli selvät ja tavallinen tulehduskipu lääke autto niin neuvolalääkäri sano ettei siitä sen enempää.
Murkkuiässä alko oireilla tiehään eikä lääkkeet enää oikein tehonnu niin sai omalääkäriltä lähetteen neurolle. Mistä sai sitte lääkkeet ja runsaasti elämäntapa neuvontaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Meillä yhdellä lapsella on migreeni, on ollu jostaki 5v lähtien ja koska oireet oli selvät ja tavallinen tulehduskipu lääke autto niin neuvolalääkäri sano ettei siitä sen enempää.
Murkkuiässä alko oireilla tiehään eikä lääkkeet enää oikein tehonnu niin sai omalääkäriltä lähetteen neurolle. Mistä sai sitte lääkkeet ja runsaasti elämäntapa neuvontaa.

Kun käsikauppa-särkylääkkeet ei tehoa. :(

Mulla taas auttaa 800mg burana jos otan sen heti aura-oireiden alussa.

Meillä teki ihan terkanlääkäri tuon diagnoosin ja kirjoitti ihan perus 500mg para-tabseja, joita otetaan yksi, jos ei auta otetaan tavallinen 400 burana parin tunnin päästä perään.

Niin ja musku siis nyt 9v.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kun käsikauppa-särkylääkkeet ei tehoa. :(

Mulla taas auttaa 800mg burana jos otan sen heti aura-oireiden alussa.

No sitte vaan omalääkärille :) meillä meni monta vuotta ihan noilla reseptivapailla lääkkeillä, mutta aina kävi nukkumaan kun kohtaus tuli. Tai siis vieläki käy että ei mee pelkällä lääkkeellä ohi. Kurja tauti, itsellä onneksi helpotti aikuisiällä, nuorena oireili enemmän.

No itsehän sä tuossa vastaat jo heti kysymykseesi. Diagnoosia tarvitaan, jotta ei tarvitse yli kymmentä vuotta odottaa sitä elämäntapaneuvontaa. Tai kunnon lääkkeitä, kuten ap sanoi, ne eivät tehoa.

Mulla on diagnosoitu migreeni 7-vuotiaana. En tiedä ihan varmaksi kuka sen teki, keskussairaalassa joku lääkäri aivokalvontulehdusepäilyn yhteydessä. Mun nähdäkseni terveyskeskuslääkäri voi tehdä diagnoosin.

Käsikauppalääkkeet ei tehonneet alkuunkaan ja suvussa vaikeaa migreeniä, niin haluttiin määrittää se. Toisena syynä oli neurolähete sen vuoksi, että olin alle kk ennen ensimmäistä kohtaustani ajanut pyörällä ilman kypärää betoniseinään ja epäiltiin aivovauriota.

Yhteistyössä