Lapsen PÄIVÄKOTI asiaa, Voisiko joku kertoa miten toimia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Shillet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Shillet

Vieras
Miten siis pitäisi toimia?
Lapsemme aloitti viime syksynä päiväkodin ( 2 vuotiaana ) kun itse lähdin opiskelemaan. nyt olen raskaana puolen välin yli ja meille syntyy kesällä toinen lapsi. En haluaisi menettää esikoisen ihanaakin ihanampaa päiväkotipaikkaa ( päiväkoti korttelin päässä ja aivan huippu ihana paikka, tyttömme tykkää kovasti päiväkodista, viihtyy ja aamulla innolla sinne lähtee). En tietenkään silti siis halua tyttöä joka päivä päiväkodissa pitää kun kotona olen, vaan haluaisin sopia jotenkin jos lapsi voisi olla päiväkodissa esim. kerran, kaksi viikossa vaikka puoli päivää tai päivän? Miten mahtaa onnistua?
Meillä on vasta nyt ensimmäinen VASU keskustelu ensiviikolla, otanko asian siellä puheeksi? Tyttö on kuitenkin ensi syksynä kun päiväkoti jatkuisi jo kolme vuotta, joten mielestäni olisi hurjan sääli jättää kaikki kaverit ym päiväkotiin, koska hän kuitenkin siellä hyvin viihtyy ja kavereita on jo tullut ( nyt reilu 2,5 vuotiaana).

Miten päiväkotimaksut menee jos pitää vaan vähän päiväkodissa lasta?
nytkin opiskelijana olen usein pitänyt välipäiviä lapselle päiväkodista ( aina kun oolen kotona eli useemman päivän kuussa) ja kaikki mahdolliset syys, hiihto, talvilomat yms. Mulla on aika rentoa tuo koulunkäynti ollut kun olen osan alasta jo suorittanut. Silti olen joutunut maksamaan sitä maximi päiväkotimaksua, koska en voi ennakkoon tietää minä päivinä vien lastani jne..

mut voisko joku valasta? :D

Voi tehdä hoitosopimuksen esim. 10 päivästä kuukaudessa ja maksu menee vain 10 päivästä. Olikohan minimi tuo 10..?

...tosin hoitopäiväthän pitäisi ilmoitella ennakkoon, meillä taisi olla että edellisviikolla pitäisi tietää seuraavan viikon päivät. Ja joskus saa päivät ylittyä, mutta jos useasti ylittyy, tulee tehdä uusi sopimus enemminstä hoitopäivistä.

Tietysti saat parhaat ohjeet päiväkodilta, vaikka sitten vasun yhteydessä =)

Vielä joitakin vuosia sitten meidän paikkakunnalla oli mahdollista päivähoitosopimuksen keskeyttäminen, jolloin sopimus säilyy olemassa ja takaisin hoitoon voi palata halutessaan samalla sopimuksella.

Enää tuo ei ole täällä mahdollista, mutta kysy omasta kunnastasi.

me tehtiin niin, että otettiin tyttö pois hoidosta- koska meillä on hoitopaikka-takuu systeemi, tarkoittaen, että ens vuonna elokuussa kun tyttö palaa hoitoon- ei hoitopaikkaa tarvitse hakea, vaan hoitopaikka säilyy.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
hoitopäivien määrää voi muuttaa kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan, mutta näihinkin juttuihin on ihan viime aikoina tullut muutoksia, sinuna siis kysyisin joko siellä vasussa tai sitten kunnalta päivähoidosta vastaavalta ihmiseltä niin saat varmimmat ja ajantasaisimmat vastaukset. Itse antaisin lapsen jatkaa osa-aikahoidossa jos siellä kerran viihtyy ja kun saman hoitopaikan takaisin saaminen myöhemmin ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys, sanoivat superkotiäidit mitä hyvänsä ;)

siis sanonko vain että tekisin hoitosopimuksen uusiksi, että lapsi olisikin sen minimin ?
Oon aivan pihalla.. Nyt itsellä tää kevät opintoja viellä niin, että mulla tulee reilu viikon päästä lähes 4 viikon tauko opintoihin, koska oon osan suorittanut ja sitten taas jatkuu parilla viikolla jne. joten joku järkevä ratkaisu olisi kyllä hyvä.. hmmmm..

Systeemi riippu ihan kunnasta. Esim meidän kunnassa on mahdollista joko alle 13 päivää kuussa tai niin että joka päivä mutta alle 5h päivässä. Molemmissa maksu on 70% normaalista. Sitä en tiedä voiko nuo molemmat yhdistää ja paljon silloin olisi maksu, ainakaan missään ei lue, mutta muistelen että meille ehdotettiin tuota (toinen vanhemmista vain osa-aikatöissä joten meille riittää tuo alle 13 päivää). Itse ainakin sinun tilanteessa pitäisin mieluisan hoitopaikan sillä minimimäärällä mikä teidän kunnassa on mahdollista. Ei ole mitään takeita että saisitte uudelleen paikan samasta päiväkodista myöhemmin...

siis sanonko vain että tekisin hoitosopimuksen uusiksi, että lapsi olisikin sen minimin ?
Oon aivan pihalla.. Nyt itsellä tää kevät opintoja viellä niin, että mulla tulee reilu viikon päästä lähes 4 viikon tauko opintoihin, koska oon osan suorittanut ja sitten taas jatkuu parilla viikolla jne. joten joku järkevä ratkaisu olisi kyllä hyvä.. hmmmm..

Vaikka siellä vasussa tai lasta hoitoon viedessäsi kysyt, että miten menettelet, kun haluaisit muuttaa hoitosopimusta. Kyllä ne siellä tietää ja auttaa :)

No... mä ottaisin silti lapsen kotiin kun siellä itsekin olen vauvan kanssa. 2,5v ei sillä lailla osaa kaivata muita lapsia, että se ois syy pitää hoidossa. Käytte kerhossa ja kylässä niin saa seuraa. Lapset on sun ja mulla on omani, niiden paikka on kotona jos siellä oon itsekin. Päiväkoti on tarvetta varten, ei siks et sellä on mukavaa. Jos sun lapsella ei ole jotain "tarvetta" esin super ujous tai syrjäytyneisyys niin sillon normaali elämä riittää pitämään hänet, niinkuin muutkin, aktiivisena. Musta tuo on niiiiin kurjaa että aina haluttais laittaa se isompi sisarus hoitoon, vaikkakin pariksi päiväksi, kun uus vauva tulee! Antakaa sen isommankin olla vauvan kanssa ja touhussa mukana! Ugh, olen puhunut.

Totta kai kysyt päiväkodissa miten kannattaisi toimia. He tietää teidän kunnan käytännöt ja osaa lisäksi sanoa, mikä on teidän lapsen kannalta paras toimintatapa! Ja sinähän sen sitten lopulta päätät minkä ratkaisun teet hoitopaikan suhteen, kun ensin tiedät mitkä on vaihtoehdot.

No... mä ottaisin silti lapsen kotiin kun siellä itsekin olen vauvan kanssa. 2,5v ei sillä lailla osaa kaivata muita lapsia, että se ois syy pitää hoidossa. Käytte kerhossa ja kylässä niin saa seuraa. Lapset on sun ja mulla on omani, niiden paikka on kotona jos siellä oon itsekin. Päiväkoti on tarvetta varten, ei siks et sellä on mukavaa. Jos sun lapsella ei ole jotain "tarvetta" esin super ujous tai syrjäytyneisyys niin sillon normaali elämä riittää pitämään hänet, niinkuin muutkin, aktiivisena. Musta tuo on niiiiin kurjaa että aina haluttais laittaa se isompi sisarus hoitoon, vaikkakin pariksi päiväksi, kun uus vauva tulee! Antakaa sen isommankin olla vauvan kanssa ja touhussa mukana! Ugh, olen puhunut.

Joo mä ymmärrän hyvin mitä tarkotat. Silti mielestäni on vähän friikkiä etteikö lapsi voisi olla päivän viikossa, muutamia päiviä kuussa päiväkodissa vaikka puolipäivää leikkimässä ja touhuamassa, kyllä se lapsi saa aika tarpeeksi olla äidinkin kanssa jatkuvasti. Varmasti lapsesta kiinni minkä tyyppinen ratkaisu kannattaa, mutta meidän 2,5 vuotias kyselee joskus kesken viikkoa multa että miksi hän ei ole päiväkodissa ja sanoo haluavansa lähteä päiväkotiin. Varmasti minkäkin voin sitä aktiviteettiä, perhekerhoa, kavereita ym järjestää lapselle päivisin ja vaikka lapsi muutaman päivän kuukaudesta olisikin esim. 4-5 tuntia päiväkodissa askartelemassa/ ulkoilemassa/ välipalalla tms niin silti sitä aktiviteettiä riittää yhdessä äidinkin kanssa aika ruhtinaalisesti.

Suoraan sanottuna en tajua sitä että jotain tällästä yleisesti paheksutaan. Kyllä mä sen ymmärrän hyvin jos kyse olisi siitä, että äiti on vauvan kanssa kotona ja esikoinen päiväkodissa klo 8-16 päivisin, en ikinä itse pystyisi tai haluaisi näin toimia, mutta kyse olikin siis joistakin päivistä per kuukausi.

mutta joo kiitos kaikille, otankin asian puheeksi vasu keskustelussa ja toivottavasti saadaan joku hyvä ratkasu tähän. :)

Totta kai kysyt päiväkodissa miten kannattaisi toimia. He tietää teidän kunnan käytännöt ja osaa lisäksi sanoa, mikä on teidän lapsen kannalta paras toimintatapa! Ja sinähän sen sitten lopulta päätät minkä ratkaisun teet hoitopaikan suhteen, kun ensin tiedät mitkä on vaihtoehdot.

Näin. :) Kysy, onko heidän päiväkodissaan hoitotakuuta, jolloin samasta päiväkodista taataan paikka juuri niille lapsille jotka jäävät kotihoitoon pienemmän sisaruksen syntyessä tai vanhemman jäädessä työttömäksi.

Jos takuuta ei ole, niin silloin kannattaa pitää vaikka se 10 päiväisen paikka. Päiväkodistanne osataan kyllä neuvoa.

Mulla vanhemmat lapset olivat 1v 3 kk ja 2v 6 kk, kun kolmas syntyi. He olivat hoidossa 2-3pv viikossa, mikä oli meille hyvä valinta. Pystyin lepäämäään heidän hoitopäivinään ja jaksoin olla heidän kanssaan muina päivinä. Maksoimme niistä pävisitä, jolloin lapsemme olivat hoidossa. Lisäksi täytimme yhden pph:n viikon eli vuorottelimme toisten 10pv viikossa lasten kanssa.

Tekisin osa-aikaisen sopimuksen ja lapsi menisi hoitoon vaikka tiistaisin ja torstaisin 8:30-12. Tai jos on neuvolaa tms vauvan kanssa, tai muuta menoa, niin voisi olla hoidossa joskus klo 14 astikin.

Joidenkin 3-vuotiaat (sen ikäinenhän ap:n lapsi suunnilleen on kun vauva syntyy) ei kaipaa kaveriseuraa. Mun ovat kaivanneet. Ja helpointa & mukavinta on hakea se seura tutusta, ihanasta päiväkodista. Vaikkakin sen saisi ilmaiseksi kerhosta tms. Se ilmaisuus ei vaan ole the juttu aina.

Mutta kesällä en pitäisi lasta hoidossa. Kesän olisi kotona, ja elokuussa kun koulutkin alkaa niin aloittaisi tuon osa-aikaisen hoidon. Sitten ikääkin olisi jo yli maagisen 3 vuoden rajan :p

Yhteistyössä