Lapsen nukkumaan meno on nykyään vaikeeta, vinkkejä kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
Lapsi 1v on ennen mennyt nukkumaan niin että on vain laitettu sänkyyn ja toivotettu hyvät yöt niin on nukahtanut itsekseen. sitten se muuttui siihen että aina piti olla vieressä niin kauan että nukahtaa. Nykyään illalla nukahtamiseen menee 1,5 tuntia kun on vieressä, pelleilee vaan ja ihastelee varpaita,silittää seinää,tökkii naamaa yms. Jos jättää huoneesee yksin tulee sängystä pois ja rupeaa itkemään, kun on vieressä ei ikinä itke mutta pelleilee. Satua jos lukee niin rupeaa riehumaan vaan enemmän. Ennen on aina vähän jälkeen yhdeksän ollut unessa, nykyään joskus 23aikaan nukahtaa joka on mielestäni liian myöhään. Ei nuku sen pidempään silti vaikka menee myöhempään nukkumaan, aamulla on aika väsynyt. Iltaisin kun laitetaan nukkumaan on selvästi väsynyt mutta ei vaan malta nukkua. Onko jollain ollut vastavaa, tai keinoja joita voisi koittaa että pääsisi ajoissa taas nukkumaan?!?!

normaali tilanne. Lue satu vaikka olohuoneen sohvalla kun hampaat pesty ja yökkäri päällä. Himmennä valoja. Ota tähän rauhoittumiseen riittävästi aikaa. Kanna lapsi nukkuun ja jää hetkeksi viereen silitteleen. Ole itse rauhallinen.

Sellainen sänky josta ei tule pois? Kannat takaisin uudestaan ja uudestaan. Ehkä läsnäolosi kannustaa lasta pelleilemään.
Meillä oli tuossa alle 2v vaihe jolloin kolme viikkoa oli yhtä tuskaa nukkumaan käymisen kanssa. Normaalisti yksin nukkumaan käynyt tenava pisti ranttaliksi kun pisti sänkyyn ja toisesta sängystä tuli koko aika pois ja jo nukahtikin niin yöllä heräsi kirkumaan.
Annettiin sitten tulla viereen ja se oli juuri sitä pelleilyä ja tökkimistä yli tunnin, vaikka mihin aikaan yritti ja kaikki valot oli poissa ja sanottiin vain että hys nyt nukutaan.

ongelma tuossakin on se että lapsi ei rauhoitu ollenkaan esim sohvalle, pitäisi väkisin pitää paikallaan ja siitä ei tule muuta kun huutoa. juoksee aamusta iltaan edestakaisin asuntoa aina kun ollaan kotona. Mutta pitää kuitenki yrittää tuota. Muita vinkkejä kenelläkään?

ei oikeen löydy sellaista sänkyä mistä ei pääse pois, pinniksestä kiipeää yli. Pitää kokeilla jos väsyisi tuohon uudestaan sänkyyn kantamiseen jossain vaiheessa ettei tarvitse aamuun asti kantaa. Voi toki olla että läsnäoloni kannustaa lasta pelleilemään mutta ei riitä sydäntä jättää yksin lasta huutamaan koska huutaa vaikka sitten tunnin ihan paniikissa.

Meillä tehty niin että jätetään huoneeseen yksin mutta ovi auki, ja itse toisessa huoneessa näkösällä. Jonkin aikaa kestää että oppii pysymään sängyssään ja saa sen sata kertaa kantaa takaisin, mut sit kun oppii niin ai että onkin helppoa! Tosin aika pieni vielä on 1-vuotias, puolitoistavuotiaana meillä alettu tuohon tai siis siirretty pinnasängystä pois. Antakaa lapsen olla pinnasängyssä, rauhoittuisi varmaan sinne helpommin kun ei itse pääse pois? Jos ei sitten ole samanlainen kuin meidän kakkonen vuoden iässä että tulee kaikkien laitojen yli.. :)

joo juurikin nii että tulee pinniksestä itse pois ja yöllä heräsi jatkuvasti kun pää kolisi kääntyessä pinnoihin joten siirryttiin isompaan sänkyyn lisälaidan kanssa. Ekat kuukaudet sujuikin hyvin mutta nyt mennyt pelleilyksi. Ehkä vain pitää koittaa kantaa lasta takaisin sinne koko ajan. Isän nukuttamana nukahtaa ehkä pikkaisen nopeammin joten minun kanssa pelleilee enemmän mutta harvoin isi pääsee töitten takia lasta nukuttamaan.

[QUOTE="aloittaja";25007127]ei oikeen löydy sellaista sänkyä mistä ei pääse pois, pinniksestä kiipeää yli. Pitää kokeilla jos väsyisi tuohon uudestaan sänkyyn kantamiseen jossain vaiheessa ettei tarvitse aamuun asti kantaa. Voi toki olla että läsnäoloni kannustaa lasta pelleilemään mutta ei riitä sydäntä jättää yksin lasta huutamaan koska huutaa vaikka sitten tunnin ihan paniikissa.[/QUOTE]

Kyllä varmaan kyllästyy kiipeämään koko aika. Enkä todellakaan tarkoittanut, että pitäisi jättää yksin huutamaan herran jestas. Tarkoitin että viet sänkyyn ja peitto päälle jne mitä normaalistikin. Sitten pois. Jos huuto alkaa, käyt taputtelemassa ja laittamassa soittorasiaa soimaan, peittoa päälle ja pois. Samaa uudestaan kunnes kyllästyy ja käy nukkumaan.

Johdonmukaisuutta kehiin eli päätät sen miten haluat lapsesi nukuttaa: istumalla vieressä vai jättämällä itsekseen. Kun olet päättänyt myös toimit niin, illasta toiseen, viikosta toiseen kunnes alkaa toimia. :) Eli jos haluat että lapsi nukahtaa itsekseen niin ilman turhia pulinoita kannat aina takaisin sänkyyn kun tulee sieltä pois. Huudattaa ei pidä mutta jos on pelkkää seuran vinkumista niin antaisin vinkua jonkin aikaa ennen kuin käyn peittelemässä takaisin. Oven voi tosiaan jättää auki/raolleen niin että näkee aikuisen toisesta huoneesta.

Meillä ainakin tuo sitkeys kyllä palkittiin. Tiettyjen riuaalien jälkeen (esim. pesut, iltapala, sylittelyhetki) lapsi viedään sänkyyn ja sinne nukahtaa itse. Ennenkuin tähän päästiin poika tuli lukemattomia kertoja pois sängystään ja sitkeästi vietiin takaisin ja lopulta vähän komentavammalla otteella ja napakammalla kehotuksella. Hyvänyön suukot kuitenkin aina ja natinati-kuiskaukset korvaan. Lopulta poika ymmärsi yskän eikä tule pois vaan nukahtaa hienosti itse. Nyt jo on itse jättänyt sylittelyt pois ja menee itse hammaspesun jälkeen suoraan sänkyyn, perässä saa juosta jos meinaa hyvätyöt ehtiä toivottelemaan :)

Ruetaan sitten tänä iltana kokeilemaan tuota sänkyyn takasin kantamista, toivottavasti jonkun ajan päästä saadaan poitsu ajoissa nukkumaan. Kiitos vinkeistä!

Yhteistyössä