Lapsen ostamista joululahjoista anopille kyssäri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Kuvitellaan et olis tällänen tilanne. Lapsi ostanut toissa jouluna pienen korin, jossa oli servetit. Lapsi itse halusi ostaa sellaisen ostosreissulla mummolle lahjaksi, Osti viime jouluna sellaisen korin, joka on suojattu liinalla ja voi käyttää esim. kahvipöydässä tarjottaville alustana. Lapsi olis ollut nyt mummolla yökylässä ja mummo olis sanonut et: Koreja ei saa hänelle enää ostaa lahjaksi, hän kohta hukkuu koreihin. Samalla maininnut ja näyttäänyt korillisen villasukkia, joita vaarilla on ihan liikaa. ( vaari ilmeisesti saanut sukkia lahjaksi liikaa)
Tässä ei olisi ollut vielä kaikki vaan mummo olisi tehnyt toiveen lapselle lahjasta, minkä mummo haluaa. Miltä sinusta tämä tuntuisi?

Mä en ainakaa vatvoisi toissa jouluisia asioita enää tänä vuonna. Minä myös varmaan jotenkin nätisti vinkkaisin lapselleni, että mummolla on jo näitä tarpeeksi, joten katsotaanpas jotain toista. Miettisin toisen lahjan.

Miksi mummo ei saisi kertoa asiaa? Toki asiat pystyy esittämään rakentavasti tai ikävästi. Mutta vissiin aina _anopit_ esittävät asiat tökerösti :)

miksi pitää joka vuosi ostaa samalainen lahja, johan sitä tuolla menolla on koreja kirjahylly täysi. lapsi ei varmaan keksi itse muuta mieluisalta tuntuvaa lahjaa, jos mummo on niistä aiemmin ollut iloinen. aikuinen voi hienovaraisesti ohjata lasta ja antaa muita vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirkka-Leena:
Hyvin ymmärrettävältä. Helpompi on isoäidinkin sanoa suoraan, ettei halua turhaa tavaraa nurkkiinsa kuin kantaa sitä selkä väärällä kirpparille juhlien jälkeen.

No sanois sitten lapsen äidille eikä lapselle!
Tätä mäkin olisin toivonut ja ne korit oli ihan erilaisia. Toinen oli jopa pentikin mustaakseni. Lapsi omilla säästämillä rahoillaan halusi ne ostaa. Kierreltiin pitkään kauppoja kunnes löytyi sopivat lahjat. Sillä tuntui aikasta pahalta lasten puolesta. Ja eikös lahja ole muutenkin sellainen että se annetaan antamisen ilosta? Ei lapsella tänä vuonna tarkoitus ollut koria ostaa lahjaksi.

Yhteistyössä