Taaperon päiväunet päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taaperon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taaperon äiti

Vieras
Mitä mieltä olette, taapero hiukan vajaa 1,5v vetelee päiväkodissa jopa 3,5h päiväunia. Nyt nukkumaankäyntiaika kotona tuntuu jatkuvasti vaan myöhentyvän. Aamulla herätään noin seitsemältä. Illalla on aiemmin käyty nukkumaan kahdeksalta, sitten siirtyi puoli ysiin, nyt kukkuu vielä yhdeksältä vuoteessaan eikä suostu nukahtamaan.

Voisiko/pitäisikö päiväkotia pyytää lyhentämään päiväuniaikaa? Onko epäkohteliasta? Mikä olis sopiva päiväunien pituus?

Illalla nukuttaminen todella vaikeaa, ja muita muutoksia ei ole tehty kuin nyt tää että on alkanut nukkua superpitkiä päiväunia. Tänään herätin vähän reilun 2h unien jälkeen.

Mä pyytäisin heitä herättelemään päikyssä esim. just parin tunnin jälkeen. Meillä on kans niin vähäuninen tapaus, että yöt menee aivan plörinäksi jos päikkärit on noin pitkät. Ja kuitenkin ne yöunet ois ne tärkeemmät.

Tietysti voi pyytää ja pitääkin jos se on lapsen edunmukaista!
Kukaan täällä on varmasti huono sanomaan mikä päikkäriaika lapsellesi olisi sopiva, se on niin lapsesta kiinni. Oma 1v3kk nukkuu vain 1-1,5h vaikka rytmi muuten sama. Ehkä voisitte aloittaa vaikka 2,5h max unista ja katsoa miten vaikuttaa yöuniin, kokeilemalla ainoastaan selviää.

Nehän pääsee päiväkodissa vaan helpommalla kun yks nukkuu suurimman osan hoitopäivästä! Perjantaina oli nukahtanut jo ennen lounasta kun olivat ulkona kärrikävelyllä aamupäivällä ennen lounasta. Sitten lounas ja päälle reilun kolmen tunnin päikkärit....

Ja joo, just kävin taas kaatamassa sänkyynsä pitkälleen. Hermot menee koska oma vapaa-aika iltaisin kutistuu olemattomiin tän iltanukuttamisen hankaluuden takia.

Meillä päiväkodissa heräteltiin kahden tunnin unien jälkeen, mutta mun poika viel 6vee nukku 20 min päikkärit päiväkodissa ja ihan kivasti saatiin illalla normi aikaan sänkyyn unille. Sille tuli ihan shokkina ku eskarissa ei nukuttu päikkäreitä. Poika oli ihan sänky kamaa jo seiskan jälkeen. Joulun jälkeen vasta lopetti kaipaamasta päikkäreitä.

aika moni tuon ikäinen nukkuu vielä pitkät päiväunet tai kahdet päikkärit. kun lapsi nukkuu on se kuin laittaisi rahaa pankkiin. ja tietysti lapsi valvoo pidempään kun haluaa viettää aikaa vanhempiensa kanssa oltuaan päivän hoidossa.

Joo ja lapsi herää todella monta kertaa ennen puoltayötä, tää ei nyt mun mielestä ole järkevää näin. Aikaisemmin sai laitettua nukkumaan noin puolessa tunnissa, nyt nukutus vie pahimmillaan toista tuntia. Tuolla pomppii sängyssään edelleen.

Mun mielestä tän ikäisten lasten nukkumaanmenoaika on noin puoli ysiltä viimeistään. Iltatunnit kuitenkin parempia nukkumiseen kuin se että nukkuu keskellä päivää monta tuntia.

Ymmärtäisin tän jos haluaisin laittaa taaperoni nukkumaan vaikka seittemältä tms tosi aikaiseen ajankohtaan, mutta puoli kymmenen on ihan liian myöhään, mun mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ymmärtäisin tän jos haluaisin laittaa taaperoni nukkumaan vaikka seittemältä tms tosi aikaiseen ajankohtaan, mutta puoli kymmenen on ihan liian myöhään, mun mielestäni.

Sanot että rajoittavat päiväkodissa unia vaikka 1,5h-2h.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
aika moni tuon ikäinen nukkuu vielä pitkät päiväunet tai kahdet päikkärit. kun lapsi nukkuu on se kuin laittaisi rahaa pankkiin. ja tietysti lapsi valvoo pidempään kun haluaa viettää aikaa vanhempiensa kanssa oltuaan päivän hoidossa.

:-O

Eiköhän se oo kaikkien kannalta järkevintä, että illalla mennään ajoissa nukkumaan, jotta jaksetaan aamulla nousta. Se yöuni kun nyt kuitenkin on kasvun ja kehityksen kannalta kaikista tärkeintä.

Yhteistyössä