Lapsen päiväunet päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vituttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vituttaa

Vieras
4,5 vuotias lapsi ei ole enää yli vuoteen nukkunut kotona päiväunia, joskus harvoin autoon nukahtanut jos on ollut pitkä ajomatka. Menee illalla n. 21-21.30 nukkumaan ja herää viimeistään 7.30 itsestään. Päiväkodissa nukuttavat vaikka olen kieltänyt, siitä kun seuraa se, että lapsi ei mene mukkumaan illalla mitenkään ennen klo 22.30, useimmiten vasta yhdentoista kieppeillä. Ja tietenkin on seuraavana päivänä taas sen verran väsynyt että nukkuu pk_ssa ja kierre on valmis.
Pk:ssa sanovat, että nukahti vain viideksi minuutiksi ja herätettiin, mutta en usko tuota tippaakaan.
Onko muilla kokemusta miten saada niille kaaliin, ettei puolille öin kukkuminen vetele? Ajattelin että menen parin viikon ajan koneen ja puhelimen kanssa päiväuniajaksi päiväkotiin tekemään työt ja vahdin, etteivät päästä lasta nukkumaan. Onhan se tietenkin kurjaa kun tätit ei pääse juoruilemaan kahvihuoneeseen, mutta elämä on.

Voi kuule kun on niillä tädeillä muutakin tekemistä kun juoruileminen..
vaikka tokihan juoruileminen on tärkeä osa päiväkodin henkilökunnan työnkuvaa!!!!

Oletko ajatellut,
että se päiväkotipäivä on hyvin hyvin erilainen kuin päivä kotona.
ja että silloin LEPO on tärkeää.
Voihan olla,, että eivät nukuta lastasi,
vaan kun menevät kaikki lepäämään,
niin lapsesi nukahtaa aina,
koska tarvitsee unta.

Niille ei todellakaan ole tarvetta, eräs sijainen kerran totesi varmaan vahingossa kun menin lasta hakemaan, että ei meinannut nukahtaa mutta sitten nukahti ennen pitkää kun silittelin. Lapsi on päiväkodissa 6-7 tuntia päivässä, ei mitään jättipäiviä...

Mä ottaisin asian sitten puheeksi ihan asiallisesti,
siis siten että ei saa nukuttaa!!
Mutta toki sinun äitinä täytyy myös ymmärtää,
että päivähoidossa lapsesi täytyy mennä lepäämään hetkeksi aivan kuten muidenkin
lasten.
Eikä varmaan myöskään kannatta aloittaa asenteella: "mun lastani ei saa nukuttaa sen takia
että te pääsette kahvihuoneeseen juoruamaan" - - se ei varmastikaaan johda
hedelmälliseen keskusteluun

Ap hei, niille päiväunille ON syynsä. Olen tehnyt päiväkodissa keikkaa ja nähnyt sen. Ensinnäkin lapsia ei pakoteta nukkumaan vaan lepäämään! Nukkua ei tarvitse, ainoastaan käydä lepäämässä ja kuunnella satu.

Se nukkari-aika on työntekijöille luonnollisesti tärkeää, sillä he voivat silloin palaveerata, suunnitella toimintaa ja pitää lakisääteiset tauot. Varmaan ymmärrät ettei päivässä lapsiryhmän kanssa muuten ne onnistu, kun he tarvitsee hoitajia kokoajan.

[QUOTE="tellervo";28939175]Mä ottaisin asian sitten puheeksi ihan asiallisesti,
siis siten että ei saa nukuttaa!!
Mutta toki sinun äitinä täytyy myös ymmärtää,
että päivähoidossa lapsesi täytyy mennä lepäämään hetkeksi aivan kuten muidenkin
lasten.
Eikä varmaan myöskään kannatta aloittaa asenteella: "mun lastani ei saa nukuttaa sen takia
että te pääsette kahvihuoneeseen juoruamaan" - - se ei varmastikaaan johda
hedelmälliseen keskusteluun[/QUOTE]

Olen ihan asiallisesti tänä syksynä huomauttanut asiasta neljä kertaa ja seinällä on lista lapsista, joita ei nukuteta, niitä on muitakin. Eräänä ip:nä noudettaessa sanoivat, että lapsi ei nukkunut. Seuraavana aamuna oli toinen hoitaja, jolle ihmettelin,ettei uni illalla tullut, ja hän sanoi että lapsi pääsi eilen vahingossa nukkumaan vähän pidempään, kun ei ollut hoitajia herättämässä.... päättele siitä.

Hmm taitaa vaan nukahtaa kun on se lepohetki ruuan päälle, jossa luetaan pienille kirjaa.
Ootkos ikinä kokeillu kotona mitä käy jos ruuan päälle viet lapsen hiljaiseen ja hämärään huoneeseen kuuntelemaan satua... ei sitä lasta tarvii siellä päiväkodissa todennäköisesti kovinkaan nukuttaa vaan tsippaa ihan itekseen.

Olen ihan asiallisesti tänä syksynä huomauttanut asiasta neljä kertaa ja seinällä on lista lapsista, joita ei nukuteta, niitä on muitakin. Eräänä ip:nä noudettaessa sanoivat, että lapsi ei nukkunut. Seuraavana aamuna oli toinen hoitaja, jolle ihmettelin,ettei uni illalla tullut, ja hän sanoi että lapsi pääsi eilen vahingossa nukkumaan vähän pidempään, kun ei ollut hoitajia herättämässä.... päättele siitä.

Niinpä niin. Ihan ihmiset siellä päiväkodissakin on töissä,
ja kaikki ei välttämättä ihan parhainpia...
(jossain toisessa talossa tai ryhmässä tämäkin asia
olisi hoitunut paljon kivuttomammin ja ammattitaitoisemmin)

Ota uusiksi puheeksi.
Sovi oikein erillinen keskusteluaika!! (niin ei tarvitse käytävällä pikaisesti keskustella) Ja sitten siinä keskustelussa käytte läpi yhteiset pelisäännöt.
Ja tuo ilmi myös se, että sinulle on valehdeltu eikä se tunnu
mukavalta.

Täällä palstalla vauhkoomisella ei asia muutu..

olen ollut päiväkodissa työharjoittelussa, 2-4 vuotiaiden ryhmä, ja kyllä siellä tosiaankin yritettiin nukuttaa lapsia mahdollisimman paljon, eikä se aika kulunut virallisissa palavereissa vaan kahvilla, ja sama meno ulkona, ei siellä kukaan kiinnittänyt lapsiin huomiota kun tätit palaveerasivat taas... ehkä jossain muualla toimitaan eettisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja työharjoittelija;28939209:
olen ollut päiväkodissa työharjoittelussa, 2-4 vuotiaiden ryhmä, ja kyllä siellä tosiaankin yritettiin nukuttaa lapsia mahdollisimman paljon, eikä se aika kulunut virallisissa palavereissa vaan kahvilla, ja sama meno ulkona, ei siellä kukaan kiinnittänyt lapsiin huomiota kun tätit palaveerasivat taas... ehkä jossain muualla toimitaan eettisemmin.

Kyllä,
monessa muussa paikassa osataan toteuttaa laadukasta varhaiskasvatusta

No ei todellakaan ole hyvä jos lapsen nukkumaan meno venyy noin myöhäseksi ja aamulla ylös, tulee aika lyhyet yöunet, joita ei päiväkodin päiväunet korvaa. Ota yhteys päiväkodin johtajaan, jos ei muuten muutu.

[QUOTE="tellervo";28939160]Voi kuule kun on niillä tädeillä muutakin tekemistä kun juoruileminen..
vaikka tokihan juoruileminen on tärkeä osa päiväkodin henkilökunnan työnkuvaa!!!!

Oletko ajatellut,
että se päiväkotipäivä on hyvin hyvin erilainen kuin päivä kotona.
ja että silloin LEPO on tärkeää.
Voihan olla,, että eivät nukuta lastasi,
vaan kun menevät kaikki lepäämään,
niin lapsesi nukahtaa aina,
koska tarvitsee unta.[/QUOTE]

Samaa mieltä!!!! Lapselle hoitopäivä on työpäivä!

Mikäli lapsellasi on tarpeeksi virikkeitä ja tekemistä kotona, ulkoilua ja puuhaa niin lyhyet päikkärit eivät vie yöunia.

On kyllä todella huonoa kasvatuskumppanuutta, jos vielä valehdellaan nukkumisesta! Jos neljä kertaa olet sanonut, että ei tarvitse nukkua, eikä sitä kuitenkaan ole huomioitu, on siinä jotain vikaa. Nyt sanot, että haluat varata keskusteluajan (kohtahan on kyllä vasukeskustelutkin) jossa pyydät heitä kertomaan tarkkaan, mitä siellä nukkariaikaan tapahtuu. Nukahtaako lapsi"väkisin" ja millaisen ajan päälle? Jos lepoaika on esim ½h ja siinä nukahtaa, tehtiin mitä tehtiin, niin voisiko sopia maksimi nukkumisajan, esim 20-30min? Jos ei asiallinen keskustelu toimi, niin soita/lähetä sähköpostia esimiehelle, kerrot, että olet asiasta yrittänyt keskustella, mutta viestiä ei oteta vastaan ja saat jopa ristiriitaista tietoa päivästä. Luottamus hoitajiin on tärkeää ja jos tuntuu, että valehdellaan/ei kuunnella, niin tottakai luottamus kärsii.

Meillä oli ihan samanlainen ongelma, lapsen annettiin nukkua päiväkodissa ja oli kotona vielä pirteänä kun vanhemmat itse halusivat jo nukkumaan että jaksettaisiin aamulla herätä. Lapsi oli aamulla sitten väsynyt, ja totta kait nukkui päiväkodissa ja illalla sama rumba. Yritimme aina olla hyvissä keskusteluväleissä henkilökunnan kanssa, mutta tuossa piti oikeasti sanoa jo kovasti.
Eikä meillä auttanut pk:n jälkeen uinnit, puistot, pyöräilyt ja jumpat viemään mehuja.

Ei ne sitä päiväuniaikaa kahvittele. Itse en ole ehtinyt edes joka päivä töissä pitämään kahvitaukoa ollenkaan, vaan juon kahvin samalla kun teen töitä. Päiväkotityöhön varsinkin lastentarhanopettajalla kuuluu nykyään niin paljon kirjallisia töitä, ettei moni oikeasti edes usko.

Ymmärrän kyllä tuon sinunkin näkökulman. Tuo viideksi minuutiksi nukahtaminen kyllä kuulostaa lapsen kiusaamiselta, mikäli sitä on oikeasti harrastettu. Toivon, että olet oikeassa ja lastasi ei ole herätetty viiden minuutin jälkeen.

Kannattaa tosiaankin vielä tosiaan ottaa asia puheeksi päiväkodissa, mutta tee se asiallisesti. Silloin siitä voi olla jopa hyötyä. Luulen, että lepäämään on kuitenkin mentävä. Meidän päiväkodissa on yleensä uniaikaan jo ryhmän yksi aikuinen päässyt kotiin, joten oikeasti resursseja ei ole siihen, että lapsi puuhailee jotain muuta.

Jos ryhmässä on vaikka 20 lasta ja 3 aikuista, niin ensiksi luetaan kirjaa tai pistetään unimusaa soimaan ja nukutetaan ne lapset jotka TARVITSEVAT unta. Jos joku lapsi nukahtaa sinä aikana , ketä on päiväuni kieltolistalla, niin se on kurja juttu. Silloin se tarkoittaa sitä, että lapsi on väsynyt ja tarvitsee unta. Yleensä 30min unetkin ovat ok ja ei vaikuta yöuniin. Meillä ainakin rauhoitutaan nukkariin väh.30minuutiksi ja sitten pääse pois, jos ei nuku.
Väkisin ketään ei nukuteta.
Ikävää, että ihmiset luulevat työntekilöiden juoruavan vain kahvihuoneessa. Itse en ole nyt viikkoon kerinny pitämään lakisääteisiä taukoja. Hyvä jos on vessaan päässyt.
Opettajan ja hoitajan työhön kuuluu paljon muutakin, kuin lapsien vahtimista. Ja täytyy myös ottaa huomioon, että nukkarihetket voivat olla joskus todella rauhattomia, jolloin yksi aikuinen on kiinni yhdessä lapsessa, yksi aikuinen joutuu juoksemaan palaveriin ja yksi säätää seuraavaa toimintaa kuntoon. Aina ei vaan riitä kädet, silmät ja aika.. Onneksi näitä päiviä ei ole jokapäivä.

Tämä nyt on aivan asian vierestä, mutta joskus vain ihmisten työjeesustelu huvittaa, olen itse yrittäjä, pitänyt viimeksi vapaapäivän, yhden sunnuntain, kolme vuotta sitten. Ei lakisääteisiä taukoja. Ja nautin työstäni. Monet eivät...

[QUOTE="mau";28939339]Jos ryhmässä on vaikka 20 lasta ja 3 aikuista, niin ensiksi luetaan kirjaa tai pistetään unimusaa soimaan ja nukutetaan ne lapset jotka TARVITSEVAT unta. Jos joku lapsi nukahtaa sinä aikana , ketä on päiväuni kieltolistalla, niin se on kurja juttu. Silloin se tarkoittaa sitä, että lapsi on väsynyt ja tarvitsee unta. Yleensä 30min unetkin ovat ok ja ei vaikuta yöuniin. Meillä ainakin rauhoitutaan nukkariin väh.30minuutiksi ja sitten pääse pois, jos ei nuku.
Väkisin ketään ei nukuteta.
Ikävää, että ihmiset luulevat työntekilöiden juoruavan vain kahvihuoneessa. Itse en ole nyt viikkoon kerinny pitämään lakisääteisiä taukoja. Hyvä jos on vessaan päässyt.
Opettajan ja hoitajan työhön kuuluu paljon muutakin, kuin lapsien vahtimista. Ja täytyy myös ottaa huomioon, että nukkarihetket voivat olla joskus todella rauhattomia, jolloin yksi aikuinen on kiinni yhdessä lapsessa, yksi aikuinen joutuu juoksemaan palaveriin ja yksi säätää seuraavaa toimintaa kuntoon. Aina ei vaan riitä kädet, silmät ja aika.. Onneksi näitä päiviä ei ole jokapäivä.[/QUOTE]

Onko mielestäsi myös oikein valehdella siitä, nukkuuko lapsi vai ei? Mikä mielstäsi olisi ap_n lapsen ikäiselle sopiva nukkumaanmenoaika? Neuvolassa ainakin siinä vaiheessa kun meillä lapsen unirytmi muuttui sellaiseksi, ettei vielä klo 22 halunnut mennä nukkumaan, suositeltiin jättämään päiväunet pois, koska lyhyet päiväunet eivät korvaa pitkää yöunta. Ja alan ammattilaisena varmaan tiedät, mikä merkitys sillä on lapsen kehitykselle?

Ja sädekehä kiiltää!!! Jokainen tarvitsee joskus lomaa, taukoja ja vapaa-aikaa. Muuten kuolo korjaa hyvin pian hullun ahertajan!
Tämä nyt on aivan asian vierestä, mutta joskus vain ihmisten työjeesustelu huvittaa, olen itse yrittäjä, pitänyt viimeksi vapaapäivän, yhden sunnuntain, kolme vuotta sitten. Ei lakisääteisiä taukoja. Ja nautin työstäni. Monet eivät...

Yhteistyössä