lapsen perhe.. miten sinä tämän näet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neith

Aktiivinen jäsen
02.06.2008
7 016
0
36
jos vanhemmat ovat eronneet niin mikä näistä kuvastaa tilannetta parhaiten?

a. lähivanhempi puolisoineen on lapsen perhe, lisäksi on sitten etävanhempi..

b. lapsen perhe on isä ja äiti, ei uudet puolisot

c. lapsella on 2 perhettä isän ja äidin, lapsi on molempien perheiden täysivaltainen jäsen...

ja sitten, valinnasta riippuen, mitä se käytännössä tarkoittaa?

Lapsen perhe on isä ja äiti. Tarkoittaa ainakin meidän tapauksessa sitä, että äiti ja isä hoitavat yhtä paljon ja meidän uudet kumppanit tulevat siinä sivussa.

c mun mielestä sillä isällä on sitten uusi perhe johon tietenkin tää lapsi kuuluu ja samoin äidillä eli lapsella tulee olemaan kaksi perhettä. ehkä vähän huono selitys mutta C kuitenkin minun mielestäni.

Meillä varmaan oli miehen tyttärellä niin, että äitinsä ja hän olivat perhe, sitten oli toinen perhe isän luona, mutta ei samalla viivalla, miten sen selittäisi. Me olimme varmaan sellainen kakkosperhe. Velipuolet ja isä ovat olleet hänelle tärkeitä ja minäkin olen saanut olla kuvioissa mukana. Mutta hän oli niin pieni, kun vanhempansa erosivat, että äiti on selkeästi ollut se "koti" hänelle.

ei mikään noista

lapselta on kysytty keitä kuuluu hänen perheeseen, niin vastauksena tuli litania isi, äiti, uudet puolisot, sisarukset, mummot, papat/ukit ja eläimet :heart:

Eli aikas laajalti tuo ipana käsittää perheensä, ja hyvä niin =)

mun mielestä C
ja käytännössä toimii niin että molemmissa perheissä molemmat aikuiset osallistuu lapsen elämään, hoitamiseen ym tasavertaisina.. eli meillä esimerkiksi on lapsella 4 "vanhempaa"
toki lapsen huoltajuus on vain 2 ja ne kaksi päättävät lapsen asioista yhdessä..

Jaa, tuohan taitaa aina riippua olosuhteista. Meillä on niin onnellinen tilanne, että tuo vaihtoehto C oli mahdollinen ja toimii meillä. Käytännössä tarkoittaa sitä, että lapsella on aina koti siellä missä kulloinkin on (plus useampi ihana mummola), kaikki aikuiset pelaavat yhteispeliä ja ei ole niin nuukaa, että onko esim. uimahallissa kaverina isä, äiti, äidin mies, isän vaimo, kummitäti tai joku vanhempien kaveri. Meillä ei ole ollut tapana eristäytyä perheenä ja pyöriä vain omassa piirissä, vaan lapsi on pienestä pitäen ollut "kaikkien" lapsi ja hyvää pataa kaikkien sukujen, kavereiden, kummin kaimojen ja naapurin Raimon kanssa.

Yhdessä ollaan sovittu muutamia perussääntöjä, esim. nukkumaanmenoajat, joista pidetään kiinni kaikissa osoitteissa. Lapsella on aina sanavaltaa häntä koskevissa päätöksissä ja muutenkin jutellaan paljon ristiin rastiin ja päivitetään kuulumisia. Mutta elämämme ei siis pyöri lapsen ympärillä, eikä lapsi ole pumpuliin käärittynä jalustalla, vaan tullaan vaan jotenkin niin hyvin toimeen ja homma kulkee.

Avierolapsena mulla ainakin tilanne on ollut A, vaikka isää olenkin paljon aina nähnyt ja eräällä tavalla siis osallisena myös hänen uudessa perheessään. Kuitenkin ite miellän perheekseni sen perheen jossa olen asunut, eli äidin, isäpuolen, sisko- ja velipuolet.

Tuo on musta hyvin tapauskohtaista ja rippuu monista asioista, esim. mikä välimatka etävanhempaan on, kuinka usein tapaa, millä tavalla uudet kumppanit lapseen suhtautuvat, onko vanhemmilla lapsia uusien kumppanien kanssa ja millä tavalla erolapsen kohtelu eroaa näistä, miten paljon muuhun sukuun pidetään yhteyttä ym..

Itse avioerolapsena se oli ihan, että perhe oli isä ja äiti. Kyllä vanhempien uudet puolisotkin jotenkin perheenjäseniltä tuntuivat, mutta omat vanhemmat määräs.

No miehen tyttären kohdalla tuo on C. Vaikka tyttö asuu äitinsä luona, niin saa tulla ja olla meillä niin paljon kun haluaa, on siis täysivaltainen perheenjäsen myös meillä. Ja meidän tapauksessa yhteisistä pelisäännöistä, menoista yms keskustellaan yleensä minä ja tytön äiti, isälle sitten kerrotaan ilmoitusluontoisena asiana :D. Paitsi tietenkin tärkeisiin, lapseen liittyviin päätöksiin osallistuu isä ilmanmuuta.
Oman esikoiseni kohdalla taas pätee kohta A. Hänen perheensä on minä, isäpuoli, pikkuveli, sekä tietenkin tämä mieheni tytär eli siskopuoli. Omaa isäänsä ei ole tavannut enää aikoihin, eikä haluakkaan, pitää miestäni isänään täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja PåDenDär:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
c meillä lukuunottamatta, ettei lasta oteta mukaan etän luona esim lomamatkoille :/

vähän tylsää..
meillä otetaan kaikki lapset, tai sitten ei yhtään lasta mukaan..

On tylsää ja lapsi nielee aina pettymystään kun "isän perhe" lähtee matkalle, kokee siis olevansa ulkopuolinen osaltaan. Perusteluina isän puolelta on, ettei voi kun pitäisi sitten varata isompi hotellihuone yms. Mukaan pääsisi jos minä maksaisin lapsen matkat.

Alkuperäinen kirjoittaja PåDenDär:
c meillä lukuunottamatta, ettei lasta oteta mukaan etän luona esim lomamatkoille :/

vähän tylsää..
meillä otetaan kaikki lapset, tai sitten ei yhtään lasta mukaan..

On tylsää ja lapsi nielee aina pettymystään kun "isän perhe" lähtee matkalle, kokee siis olevansa ulkopuolinen osaltaan. Perusteluina isän puolelta on, ettei voi kun pitäisi sitten varata isompi hotellihuone yms. Mukaan pääsisi jos minä maksaisin lapsen matkat.

Perseestä, epäreilua ja idiotismia isän puolelta, ei voi muuta sanoa :headwall:

Yhteistyössä