Lapsen näkemä perheväkivalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hämmentynyt"

Vieras
Olen nyt ihan sekaisin enkä tiedä miten pitäisi tilannetta ajatella/käsitellä.

Tilanne oli tänään se, että iltapalan aikaan mies todella raivoistui minulle. Alkoi kovaan ääneen huutaa ja kiroilla. Töni minua pitkin seiniä ja lisäksi heitteli kalusteita (yöpöydän ja penkin). Mies myös löi minua muutaman kerran (mitään mustelmia ei tullut). Miehen lyödessä 5-v lapsi tuli väliin. Mies ei lasta lyönyt. Jatkoi huutoa ja kiroilua ja heitteli tavaroita sen jälkeen.

Tämä on ensimmäinen ja aikoa kerta kun 5-vuotias on tuollaista nähnyt. Miten minun tulisi käsitellä asiaa hänen kanssaan? Vai annako olla jos ei puhu itse mitään? Illalla sanoin, että isi oli tosi tuhma ja tuolla tavoin ei kukaan saa käyttäytyä.

Juttelisin todellakin lapselle, samoin kertoisin huomenna välikohtauksesta myös päiväkotiin(mikäli lapsi sellaisessa on), jotta osaavat reagoida jos ja kun lapsi kertoo näkemästään. Ottaisin välittömästi yhteyttä myös turvakotiin tai sitten omin avuin ja sukulaisten tuella hankkiutuisin miehestä eroon, heti!

Joko "isi" lähtee tai sitten sinä lapsesi kanssa. Ja mahdolllisimman pian. 5 vuotiaalle pitää puhua realistisesti. Ja kannattaa ottaa asia lapsen kanssa puheeksi vielä uudelleen. Tilanne on ollut todella pelottava hänelle.

Mä jouduin lapsuuteni katsomaan ku äiti sai viikonloppuisin turpaan isältä. Kukaan ei tätä tienny, isä oli ulkopuolisten silmissä fiksu hauska ym. Se oli todella hämmentävää vaikka väkivalta ei muhun kohdistunut. Mä toivoisin että äiti olis ottanu ekan kerran jälkeen itseään niskasta ja jättänyt isän. Sensijaan kärsittiin siskon kanssa 15vuotta joka viikonloppu ilta peiton alla kuunnellen niitä tappelun ääniä.

[QUOTE="vieras";29006192]just, onnea vaan teillekkin..isi oli tuhma, anna mun kaikki kestää..[/QUOTE]

Olisitko ystävällinen ja kertoisit miten sinä tilanteen käsittelisit? Tämä oli meidän 9-vuotisen suhteen ensimmäinen väkivalta joten en todellakaa ole valmistautunut tuollaiseen tilanteeseen niin että osaisin todeta jotain fiksumpaa lapselle. Siksi apua pyydänkin kunnolen ihan sekaisin nyt. Ilmeisesti sitä ei tältä palstalta saa.

Voi lapsiparka,on mahtanut olla peloissaan. Älä odota että lapsi itse ottaa asian puheeksi,ei välttämättä uskalla. Ihan hyvä kun sanoit että isi oli tuhma ja noin ei saa tehdä,se oli varmasti siinä tilanteessa (ilta,nukkumaanmeno lähellä) ihan riittävästi. Aamulla voit kysyä lapselta esim näkikö jotain unta tai onko illan tapahtumat jotenkin mielessä..
Ja,ensimmäinen kerta harvoin jää ainoaksi. Vaikka mies ei löisi lasta niin lapsi taatusti pelkää eikä pelossa eläminen saa mitään hyvää aikaan.

Meillä oli miehen kanssa n vuosi sitten vaihe että riitelimme tosi paljon,myös lapsen kuullen. Kumpikaan ei kertaakaan lyönyt kumpaakaan eikä heitelly tavaroita,mutta molemmat huusi ja muutaman kerran jompikumpi lähti ulos niin että ovi pamahti. Silloin 3v lapsemme oli selvästi tosi peloissaan ja usein itki. Vieläkin jos joku huutaa vihaisena (vaikka vaan telkkarissa) niin lapsi usein alkaa itkeä ja selittää että "huutaminen pelottaa..". Ja ei siis pelkää/pelästy kaikkea huutamista tai kaikkia kovia ääniä,vaan nimenomaan vihaista ääntä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29006212:
Olisitko ystävällinen ja kertoisit miten sinä tilanteen käsittelisit? Tämä oli meidän 9-vuotisen suhteen ensimmäinen väkivalta joten en todellakaa ole valmistautunut tuollaiseen tilanteeseen niin että osaisin todeta jotain fiksumpaa lapselle. Siksi apua pyydänkin kunnolen ihan sekaisin nyt. Ilmeisesti sitä ei tältä palstalta saa.

Miksi syytät isiä? Äiti oli tuhma koska sai isin suuttumaan. Tappeluun tarvitaan kaksi ja perheväkivalta on aina tasapuolisesti kummankin vanhemman syytä.

[QUOTE="vieras";29006216]Mikäs sun mieheen oikeen meni yks kaks? Lienee lapsen isä, ei hänelle ole mitään asiaan sanottavaa, sinulle tai lapselle?[/QUOTE]

On lapsen isä. Meillä oli ollut koko illan pientä kevyttä sanaharkkaa. Ei mitään vakavaa eikä kovaa riitaa. Mies oli myös flunssainen ja väsynyt. Olisi halunnut mennä läppärille mutta ei löytänyt sitä koska minä olin piilottanut sen (ettei 1-v hajota sitä kun aina paukuttaa sitä). Mies ei löytänyt konetta vaatekaapistani jonne yleensä sen olen piilottanut.

Tästä suuttuneena veti kaikki vaatteeni kaapista lattialle. No tässä vaiheessa minä suutuin ja sanoin että annan koneen heti kun laittaa vaatteet takaisin kaappiin. Ja siitä se sitten lähti.

Nyt lapsen nukkumaan mentyä selitti minulle käytöstään että väsymyksen ja flunssan vuoksi sekä koko illan kestäneen naljailun vuoksi oli kuulemma pinna niin kireällä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29006212:

nakkaisin miehen pihalle ja jos ei lähtisi niin soittaisin poliisille. pakkaisin äijän kamat eikä takaisin olisi ikinä koskaan asiaa. kertoisin lapselle että tuollainen käytös ole hyväksyttävää ja lupaisin lapselle ettei koskaan moista joutuisi kokemaan. oma lapsuuteni kului katsellessa kun äitiäni piestiin melkein henkihieveriin usein ja se paniikki ja turvattomuus on vieläkin muistissa, ja se viha. ystäväni tappoi miehensä hetki sitten ja sitä ennen heilläkin riitelyä ja lieviä pahoinpitelyitä.

[QUOTE="vieras";29006198]Juttelisin todellakin lapselle, samoin kertoisin huomenna välikohtauksesta myös päiväkotiin(mikäli lapsi sellaisessa on), jotta osaavat reagoida jos ja kun lapsi kertoo näkemästään. Ottaisin välittömästi yhteyttä myös turvakotiin tai sitten omin avuin ja sukulaisten tuella hankkiutuisin miehestä eroon, heti![/QUOTE]
Että oikein väkipakolla silmätikkuperheeksi?

Ap, kerro vaan rauhallisesti lapselle, että isä suuttui ja käyttäytyi väärin.

[QUOTE="vieras";29006251]nakkaisin miehen pihalle ja jos ei lähtisi niin soittaisin poliisille. pakkaisin äijän kamat eikä takaisin olisi ikinä koskaan asiaa. kertoisin lapselle että tuollainen käytös ole hyväksyttävää ja lupaisin lapselle ettei koskaan moista joutuisi kokemaan. oma lapsuuteni kului katsellessa kun äitiäni piestiin melkein henkihieveriin usein ja se paniikki ja turvattomuus on vieläkin muistissa, ja se viha. ystäväni tappoi miehensä hetki sitten ja sitä ennen heilläkin riitelyä ja lieviä pahoinpitelyitä.[/QUOTE]

mitä ihmettä kirjoitin, väsy, siis ystäväni mies tappoi sen..

[QUOTE="vieras";29006251]nakkaisin miehen pihalle ja jos ei lähtisi niin soittaisin poliisille. pakkaisin äijän kamat eikä takaisin olisi ikinä koskaan asiaa. kertoisin lapselle että tuollainen käytös ole hyväksyttävää ja lupaisin lapselle ettei koskaan moista joutuisi kokemaan. oma lapsuuteni kului katsellessa kun äitiäni piestiin melkein henkihieveriin usein ja se paniikki ja turvattomuus on vieläkin muistissa, ja se viha. ystäväni tappoi miehensä hetki sitten ja sitä ennen heilläkin riitelyä ja lieviä pahoinpitelyitä.[/QUOTE]
Ap ei ole äitisi. Älä projisoi omia kokemuksia 9 vuotta suhteessa olleen fyysisesti kipeän miehen ainoaan raivokohtaukseen.

[QUOTE="vieras";29006260]Että oikein väkipakolla silmätikkuperheeksi?

Ap, kerro vaan rauhallisesti lapselle, että isä suuttui ja käyttäytyi väärin.[/QUOTE]

Luuletko että eivät päiväkodissa puutu mitenkään siihen, että lapsi kertoo (ainakin meidän 5v puhuu IHAN KAIKKI perheen asiat päiväkodissa..) isän piekseen äitiä ja heitelleen huonekaluja pitkin seiniä...? Kyllä, todellakin rehellisesti kertoisin mitä on tpahtunut, eikä se mitään haittaa, koska ukko joka tapauksessa sieltä yhteisestä kodista lähtee...joko hyvällä tai sitten poliisin saattelemana...

[QUOTE="hämmentynyt";29006183]Tämä on ensimmäinen ja aikoa kerta kun 5-vuotias on tuollaista nähnyt. Miten minun tulisi käsitellä asiaa hänen kanssaan? Vai annako olla jos ei puhu itse mitään? Illalla sanoin, että isi oli tosi tuhma ja tuolla tavoin ei kukaan saa käyttäytyä.[/QUOTE]

Ainoa kerta kun 5-vuotias on tuollaista nähnyt? Onko hän nähnyt sitä mahdollisesti joskus aikaisemmin kun ei vielä ollut viisi vuotias? Lyömistä, väkivaltaa on tapahtunut ennenkin mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun lapsi sen näki?

5-vuotiaalle kertoisin totuuden isä käyttäytyi tavalla joka ei ole hyväksyttävää ja myös sen mitä tilanteesta seuraa.

[QUOTE="vieras";29006271]Ap ei ole äitisi. Älä projisoi omia kokemuksia 9 vuotta suhteessa olleen fyysisesti kipeän miehen ainoaan raivokohtaukseen.[/QUOTE]

eikö? uskomatonta! itsellä on nollatoleranssi väkivallan suhteen, vaikka miehellä olisikin miesflunssa se ei todellakaan oikeuta toiseen kajoamista!

[QUOTE="vieras";29006276]Luuletko että eivät päiväkodissa puutu mitenkään siihen, että lapsi kertoo (ainakin meidän 5v puhuu IHAN KAIKKI perheen asiat päiväkodissa..) isän piekseen äitiä ja heitelleen huonekaluja pitkin seiniä...? Kyllä, todellakin rehellisesti kertoisin mitä on tpahtunut, eikä se mitään haittaa, koska ukko joka tapauksessa sieltä yhteisestä kodista lähtee...joko hyvällä tai sitten poliisin saattelemana...[/QUOTE]
Nyt kyse ap:sta eikä sinusta.

Ap voi nyt aluksi selventää onko vastaavaa tapahtunut aikaisemmin, ettei sitten ketjun loppupuolella salaperäisesti ala paljastumaan, etttä Porvoon kesämökillä tuli kuukausi sitten myös turpaan.

[QUOTE="vieras";29006284]eikö? uskomatonta! itsellä on nollatoleranssi väkivallan suhteen, vaikka miehellä olisikin miesflunssa se ei todellakaan oikeuta toiseen kajoamista![/QUOTE]
Edelleen kyse ei ole sinusta. Alkoholistiperheessä eläneelläkin voi olla nollatoleranssi alkoholista. Ei se tee sinusta silti yhtään parempaa.

[QUOTE="vieras";29006285]Nyt kyse ap:sta eikä sinusta.

Ap voi nyt aluksi selventää onko vastaavaa tapahtunut aikaisemmin, ettei sitten ketjun loppupuolella salaperäisesti ala paljastumaan, etttä Porvoon kesämökillä tuli kuukausi sitten myös turpaan.[/QUOTE]

Kirjoitin jo johonkin aiempaan viestiin, että vastaavaa ei ole ennen tapahtunut. Siis mitään lyömistä ja huonekalujen heittelyä. Mies on aiemmi kyllä suuttunut niin, että on huutanut ja kiroillut kuten nyt. Tätä ei kuitenkaan ole kovin usein tapahtunut. Ehkä kaksi kertaa tämän vuoden aikana.

Muutoin riitamme ovat normaalia sanaharkkaa silloin kun niitä on.

[QUOTE="vieras";29006290]Edelleen kyse ei ole sinusta. Alkoholistiperheessä eläneelläkin voi olla nollatoleranssi alkoholista. Ei se tee sinusta silti yhtään parempaa.[/QUOTE]

Kovasti sinä teet sen minusta :D mitä helvettiä, joku kalikka taisi jonnekin kalahtaa kun pitää alkaa älisemään?

Yhteistyössä