lapsen migreenistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Onko täällä muita joiden lapsilla migreeni? Kuinka usein ns.kohtauksia tulee ja miten ilmenee? Meillä on 6v eskarilainen jolla migreeni, kohtauksia harvakseltaan, tänä vuonna ollut 3 tai 4. Alkaa aina samalla tavalla ja lapsi hakeutuu itse pimeään huoneeseen nukkumaan, herättyään olo kuin ei mitään olisi ollutkaan. Onko kokemuksia lapsen migreenistä..onko mennyt ohi lapsen kasvaessa vai onko pahentunut. Uusi asia minulle ja kaipaisin muiden kokemuksia asiasta.

Meillä 6-vuotiaalla alkoi migreeni, joka liittyi eläinallergioihin ja siitepölyallergiaan. Nyt ei ole eläimiä ja keväisin on jatkuva allergialääkitys, joten migreenistä on päästy eroon lähes täysin.

Mulla on ollut ala-asteikäisenä ja yleensä kohtauksen laukaisi jännitys/stressi tai vilkkuvalot (esim. autossa kun aurinko ja puiden varjot vuorottelee). Mulla migreeni paheni teini-iässä (jäsenten/naaman puutumiset, oksentelut), mutta aikuisiällä mulla ei ole kohtauksia ollut.

vastauksista. Meillä ei ole eläimiä eikä allergioita ja migreeni puhkesi vasta hieman sen jälkeen kuin lapsi täytti 5 vuotta. Toivotaan ettei pahene iän myötä. Ja mikäli lapsella ollut pitkä päivä ja enemmän hulinaa kuin yleensä niin se on aina aiheuttanut tuon kovan päänsäryn ja pahoinvoinnin. Myös jos ruokailu sekä nesteiden juominen on vähänkin pidempää kuin 3-4 tuntia niin jo alkaa päänsärky. Eli mahdollisimman säännöllistä elämää ja muistaa rajoittaa tv:n katselua tai tietokone pelien pelaamista.

Mulla itelläni alkoi joskus alta 10-vuotiaana ja siitä se vaan paheni. Pahimmillaan oli 20-30v. Nyt on hieman helpottanut (olen 38v) mutta ei se mihinkään ole hävinnyt. KOhtauksia on onneksi nykyään aika harvoin (ei edes kerran kuussa). Hyvät lääkkeet on olleet ihan ehdoton edellytys, että sen kanssa pärjää ja ei ala suuremmin surettamaan.

Meillä se tulee tytöllä selkeästi sykleissä. Voi olla usempi kuukausi ettei mitään ole, sitten taas n.kuukauden verran vähän väliä.

Meillä siihen on määrätty ihan panadolia, 5,5, mutta myös käsikaupan 500 sopii ihan hyvin.
Yksi huiviin ja jos ei kahteen tuntiin ole auttanut, sitten toinen.

Itse olen saanut ensimmäiset reseptilääkkeet migreeniin kun olin 2,5-vuotias. Oireina olivat kova pääkipu (luonnollisesti), oksentelu, aistiherkkyys (valo, äänet, hajut) sekä yläruumiin kuumeneminen. Nyt olen 25 ja aivan samanlaisia ovat kohtaukset nykyäänkin. En muista miten usein kärsin migreenistä pikkulapsena, mutta ala-asteikäisenä kohtaukset olivat tihemmillään lähes joka viikonloppu. Ilmeisesti liittyi stressiin, joka sitten laukesi aina viikonloppuisin. Nykyään kohtauksia tulee ehkä parin kuukauden välein ja koska olen aikuinen ovat lääkkeetkin hyvät.

Esikoisen (tyttö) migreeni puhkesi joskus 8-9 vuotiaana, aika usein (jopa kahdesti viikossa) kävi kesken koulupäivän nukkumassa terveydenhoitajan huoneessa.

Migreenilääkitystä ei ole käytetty sillä burana on auttanut suhteellisen hyvin, varsinkin yhdistettynä lepoon.

Syy olikin usein liian kovaäänisessä luokassa, kun luokasta lopulta siirrettiin toisaalle pahin häiritsijä, niin migreenikohtauksetkin vähenivät reippaasti.

Nyt tytöllä ikää 13, migreenikohtauksia tulee noin kerta kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24866814:
Esikoisen (tyttö) migreeni puhkesi joskus 8-9 vuotiaana, aika usein (jopa kahdesti viikossa) kävi kesken koulupäivän nukkumassa terveydenhoitajan huoneessa.

Migreenilääkitystä ei ole käytetty sillä burana on auttanut suhteellisen hyvin, varsinkin yhdistettynä lepoon.

Syy olikin usein liian kovaäänisessä luokassa, kun luokasta lopulta siirrettiin toisaalle pahin häiritsijä, niin migreenikohtauksetkin vähenivät reippaasti.

Nyt tytöllä ikää 13, migreenikohtauksia tulee noin kerta kuukaudessa.

Kysympä uteliaisuuttani, että miksi teille on ehdotettu buranaa, eikö muut kipulääkkeet auttaneet?

Meillä on pojalla ollut 3v:stä lähtien migreeni ja lääkityksenä burana 200mg ..näkö ja äänihäiriöt, pahoivointi, yläkropan kuumuminen, ..
Vaihtelevalla menestyksellä n.kerran viikossa (nyt 10v)

Yhteistyössä