lapsen motoriika/kehityksen ongelmat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äityli"

Vieras
poikani on nyt 1v8kk ja hänellä on motoriikan ongelmia. Hän istuu, konttaa ja seisoo, mutta ei kävele, eikä osaa laskeutua alas seisomasta. Konttaillessa myös tipahtaa välillä naamalleen, eli käsi ns. pettää. Alan olla huolissani sillä lapsi ei ole kovin kiinnostunut leluista, eikä hän myöskään puhu eikä tapaile sanoja. Hän kyllä tykkää kiljua. Leikeistä osaa ota anna leikkiä ja jäljittelee kännykän kanssa soittamista. Muuten ei ns. leikkiä. Ulkona ei suostu konttaamaankaan vaan istuu ja syö hiekkaa.

Kuntoutettu on puolisen vuotta, mutta onko kenelläkään kokemusta voiko kuntoutuksella enää kiriä kehitystä kiinni vai puhutaankohan nyt kehitysvammasta?
 
Mikä taho hänet on määrännyt kuntoutukseen? Oletteko lasten neuron asiakkaita? Olisiko syytä olla yhteydessä neuroon..?
Kehitysviive diaknoosia ei kai noin nuorella vielä vahdeta kehitysvamma diaknoosiksi. Voin olla väärässäkin.
 
Mutta kaipaisin tietoa siitä että olisiko se edes mahdollista että lapsi kirisi nuo viiveet vielä kiinni. Itseäni on se alkanut nyt epäilyttään, koska uutta tulee niin hitaasti ja aletaan oleen jo lähempänä kahta vuotta. Isoveli taas on ihan normiaikatauluissa kehittynyt.
 
Itsellä "vammainen" 3 vuotias. Ei puhu ja motoriikassa ongelmia. Silti povataan ihan normaalia tulevaisuutta ja älyä. Kaikki eivät kehity ihan aikataulun mukaan. Et voi huolehtimalla vaikuttaa asioihin. Opit hyväksymään lapsesi sellaisena kuin hän on.
 
Niin...Lastenneurologian polille päädytte varmasti tutkimuksiin. Ja seurantaan. Ja saatte toiminta/fysioterapiaa ja myöhemmin puheterapiaa tarpeen mukaan. Vammaistuki kelalta 200 e/kk.
 
Jos oikeasti on ongelmia, niin erot ikätovereihin kasvavat iän mukana kuntoutuksesta huolimatta. Myöhemmin kouluiässä erot alkavat kaventua, kun muiden kehitys hidastuu. Näin ainakin meni meillä ja pojasta on tullut hyvin pärjäävä nuori mies. Tutkimuksissa pidä huolta, ettei niistä luisteta ajatellen, että päällisin puolin on ok. Jos lapsella on esim. näössä jotain esim. hahmottamisen ongelmia, niin se vaikuttaa muuhunkin kehitykseen.
 

Yhteistyössä